Το μέλλον του τουρισμού | Τι αλλαγές φέρνει η νέα πραγματικότητα στα ξενοδοχεία

Τι αλλάζει στη διαμονή και τις μετακινήσεις των ταξιδιωτών.

Με το καλοκαίρι να είναι προ των πυλών το βλέμμα όλων είναι στραμμένο στον τουρισμό. Οι μήνες που ακολουθούν αναμένονται να είναι πρωτόγνωροι τόσο για τους επαγγελματίες του κλάδου όσο και για τους ίδιους τους ταξιδιώτες. Ποια θα είναι τα μέτρα προστασίας για τους επισκέπτες; Θα υπάρξουν αλλαγές στις παροχές; Μήπως είμαστε στην αρχή μιας νέας συνθήκης γύρω από τον τουρισμό; Η ζωή συνεχίζεται εν μέσω πανδημίας και ο φόβος παραμερίζει για να δώσει θέση στην ελπίδα για κανονικότητα και την ανάγκη για εμπειρίες. Ακόμα κι αν αυτές ενδέχεται να είναι τελείως διαφορετικές.

Το harpersbazaar.gr μοιράζεται τις απόψεις και τις προβλέψεις των επαγγελματικών από τον Ξενοδοχειακό κλάδο και την Επικοινωνία, σε μια προσπάθεια να σχηματίσει την εικόνα για το μέλλον του τουρισμού και τις αλλαγές στη διαμονή και τις μετακινήσεις των τουριστών.

Η εικόνα του hospitality για τους προσεχείς μήνες, τι λένε τα στατιστικά

Γιάννης Κυρίτσης, Axia Hospitality

Από τις αρχές του μήνα, με χαρά βλέπουμε ότι ο ρυθμός κρατήσεων είναι αυξητικός ιδιαίτερα κατά το διάστημα 22-28/04.  Η περιοχή της Αθήνας είχε την μεγαλύτερη κινητικότητα σε κρατήσεις, και οι μήνες που είναι ψηλά στις προτιμήσεις των επισκεπτών είναι ο Αύγουστος με 28,41% στο σύνολο των κρατήσεων, ο Σεπτέμβριος με 19,89% και ο Ιούλιος με 17,5. 

Οι Έλληνες είναι- πολύ λογικά- η πρώτη εθνικότητα σε κρατήσεις με 34,5 στο σύνολο των κρατήσεων ακολουθούν οι κλασικές αγορές της Αμερικής 22,7, Μεγάλης Βρετανίας 20,59, Γαλλίας 14,7, και Ισπανίας 7,3. Σίγουρα η βιομηχανία του τουρισμού δεν θα είναι ίδια στην μετα-κορωνοϊο εποχή. Θα υπάρξουν αρκετές αλλαγές μέσα στο επόμενο διάστημα, που μπορεί να είναι και μόνιμες.

Για παράδειγμα τα ξενοδοχεία θα εφαρμόσουν νέες απολυμαντικές τεχνικές και θα λειτουργούν με πρωτόκολλα καθαριότητας προκειμένου να παρέχουν την μεγαλύτερη δυνατή προστασία προς τον επισκέπτη αλλά και προς την επιχείρησή τους. Επίσης θα αλλάξει ο τρόπος που παρέχονται οι υπηρεσίες μέσα στο ξενοδοχείο όπως το check in,concierge, κ.α. ώστε να επιτευχθεί η μικρότερη δυνατή επαφή με τον πελάτη. Μέχρι και η διάταξη των επίπλων και η διακόσμηση στους κοινόχρηστους χώρους θα αλλάξει, ώστε να τηρούνται οι απαιτούμενες αποστάσεις ασφαλείας. Από πλευράς επισκεπτών, σίγουρα για το πρώτο διάστημα θα υπάρξει αύξηση του slow tourism καθώς αποφεύγονται οι πολλές μετακινήσεις που ενέχουν μεγαλύτερη πιθανότητα μόλυνσης από τον ιό και αύξηση του τουρισμού με αυτοκίνητο ως ασφαλέστερος τρόπος μετακίνησης. Αυτές είναι κάποιες αλλαγές που πτυχές του τουρισμού που θα επηρεαστούν, το εύρος των αλλαγών και η χρονική τους διάρκεια θα εξαρτηθούν από τις απαντήσεις που θα μας δώσει ο ιατρικός κλάδος.

Ευελιξία σε προκαταβολές/ακυρώσεις

Σίγουρα είναι μια χρονιά όπου δεν ευνοούνται οι δεσμεύσεις σε ότι αφορά τις προκαταβολές και προπληρωμές. Για αυτό το λόγο πολλά ξενοδοχεία προσφέρουν μόνο τιμές με ευέλικτη ακυρωτική πολιτική και όσα έχουν τιμές με προπληρωμή  δείχνουν μεγαλύτερη ευελιξία σε περίπτωση αλλαγής ή ακύρωσης. Πιστεύω ότι είναι χρέος μας αυτές τις δύσκολες στιγμές να δείξουμε πρώτα από όλα κατανόηση, τιμώντας έτσι την έννοια της φιλοξενίας που τόσο χαρακτηρίζει εμάς τους Έλληνες. Το voucher 18μηνης ισχύος βοηθάει εν μέρει σε αυτό, καθώς δίνει την ευκαιρία στους ξενοδόχους να διατηρήσουν για αυτό το διάστημα τα χρήματα που έχουν ήδη εισπράξει.

Τα ταξίδια είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των ανθρώπων ανεξάρτητα από οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια. Αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος θα συνεχίσει να ταξιδεύει, με πρώτο γνώμονα όμως την ασφάλεια. Γιαυτό θα επικρατήσουν οι επιχειρήσεις που θα σεβαστούν την ανάγκη αυτή και θα προσεγγίσουν το θέμα με την σοβαρότητα και τον επαγγελματισμό που αρμόζει στην περίπτωση της ιδιαίτερης κατάστασης που αντιμετωπίζουμε.

Φιλοξενία στον καιρό του Covid-19

Βάνα Λαζαράκου, General Manager, N.J.V. Athens Plaza

Το μέλλον του τουρισμού | Τι αλλαγές φέρνει η νέα πραγματικότητα στα ξενοδοχεία
Βανα Λαζαράκου

To 2020 ξεκίνησε πολύ αισιόδοξα, με νέες αγορές, περισσότερες κρατήσεις από κάθε άλλη χρονιά και στα μέσα Φεβρουαρίου νοιώσαμε ότι κάτι πολύ σοβαρό συμβαίνει. Άρχισαν ακυρώσεις, αρχικά από την Ασιατική αγορά και σιγά-σιγά ήρθε ένα τσουνάμι ακυρώσεων. Αυτός ήταν βέβαια και ο λόγος που μπήκαμε τόσο γρήγορα στο πνεύμα της νέας αυτής εποχής, του COVID19.

Κινηθήκαμε άμεσα, πριν δημιουργηθούν ελλείψεις στην αγορά και προμηθευτήκαμε όλα τα απαραίτητα εφόδια για την σωστή αντιμετώπιση της υγειονομικής αυτής κρίσης. Εγκαταστήσαμε touch-free αλκοολούχα αντισηπτικά για τον καθαρισμό χεριών στον χώρο του Lobby-Reception, στον ημιώροφο έξω από το εστιατόριο και το bar και προμηθεύσαμε όλο το προσωπικό με γάντια και μάσκες μιας χρήσης. Μόλις άρχισε η έλλειψη στις μάσκες μιας χρήσης, ράψαμε δικές μας υφασμάτινες, ώστε να τις πλένουμε και να τις σιδερώνουμε εσωτερικά, ελαχιστοποιώντας ακόμα περισσότερο πιθανό κίνδυνο εισερχόμενης μόλυνσης από εξωτερική επαφή. Επίσης ξεκινήσαμε εκνεφώσεις, κάθε δέκα ημέρες, στους κοινόχρηστους χώρους και ακόμα πιο σχολαστικό καθαρισμό στα δωμάτια. Όσον αφορά το προσωπικό, τέθηκαν σε εφαρμογή οι άδειες, ώστε να εργάζεται μόνο το 50% σε βάρδιες, τηρώντας βέβαια πιστά όλες τις προδιαγραφές βάσει των νέων υγειονομικών αποφάσεων, όπως καθημερινή θερμομέτρηση κατά την είσοδο στο ξενοδοχείο, αλλαγή στολών καθημερινά κ/α.

Τίποτα πια δεν θα είναι ίδιο, εκτός από την αγάπη μας για την Φιλοξενία. Το μόνο βέβαιο επίσης είναι ότι οι πελάτες μας πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς για να έρθουν στην Αθήνα και στα ξενοδοχεία μας. Εμείς φροντίζουμε γι’ αυτό, παρακολουθούμε καθημερινά τις εξελίξεις και τηρούμε σχολαστικά όλα τα μέτρα, για να τους προσφέρουμε αυτή την ασφάλεια.

Πράγματι άμεσα από τις 23 Μαρτίου μέχρι τον Ιούνιο που θα είμαστε και το μόνο 5 αστέρων ξενοδοχείο σε λειτουργία στο κέντρο της Αθήνας, κλείσαμε όλα τα επισιτιστικά τμήματα, το εστιατόριo, το bar, το café  και σερβίρουμε μόνο τους εσωτερικούς πελάτες μας μέσω της υπηρεσίας Room Service 24/7, σε δίσκους με αποστειρωμένα σκευή, με την χρήση μάσκας και γαντιών.

Από την 1η Ιουνίου, που θα λειτουργήσει πάλι το εστιατόριο Parliament και το Café Plaza, θα αραιώσουμε τα τραπέζια βάσει των οδηγιών και κυβερνητικών αποφάσεων και θα αφαιρέσουμε οτιδήποτε βρίσκεται πάνω στα τραπέζια, όπως λουλούδια, ζαχαριέρες, καταλόγους. Το σέρβις θα ενημερώνει τους πελάτες και θα μεταφέρει ότι χρειαστούν στο τραπέζι τους φορώντας πάντα γάντια μιας χρήσης.

Σχετικά με το Buffet  πρωινού αποφασίσαμε να έχουμε έναν δικό μας μάγειρα κατάλληλα ντυμένο για να σερβίρει χωρίς να μπορεί ο πελάτης να ακουμπά, λαβίδες, σκεύη σερβιρίσματος και προσφερόμενα είδη. Για τα Τμήματα Πωλήσεων, Marketing και Λογιστηρίου θα συνεχιστεί η εργασία από το σπίτι και κατά 50% των τμημάτων, η φυσική παρουσία στο ξενοδοχείο.

Η Φιλοξενία δεν μπορεί να γίνει εξ’ αποστάσεως και φυσικά δεν σηκώνει μιζέριες! Όλοι εμείς του ξενοδοχειακού κλάδου είμαστε δω για να συνεχίσουμε το έργο μας  με λογική, ψυχραιμία και θετική ματιά. Οι πελάτες είτε έρχονται για δουλειά είτε για διακοπές, θα συνεχίσουν να βλέπουν τα χαμογέλα μας, την καλή μας διάθεση για εξυπηρέτηση και την  αγάπη μας για την πόλη μας, την Αθήνα. Επιθυμία μας πάντα είναι, να νιώθουν το ξενοδοχείο μας σαν το αθηναϊκό τους σπίτι.

Η επόμενη μέρα

Bart van de Winkel, Area General Manager, Hilton Greece & Cyprus

Η επόμενη μέρα θα είναι διαφορετική, αλλά είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε τις όποιες προσκλήσεις. Η τουριστική βιομηχανία διεθνώς θα αλλάξει και έννοιες όπως "υγιεινή" και "ασφάλεια" θα γίνουν η απόλυτη προτεραιότητα τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους ταξιδιώτες. Εμείς, στην εταιρεία Hilton είχαμε ήδη θέσει τον πήχυ ψηλά σε ό,τι αφορά αυτούς τους τομείς, οπότε η επιστροφή στην περίφημη κανονικότητα θα μας βρει έτοιμους να υποδεχθούμε τους πελάτες μας, αλλά και τους εργαζομένους μας προσφέροντάς τους τις κατάλληλες συνθήκες.

Παράλληλα, ο τρόπος που γίνονται τα συνέδρια και οι εκδηλώσεις θα αλλάξει. Πολλές επαγγελματικές συναντήσεις θα αντικατασταθούν από τηλεδιασκέψεις, ενώ όπου απαιτείται η φυσική παρουσία, θα τηρούνται όλα τα νέα μέτρα σχετικά με τις αποστάσεις, γεγονός που θα μεταβάλει κατά πολύ τη χωρητικότητα των αιθουσών και το "δυναμικό" των ξενοδοχείων. Επίσης, νέες πρακτικές θα ακολουθηθούν στον τομέα τροφίμων και ποτών, π.χ. στον τρόπο που θα στήνεται ο μπουφές ή θα σερβίρονται τα γεύματα. 

Τα ξενοδοχεία που λειτουργούν σε 12μηνη βάση επιτρέπεται να ανοίξουν την 1η Ιουνίου. Για το Hilton Αθηνών, η ακριβής ημερομηνία επαναλειτουργίας θα καθοριστεί εν ευθέτω χρόνω, λαμβάνοντας υπόψη τις οδηγίες Υγιεινής και Ασφάλειας της Κυβέρνησης και σε συνεννόηση με την Ιδιοκτήτρια Εταιρεία μας. Σύντομα θα ακολουθήσει η αντίστοιχη ανακοίνωση που θα αφορά στο σταδιακό άνοιγμα του ξενοδοχείου.

Η Hilton μόλις παρουσίασε το CleanStay, το νέο της πρόγραμμα για την καθαριότητα και την απολύμανση των ξενοδοχείων της σε όλο τον κόσμο. Η εταιρεία μας θα συνεργαστεί με την εταιρεία Reckitt Benckiser, κατασκευαστή του Dettol, και την κλινική Mayo, προκειμένου να αναπτύξει ασφαλείς πολιτικές και οδηγίες καθώς και εκπαίδευση του προσωπικού, ώστε να παρέχει στους επισκέπτες μια ακόμη πιο καθαρή και ασφαλέστερη διαμονή από τη στιγμή του check-in έως το check-out. Σύμφωνα με το Hilton CleanStay θα χρησιμοποιούνται ειδικά προϊόντα καθαρισμού και αναβαθμισμένα πρωτόκολλα απολύμανσης. Οι επισκέπτες θα βλέπουν και θα αισθάνονται την καθαριότητα σε όλους τους χώρους του ξενοδοχείου – στα δωμάτια, στα μπαρ, στα εστιατόρια, στο γυμναστήριο, στην πισίνα, στο spa και σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους. Τα ξενοδοχεία μας ακολουθούν τις οδηγίες των κυβερνήσεων των κρατών στις οποίες δραστηριοποιούνται ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας.

Αναμένοντας νέα μέτρα και πρωτόκολλα

Σίλια Ποτιούδη, PR & Marketing Manager Dolphin Capital

H "επιστροφή στην κανονικότητα" φαντάζει μάλλον οξύμωρο πια γιατί δεν θα είναι επιστροφή αλλά προσγείωση σε μια νέα κανονικότητα/πραγματικότητα. Η νέα πραγματικότητα που επιβάλει την απόσταση η αλήθεια είναι ότι μπορεί να δυσκολέψει κάποιες μονάδες, ωστόσο στη δική μας περίπτωση των Amanzoe και Nikki Beach ευτυχώς δεν θα υπάρξουν μεγάλες αλλαγές εκτός ίσως του πρωινού εν λόγω ξενοδοχείου, αφού οι αποστάσεις και ο άπλετος (και απαραίτητος πλέον) χώρος στις εγκαταστάσεις, υπήρχαν ήδη. Είμαστε ακόμη στα μέσα Μαΐου και μην έχοντας ανακοινωθεί τα μέτρα και τα πρωτόκολλα που θα χρειαστεί να ακολουθηθούν, είναι νωρίς να οραματιστούμε κάποια συγκεκριμένη εικόνα. 

Διαχείριση κρατήσεων από το εξωτερικό

Αρχικά καλό είναι να αναμένουμε πως θα αποφασίσουμε να χειριστούμε ως χώρα τις αφίξεις, από ποιες χώρες συγκεκριμένα, με ποιες προϋποθέσεις και έπειτα θα προσαρμοστούμε όλοι αντίστοιχα. Κανένας επαγγελματίας δεν επιθυμεί να ρισκάρει την υγεία των πελατών του και πολύ περισσότερο του προσωπικού του, κατά συνέπεια οι κανόνες υγιεινής θα τηρούνται στο έπακρο, σεβόμενοι φυσικά και το γεγονός ότι οι πελάτες μας, επιλέγουν τα ξενοδοχεία μας για να κάνουν διακοπές και να περάσουν ευχάριστα το διάλειμμα από την καθημερινότητά τους και αυτό προϋποθέτει χαλαρότητα και ανεμελιά. Θα χρειαστεί όλοι να βρούμε τη χρυσή τομή "οικοδεσπότες" και "φιλοξενούμενοι", με βασική προϋπόθεση την ατομική ευθύνη και υγιεινή.   

Φλώρα Παρασκευοπούλου, Managing Director Press-a-Porter Communication Atelier

Η επόμενη ημέρα σίγουρα θα είναι δύσκολη με την έννοια ότι, καθώς δεν υπάρχει προηγούμενο, θα συνεχίσουμε να κινούμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Από εκεί και πέρα ο δρόμος για τον τουρισμό είναι μονής κατεύθυνσης. Μέρα με τη μέρα θα κατανοεί και θα αποκωδικοποιεί τα νέα δεδομένα, και θα συνεχίσει όπως πάντα άλλωστε, να μετατρέπει σε υψηλές υπηρεσίες φιλοξενίας, τις νέες ανάγκες και τα απαιτούμενα του σημερινού ταξιδιώτη και επισκέπτη. Το ταξίδι μπορεί να αργήσει να επανέλθει στην κανονικότητά του,  όμως, όπως και η γη, δεν θα σταματήσει να κινείται. Απλά από εδώ και στο εξής θα κινείται με νέους ρυθμούς και θα αποκτήσει καινούργιες συνήθειες.

Το feedback των συνεργατών

Από τη μία είναι σίγουρα  επιφυλακτικοί και ιδιαίτερα προβληματισμένοι για τον χρόνο, τη διάρκεια, τις προϋποθέσεις, τις πληρότητες, ακόμα και για την ίδια τη σκοπιμότητα της λειτουργίας τους τη φετινή σεζόν. Από την άλλη όμως -και αυτό το βλέπουμε σε κάθε κρίση - έχουν αποκτήσει μια απίστευτα αισιόδοξη  ομαδικότητα, προσαρμοστικότητα και διάθεση συνεργασίας βλέποντας στο αύριο.  Αντιλαμβάνονται ότι ο δρόμος που ανοίγεται μπροστά τους δεν έχει μόνο εμπόδια, αλλά και νέες ευκαιρίες. Δεν στοχεύουν πλέον στην κοντόφθαλμη και κοντόπνοη προώθηση και προβολή μόνο της δικής τους επιχείρησης, αλλά συμμετέχουν ενεργά και προτείνουν στρατηγικές, προσβλέποντας στο μέλλον και στην μακροπρόθεσμη και σταθερή καταξίωση της χώρας μας ως έναν από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως

Για το δικό μου ταξίδι μέσα στο καλοκαίρι, θα λάβω υπόψη μου την επιθυμία μου και αυτό δεν αλλάζει. Τηρώντας, φυσικά, όλους τους  νέους και επιβεβλημένους κανόνες ασφάλειας και υγιεινής .

Επιχειρηματικότητα σε πρώτο πλάνο και wellness εμπειρίες

Σοφία Βλάσση, RACCONTO Boutique Design Hotel

IMG_1755
Σοφία Βλάσση

Πολύς λόγος γίνεται χρόνια τώρα για την πορεία του τουρισμού και του travel, τώρα λόγω της δυσάρεστης αυτής συγκυρίας της πανδημίας, και της άμεσης επίδρασης που έχει και στην τουριστική βιομηχανία, φαίνεται ότι το ερώτημα αυτό είναι πιο επίκαιρο από ποτέ και ότι σύντομα θα δούμε και αλλαγές στον τρόπο που γίνονταν τα πράγματα στο χώρο. Θεωρώ ότι οι έννοιες του wellness και του wellbeing θα επικρατήσουν στην πορεία. Εμπειρικές διακοπές, εμπειρία στη διαμονή και όχι ένα απλό δωμάτιο, υγεία και ασφάλεια, υψηλές customized υπηρεσίες, υψηλή κατάρτιση προσωπικού, healthy food , δραστηριότητες στη φύση και οργάνωση εναλλακτικών προορισμών. Ξέρετε, η Ελλάδα μας είναι ασυναγώνιστη σε ομορφιές, ήλιο και θάλασσα αλλά πλέον θα χρειάζονται επαγγελματισμός και σωστές βάσεις στην παροχή φιλοξενίας. Με βάση αυτή τη φιλοσοφία βλέπω να κινείται τα επόμενα χρόνια ο τουρισμός και τα ταξίδια.

Σε ό,τι αφορά τη φετινή σεζόν, πιστεύω ότι συζητάμε για επαναδραστηριοποίηση από τον Ιούλιο, φυσικά πρώτα αναμένουμε την ανακοίνωση από τους επίσημους φορείς. Αν είναι να προσδιορίσουμε χρονικά τη φετινή σεζόν συζητάμε για μία περίοδο από τον Ιούλιο έως περίπου τον Οκτώβρη εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν και φυσικά όσο ο ευλογημένος καιρός στην Ελλάδα μας βοηθήσει την παράταση αυτής. Σαφώς όλα θα κριθούν από τα λεγόμενα charters /tours operators που θα αποφασίσουν να πετάξουν ανά περιοχή στη χώρα μας καθώς και στις διμερείς συμφωνίες που συζητάει η Ευρώπη μεταξύ των χωρών.

IMG_9709
RACCONTO Boutique Design Hotel

Και παράλληλα βέβαια θα στηριχτούμε όπως πάντα στον εσωτερικό και οδικό τουρισμό που ειδικά για την περιοχή μας την Πάργα, αυτό είναι το βασικό μας πλεονέκτημα καθώς βρισκόμαστε στην Ηπειρωτική Ελλάδα, είμαστε από τις "τυχερές" ζώνες στην Ελλάδα που εξασφαλίζει οδική πρόσβαση και βρισκόμαστε κοντά σε μεγάλα αστικά κέντρα.  

Πιστεύω ότι εφόσον δοθεί το πράσινο φως για την επαναλειτουργία του τουρισμού και των καταλυμάτων, το στοίχημα είναι προσωπικό φέτος. Πέραν φυσικά των συνθηκών που θα επηρεάσουν την εξέλιξη (πορεία του ιού, πτήσεις , κλπ), σημαντικό ρόλο θα παίξουν τα χαρακτηριστικά της κάθε επιχείρησης και οι προσωπικές δεξιότητες κάθε επιχειρηματία, δηλαδή: προσαρμοστικότητα, ευελιξία, διαχείριση κρίσης, εκπαίδευση προσωπικού.  Πιστεύω ότι φέτος, οι πρωταγωνιστές της σεζόν 2020 που θα πάρουν τη σκυτάλη για να στηρίξουν σοβαρά την ελληνική τουριστική βιομηχανία θα είναι όσοι είχαν επενδύσει  χρόνια σε υψηλές υπηρεσίες, έχουν αντίληψη και γνώση της φιλοξενίας, έχουν κάνει εκπαιδεύσεις προσωπικού, τηρούσαν κανόνες υψηλής υγιεινής και καθαριότητας. Χαίρομαι που στο RACCONTO Boutique Design Hotel, από την πρώτη μέρα λειτουργίας, κινούμαστε με την παραπάνω λογική και φιλοσοφία. Είμαι εκ φύσεως αισιόδοξη ότι κάποια στιγμή θα επέλθει η κανονικότητα και θα κάνουμε όλοι άνετα διακοπές και ταξίδια. Εμείς, θα σας περιμένουμε με ασφάλεια!

5 λιγότερο προφανείς αλλαγές στο travel mentality που αναμένεται να επικρατήσουν στα επόμενα χρόνια

Κώστας Παναγάκης, Travelworks

Kostas-Panagakis
Κώστας Παναγάκης

Καθώς οι χώρες επιστρέφουν στην κανονικότητα, αίροντας σταδιακά τους όποιους περιορισμούς στις μετακινήσεις πολιτών, ένα πράγμα γίνεται ολοένα και πιο εμφανές: η νέα πραγματικότητα δεν θα έχει κάποια σχέση με αυτό που γνωρίζαμε. Οι ζωές όλων βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα αναμένεται να αλλάξουν και μαζί με αυτές θα αλλάξουν και οι ταξιδιωτικές μας συνήθειες. Το μεγαλύτερο μέρος των άμεσων αλλαγών έχουν περιγραφεί με κάθε δυνατή λεπτομέρεια από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τόσο γενικού όσο και κλαδικού ενδιαφέροντος. Υπάρχουν, ωστόσο και κάποιες όχι και τόσο προφανείς αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο αναμένεται να αντιμετωπίζουμε τα ταξίδια στο άμεσο μέλλον.

Η χρήση της τεχνολογίας θα έχει κυρίαρχο ρόλο. Smartphones και smartwatches αναμένεται να πρωταγωνιστήσουν στις προσπάθειες περιορισμού των φυσικών επαφών μας με checking points, ελέγχους διαβατηρίων, μαγνητικές κάρτες εισόδου κλπ. Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα η χρήση voice controls μέσω home automation (όπως Amazon Alexa και Apple HomePod) στα δωμάτια ξενοδοχείων αναμένεται να ελαχιστοποιήσει την διάδρασή μας με φυσικούς διακόπτες. Οι ανωτέρω εξελίξεις είναι προφανώς καλοδεχούμενες, ωστόσο είναι πρόδηλο ότι η άμεση εξάρτηση από την τεχνολογία θα κάνει ακόμη πιο δύσκολη κατά τη διάρκεια του ταξιδιού την αποσύνδεση με την υπόλοιπη (εργασιακή) μας καθημερινότητα.

Poseidonion Exterior_Dusk
Poseidonion Grand Hotel Σπέτσες

Οι ταξιδιώτες θα είναι πιο συνειδητοποιημένοι. Ένα από τα κοινά αποδεκτά συμπεράσματα της σύντομης περιόδου καραντίνας, ήταν η επανασύνδεση των ανθρώπων με το οικογενειακό τους περιβάλλον, αλλά και η συνειδητοποίηση ότι είμαστε όλοι ευάλωτοι. Πλέον είναι κατανοητό σε όλους ότι το πιο πολύτιμο αγαθό σήμερα είναι ο ελεύθερος χρόνος. Οι εμπειρίες που επιλέγουμε να ζήσουμε θα μετρούν ακόμη περισσότερο στην νέα εποχή και σε αυτό το πλαίσιο αναμένεται μια ευρύτερη αλλαγή στο mentality με το οποίο επιλέγουμε τους προορισμούς μας και τα hospitality venues με τα οποία συνδεόμαστε. Διατηρώντας την οικονομική διάσταση στις επιλογές τους, οι ταξιδιώτες αναμένεται να είναι περισσότερο απαιτητικοί σε ότι αφορά τις εμπειρίες που αναμένουν ζήσουν στο ταξίδι και αυτό θα επηρεάσει τις αποφάσεις τους συνολικά: που θα ταξιδέψουν, πως θα ταξιδέψουν, που θα μείνουν, τι θα γευθούν. Όλα θα πρέπει να συμβάλουν σε μια πιο δομημένη και ολοκληρωμένη εμπειρία.

Η ασφάλιση θα είναι δομικό στοιχείο κάθε ταξιδιού ή όπως εύγλωττα το έθεσε ένας διεθνής αρθρογράφος "πλέον όλοι θα επιλέγουμε το κουτάκι κάτω - κάτω (με την ασφάλιση ταξιδιού) όταν κλείνουμε τις διακοπές μας”.  Η συγκεκριμένη πρακτική λίγο έχει να κάνει με τις εμφανείς αλλαγές στον τρόπου που ταξιδεύουμε, ωστόσο είναι ενδεικτική της νέας νοοτροπίας όλων. Πλέον οι πολιτικές ακύρωσης μας αφορούν. Πλέον τα "ψιλά γράμματα” σε ένα travel arrangement αποκτούν νόημα.

Ο προγραμματισμός αναμένεται να έχει διαφορετικό χαρακτήρα. Οι early booking κρατήσεις αναμένεται να περιοριστούν. Σιγά - σιγά οι ταξιδιώτες του μέλλοντος θα αρχίσουν να κινούνται περισσότερο σε μια last minute λογική. Όχι για να αξιοποιήσουν ευκαιρίες, αλλά για να περιορίσουν το όποιο ρίσκο.

Τα regional ταξίδια θα απομυθοποιηθούν. Η ανάγκη για πλουσιότερες εμπειρίες αλλά και οι αρχικοί δισταγμοί απέναντι στα long haul ταξίδια αναμένεται να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τα κοντινά ταξίδια είτε εντός της χώρας μας είτε σε χώρες γειτονικές. Πλέον το να ταξιδέψει κανείς μέχρι την άλλη άκρη του κόσμου προκειμένου να κλειστεί σε ένα resort που δεν θα έχει κάποια σχέση με τον προορισμό θα φαντάζει τελείως άτοπο.

Μια εμπειρία που θα επεκταθεί περισσότερο από τη φιλοξενία

Άρης Δερβένης, Skiathos Palace

Το ξενοδοχείο ετοιμάζεται να λειτουργήσει στις αρχές Ιουλίου με ένα πλήρες επιχειρησιακό σχέδιο, αντιμετωπίζοντας τη νέα πραγματικότητα με θετική προοπτική. Έχουμε καταρτίσει ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης, με προδιαγραφές και διαδικασίες για την τήρηση όλων των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας.

Skiathos Palace Hotel
Skiathos Palace

Εξετάζουμε, λοιπόν, μια εμπειρία που θα επεκταθεί περισσότερο από τη φιλοξενία.Σε συνεργασία με τους Υγειονομικούς Συνεργάτες μας, δημιουργούμε ένα δίχτυ ασφαλείας σχεδιασμένο σύμφωνα με τα νέα επιστημονικά και τεχνικά δεδομένα που διαμορφώνονται από τους εθνικούς και διεθνείς φορείς. Με συγκεκριμένο πλάνο για πιο εντατικούς και στοχευμένους καθαρισμούς και απολυμάνσεις σε δωμάτια και κοινόχρηστους χώρους, με υλοποίηση και πιστή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων σε όλους τους χώρους εστίασης, πιο εκπαιδευμένο προσωπικό και πιο ενημερωμένη διοίκηση, θα κερδίσουμε το στοίχημα της επιστροφής στη λειτουργία και θα ξανακοιτάξουμε το μέλλον με αισιοδοξία.