Ξηρόμερο | Η ελληνική εκπροσώπηση στην 60ή Μπιενάλε Βενετίας

Ο επιμελητής Πάνος Γιαννικόπουλος γράφει μερικά fun facts για την εικαστική εγκατάσταση που θα εγκαινιαστεί στην 60ή Μπιενάλε Βενετίας.

HARPER'S BAZAAR TEAM

Το "Ξηρόμερο/Dryland" έχει ήδη σαλπάρει για Βενετία και, την Πέμπτη 18 Απριλίου, θα παρουσιαστεί επισήμως στο Ελληνικό Περίπτερο της 60ής Μπιενάλε Βενετίας.

Το "Ξηρόμερο/Dryland" είναι μία σύλληψη των καλλιτεχνών Θανάση Δεληγιάννη και Γιάννη Μιχαλόπουλου, με συνδημιουργούς την Έλια Καλογιάννη, Γιώργο Κυβερνήτη, Κώστα Χαϊκάλη και Φώτη Σαγώνα, σε επιμέλεια του Πάνου Γιαννακόπουλου. Το έργο είχε χρηματοδότηση 508.000€, η υψηλότερη που έχει γίνει ποτέ για τη συμμετοχή της Ελλάδας στην Μπιενάλε.

Όπως μας είχε εξηγήσει η ομάδα πριν από μερικούς μήνες στην πρώτη, ανεπίσημη παρουσίαση του έργου στο Onassis Air Open Day #8, το "Ξηρόμερο" δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Margaroni Residency, το πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών του Onassis Culture, και ξεκίνησε με τους δημιουργούς του να αναζητούν την Κική Μαργαρώνη, αγαπημένη μορφή της της παραδοσιακής μουσικής σκηνής στα πανηγύρια της Θεσσαλίας. Επίκεντρο του ερευνητικού έργου έγιναν το ιστορικής σημασίας Ξηρόμερο της Αιτωλοακαρνανίας, η Θεσσαλία και ο μουσικός και πολιτιστικός πλούτος των περιοχών. Κατά τη διάρκεια του residency, η ομάδα ηχογράφησε, κινηματογράφησε και διερεύνησε το αγροτικό τοπίο της επαρχίας, τη θέση της γυναίκας, την εργατική συνθήκη και τον θεσμό του πανηγυριού.

Λίγο πριν τα εγκαίνια της εγκατάστασης στη Διεθνή Έκθεση Τέχνης της Μπιενάλε, ο Πάνος Γιαννικόπουλος γράφει για 9 στοιχεία του "Ξηρόμερο/Dryland" που δεν γνωρίζετε.

1. Το έργο, ενώ είναι εμπλαισιωμένο γεωγραφικά, ξεφεύγει από αυτό και αναφέρεται ως αντίστιξη που αυτοαναιρείται και στην εύφορη πεδιάδα της Θεσσαλίας. Είναι μια σειρά από δίπολα εύφορος-άγονος, βάθος-επιφάνεια, γιορτή-πένθος κ.ά., που τίθενται υπό αμφισβήτηση. 

2. Βασικό στοιχείο στο "Ξηρόμερο" είναι το νερό με ένα λειτουργικό ποτιστικό στο κέντρο που δεν εκτελεί ακριβώς τη λειτουργία του- η ιδέα της αντίφασης επαναλαμβάνεται στο έργο δημιουργικά.

3. To Ξηρόμερο είναι μια περιοχή γνωστή για τη μουσική της παράδοση και έχει τροφοδοτήσει τη δουλειά και άλλων καλλιτεχνών, όπως του Πάνου Χαραλάμπους που έχει καταγωγή από την ευρύτερη περιοχή. Το έργο δημιουργεί μια σειρά συνδέσεων, έναν ανοιχτό χορό με προηγούμενες συμμετοχές στην Μπιενάλε της Βενετίας, όπως της Μαρίας Παπαδημητρίου, και της μεταφοράς ενός ολόκληρου κόσμου και πάλι από την περιοχή της Θεσσαλίας με τα Αγριμικά της ή το έργο του Χαραλάμπους με αναφορές στην Αιτωλοακαρνανία. 
4. Με βασική αφετηρία τα πανηγύρια της περιοχής, το "Ξηρόμερο" αναφέρεται στα εργασιακά ζητήματα (που το κάνουν ιδιαίτερα επίκαιρο με τις διεκδικήσεις των αγροτών σε όλη την Ευρώπη), την ιδέα της παύσης από τον αγροτικό μόχθο και τη σπατάλη του σώματος, την αποδέσμευση, τη σημασία της σπατάλης αλλά όχι ακριβώς τον εορτασμό της. Υπάρχει μια αίσθηση αναγκαιότητας, λειτουργικότητας και μια μόνιμη μελαγχολία γύρω και από τη γιορτή. 

Δείτε περισσότερα στο athinorama.gr