Αν και πολύ συχνά δεν συνειδητοποιούμε τη σημασία του, ο φωτισμός είναι ζωτικής σημασίας για το χώρο όπου ζούμε, δημιουργούμε ή χαλαρώνουμε. Η lightning designer Μαρίζα Γαλάνη σχεδιάζει φωτιστικά που όχι μόνο "φωτίζουν" με τον καλύτερο τρόπο κάθε στιγμή της καθημερινότητά μας αλλά και φέρνουν αρμονία στην ψυχή μας.
Πώς αποφάσισες να επιλέξεις αυτό το επάγγελμα; Ποια ήταν η πρώτη επαφή σου με το design;
Μαρίζα Γαλάνη: Από παιδί ζωγράφιζα και πάντα με ενδιέφερε το παιχνίδι μεταξύ φωτός και σκιάς, ξεκίνησα τις σπουδές με την εσωτερική αρχιτεκτονική και ακολούθησε ο αρχιτεκτονικός φωτισμός σαν μεταπτυχιακές σπουδές. Η αγάπη μου για την δημιουργία με οδήγησε στους δρόμους του design. Ένας designer είναι ο "σκηνοθέτης" του χώρου δημιουργεί συναισθήματα σε αυτόν που το χρησιμοποιεί και επηρεάζει την καθημερινότητα του. Ένας designer φέρει τεράστια ευθύνη να δημιουργήσει όχι απλά ένας μέρος ξεκούρασης αλλά ένα μέρος αναζωογόνησης όπως θα έπρεπε να είναι κανονικά οι χώροι που μένουμε, να αντλούμε δύναμη μέσα από αυτούς όπως και σε μια βόλτα στη φύση.
Πόσο σημαντικό είναι το φως σε ένα χώρο;
Αν λάβουμε υπόψη τη διαφορετικότητα των ανθρώπων ανάλογα με την ηλιακή δραστηριότητα που επικρατεί στον τόπο που διαμένουν και πώς διαμορφώνει το χαρακτήρα τους, τότε ίσως μπορέσουμε να καταλάβουμε τη δύναμη που ασκεί επάνω μας ένας καλός ή κακός φωτισμός. Το μεγαλύτερο μέρος της μέρας βρισκόμαστε σε κλειστούς χώρους, όπου ενδεχομένως κάποια σκοτεινά σημεία μας θλίβουν, χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιούμε. Ένα σκοτεινό περιβάλλον θα ανασύρει στιγμιαία μια κακή ανάμνηση από το παρελθόν, θα μας μεταφέρει σε εκείνη τη χρονική στιγμή και σε κάποιες περιπτώσεις θα μας προκαλέσει δυσαρέσκεια. Ανάβοντας ένα δυνατό φως μέσα στη νύχτα, υπάρχει πιθανότητα να απορρυθμιστούμε και να χάσουμε και τον ύπνο μας. Μικρές λεπτομέρειες που αποδεικνύουν πόσο επηρεάζει ο φωτισμός την καθημερινότητά μας, χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό.
Στη δουλειά σου φαίνεται να αντιμετωπίζεις το φωτιστικό περισσότερο σαν ένα έργο Τέχνης παρά σαν ένα χρηστικό αντικείμενο. Ποιες προκλήσεις έχει ο συνδυασμός αυτών των δύο παραμέτρων;
Δεν κρύβω την αποστροφή μου προς το βιομηχανικό προϊόν όσο τέλειο και αν φαίνεται δεν παύει να είναι ένα κενό αντικείμενο στο χώρο. Οτιδήποτε δημιουργείται μέσα από τα χέρια μας έχει ψυχή, και κουβαλάει στο χώρο πληροφορία από τον ίδιο το δημιουργό όπως γίνεται με τα έργα τέχνης. Η σημερινή κοινωνία αντιλαμβάνεται μόνο την πρακτικότητα ενός αντικειμένου και όλα μετριούνται με όρους παραγωγικότητας και όχι δημιουργικότητας. Ένα αντικείμενο επειδή ανήκει στη κατηγορία του slow design δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να είναι και πρακτικό. Φυσικά και μπορεί να είναι και τα δύο σε σχέση με ένα βιομηχανικό προϊόν που είναι μονοδιάστατο και εξυπηρετεί καθαρά τον κόσμο της ύλης. Για μένα η δημιουργία είναι μια πράξη υψηλής αρμονίας και όχι η ικανοποίηση των βασικών αναγκών.
Τι σε εμπνέει στη ζωή και στη δουλειά σου;
Η φύση, το ύψιστο αγαθό! Παρατηρώντας τη φύση αποκαλύπτονται μυστικά που αν καταφέρεις να τα αφουγκραστείς και να τα αποτυπώσεις στο έργο σου, το αποτέλεσμα μοιάζει μοναδικό. Γι’ αυτό και έχω επιλέξει να μένω μακριά από το θόρυβο της πρωτεύουσας και να περικλείομαι από το φυσικό περιβάλλον. Όταν βρίσκεσαι σε ένα αρμονικό οικοσύστημα και εντάσσεσαι μέσα σε αυτό, εναρμονίζεσαι.
Ποια tips θα έδινες σε κάποιον προκειμένου να φωτίσει σωστά το χώρο όπου εργάζεται ή ξεκουράζεται;
Ένας ολιστικά φωτισμένος χώρος χρειάζεται να έχει παραπάνω από μία πηγές φωτισμού στην οροφή, στον τοίχο, στο τραπέζι και να μην περιμένει ότι με ένα φωτιστικό θα καταφέρει να έχει τον ιδανικό φωτισμό. Συνήθως σε ένα δωμάτιο δεν έχουμε μόνο μία δραστηριότητα, για να εξυπηρετήσει ο φωτισμός όλες μας τις ανάγκες πρέπει να έχουμε διαφορετικές λύσεις για την εκάστοτε δραστηριότητα. Έτσι όχι μόνο χρειαζόμαστε διαφορετικές φωτιστικές πηγές αλλά είναι απολύτως απαραίτητη η δυνατότητα ρύθμισης της έντασης που θα αυξομειώνεται κατά τη διάρκεια το εικοσιτετράωρου.
Ποια συμβουλή θα έδινες σε μια νέα γυναίκα που ξεκινά τώρα την πορεία της στο χώρο του ντιζάιν;
Αποστολή των γυναικών σήμερα, είτε στο design, είτε γενικότερα στην κοινωνία, είναι να μη χάσουν τη θηλυκή τους ενέργεια. Σ’ έναν κόσμο φτιαγμένο από αντρικά πρότυπα, έρχονται να αναθεωρήσουν οτιδήποτε εδραιωμένο και να το αντικαταστήσουν με θηλυκές ποιότητες που έχουν στερηθεί οι τέχνες και το design. Η γυναίκα παύει πλέον να είναι μούσα και παίρνει τη θέση του δημιουργού σε έναν κόσμο πιο ισορροπημένο. Δεν έχω να δώσω συμβουλή. Έχω σίγουρα να προτείνω σε όποιον είναι στο ξεκίνημά του, να μείνει στην αλήθεια του και να μη μιμείται όλα αυτά που θεωρούνται δεδομένα.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου; Με τι ασχολείσαι αυτή τη στιγμή;
Μελετάω την γεωμετρία των ιερών τόπων και ειδικά τον προγόνων μας, συγκεκριμένα την αρχαία γνώση της αρχιτεκτονικής όταν οι χώροι, τα αντικείμενα δούλευαν ως εργαλεία ψυχικής ίασης. Για μένα ο φωτισμός δεν είναι απλά για να βλέπουμε αλλά και να "φωτιζόμαστε", να νιώθουμε την ολότητα της ύπαρξής μας. Σαν designer νιώθω χρέος μου το αντικείμενο που τοποθετείται σε κάθε χώρο να παρακινεί τον παρατηρητή να αισθάνεται όμορφα.
Info: www.marizagalani.gr, Instagram/marizagalani, τηλ. +30 215 5250400