Η πρώτη συνάντηση με μια διασημότητα είναι πάντα λίγο αγχωτική, αφού ποτέ κανείς δεν ξέρει τι να περιμένει. Όσο λοιπόν βρισκόμουν σε ένα φωτογραφικό στούντιο στο Μανχάταν, κοιτάζοντας τον ήρεμο Χάντσον από ψηλά, αισθανόμουν λίγο νευρική. Μετά ακούστηκε το ασανσέρ, η πόρτα άνοιξε και βγήκε η Rihanna.
Από την Kahlana Barfield Brown
Yvan Tufenkjian. Σκουλαρίκι (κάτω) Harry Kotlar. Βραχιόλι Le Vian. Κραγιόν
Slip Shine Sheer Shiny Lipstick στην απόχρωση Goji Gang, Fenty Beauty (€22,95).
Ήταν το 2007 και την εποχή εκείνη ήμουν assistant beauty editor. Η Rihanna μόλις είχε κυκλοφορήσει το εξαιρετικά επιτυχημένο τρίτο της άλμπουμ "Good Girl Gone Bad" και ήταν από τις πιο δημοφιλείς καλλιτέχνιδες στον κόσμο. Καθώς με πλησίαζε με άνεση, την παρακολουθούσα νιώθοντας έντονη αμηχανία. Φορούσε ένα oversized φούτερ με κουκούλα και τζιν παντελόνι και την ακολουθούσαν δύο από τα κορίτσια της από τα Μπαρμπέιντος. Έσφιξε το χέρι όλων των μελών του συνεργείου χαμογελώντας. Όταν ήρθε η σειρά μου, κι ενώ είχα αφήσει το σημειωματάριό μου έτοιμη να της δώσω το χέρι μου, με αγκάλιασε και μου είπε: "Γεια, είμαι η Robyn".
Αμέσως κατάλαβα τι άνθρωπος ήταν η Rihanna. Κάτω από το πέπλο της διασημότητας, της γοητευτικής και λαμπερής σταρ, η Robyn Rihanna Fenty ήταν πραγματικά αληθινή: ένα μαύρο κορίτσι που δεν είχε εγκλωβιστεί στη φήμη της ώστε να μην μπορεί να αναγνωρίσει ένα άλλο μαύρο κορίτσι. Μπορεί να ήταν μόνο μια αγκαλιά, η κίνηση όμως έδειχνε πολύ περισσότερα. Η Rihanna σου μετέδιδε μια γειωμένη ενέργεια, που θα την περίμενες μόνο από κάποια συμπατριώτισσά σου με την οποία γνωριζόσασταν από παιδιά. Παρά την επιτυχία της, η Rihanna έχει καταφέρει κατά έναν περίεργο τρόπο να παραμένει προσγειωμένη, για ένα σκοπό και για τους ανθρώπους της.
Η θέση της ως διεθνούς celebrity, με πάνω από 84 εκατομμύρια followers στο Instagram, την έχει αναμφίβολα βοηθήσει να ανοίξει δρόμους εκεί που οι άλλοι συναντούσαν τεράστια εμπόδια. Ποτέ όμως δεν απέφυγε να χρησιμοποιήσει τα social media για να σταθεί θαρραλέα απέναντι σε κάθε καταπιεστική εξουσία, ακόμα και απορρίπτοντας ελκυστικές οικονομικά προτάσεις, προκείμενου να αντιδράσει στο ρατσισμό και στην αστυνομική βαρβαρότητα. Στο λόγο της στα φετινά βραβεία NAACP Image Awards η Rihanna κάλεσε τους φίλους και συναδέλφους της από τη μαύρη κοινότητα να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να γίνουν μέρος του κινήματος που ζητά δικαιοσύνη.
Την άνοιξη, καθώς η πανδημία COVΙD-19 έπληξε κοινότητες, ειδικά μαύρων, στις Ηνωμένες Πολιτείες, το ίδρυμα Clara Lionel Foundation που ίδρυσε και ονόμασε στη μνήμη της γιαγιάς της, Clara Braithwaite, και προς τιμήν του παππού της, Lionel Braithwaite, συγκέντρωσε πάνω από 36 εκατ. δολάρια τα οποία διέθεσε για να καλυφθούν οι βασικές ανάγκες αυτών που το είχαν ανάγκη. Και ήταν από τους πρώτους που ύψωσαν τη φωνή τους για το βίαιο θάνατο του George Floyd: "Αν η ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ με πρόθεση είναι η αρμόζουσα αντίδραση για "χρήση ναρκωτικών” ή για "αντίσταση κατά της αρχής”… τότε ποια πρέπει να είναι η
αρμόζουσα αντίδραση για τη ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ;" έγραψε σε ανάρτησή της στο Instagram. Δεκατρία χρόνια μετά την πρώτη μας συνάντηση η Rihanna, εκτός από το ότι έχει κυκλοφορήσει εξαιρετικά επιτυχημένα άλμπουμ και έχει πραγματοποιήσει παγκόσμιες περιοδείες, έχει δημιουργήσει μια αυτοκρατορία στο χώρο της μόδας και της ομορφιάς, που περιλαμβάνει μια σειρά μακιγιάζ, τη Fenty Beauty, έναν οίκο μόδας σε συνεργασία με τον όμιλο LVMH, τον Fenty, μια inclusive συλλογή εσωρούχων, τη Savage X Fenty, και, τέλος, τη νέα σειρά περιποίησης της επιδερμίδας, την οποία λάνσαρε πρόσφατα, τη Fenty Skin.
Το επιτυχημένο πέρασμα από τη μουσική βιομηχανία στη βιομηχανία της ομορφιάς είναι κάτι που πολύ λίγοι άνθρωποι έχουν καταφέρει. Πολύ λιγότερο όταν μιλάμε για μια μαύρη γυναίκα. Σκεφτείτε το: πόσες ακόμα επιτυχημένες μαύρες γυναίκες γνωρίζετε εκτός από την Όπρα; Ο κατάλογος είναι πολύ μικρός και η Rihanna βρίσκεται σχεδόν στην κορυφή του. Και το επίτευγμά της είναι ακόμα πιο σημαντικό αν σκεφτεί κανείς ότι η ίδια η Rihanna είναι πίσω από κάθε καμπάνια, κάθε post στο Instagram, κάθε όνομα προϊόντος (Cuz I’m Black) . Έτσι, δε μου προκάλεσε έκπληξη το πόσο γρήγορα η Fenty Beauty εκτινάχθηκε στα ύψη από την πρώτη στιγμή που λανσαρίστηκε, το 2017. Σύμφωνα με το Forbes, το brand έφτασε τα 100 εκατ. δολάρια σε πωλήσεις τις πρώτες έξι εβδομάδες και ξεπέρασε τα 550 εκατ. δολάρια μόνο τον πρώτο χρόνο.
Με την προώθηση μιας σειράς μακιγιάζ που πραγματικά απευθύνεται σε όλους, η Rihanna άλλαξε τα δεδομένα στο χώρο, αφού συνήθως τα beauty brands απευθύνονταν σε λευκές γυναίκες. Η Fenty Beauty ξεκίνησε με 40 αποχρώσεις στο foundation, περισσότερες από το διπλάσιο απ’ όσες πρόσφερε οποιοδήποτε άλλο brand την εποχή εκείνη. Ήταν το έναυσμα γι’ αυτό που σήμερα είναι γνωστό ως Fenty Effect: πλέον, οι 40 αποχρώσεις θεωρούνται ο ελάχιστος αριθμός αποχρώσεων για τα foundations. Ωστόσο, η επιτυχία της Fenty Beauty οφείλεται και σε κάτι ακόμα. Όχι απλώς προσφέρει στις μαύρες γυναίκες foundations τα οποία πράγματι ταιριάζουν στον τύπο δέρματός τους, αλλά τους λέει: "Σε βλέπω όταν κανείς άλλος δεν το κάνει". "Η αποφασιστικότητα της Rihanna να προσφέρει προϊόντα ομορφιάς που απευθύνονται σε όλους άλλαξε τους κανόνες του παιχνιδιού" αναφέρει η ηθοποιός Tracee Ellis Ross, η οποία πέρσι λάνσαρε το δικό της brand, το Pattern, με προϊόντα σχεδιασμένα για φυσικά μαλλιά. "Είναι σαν η φαντασία της να προέρχεται από έναν κόσμο όπου δεν υπάρχουν όρια και μας προσκαλεί να κάνουμε κι εμείς το ίδιο".
Με τη Fenty Skin η Rihanna εφαρμόζει την ίδια λογική για την περιποίηση της επιδερμίδας. Πάνω από δύο χρόνια χρειάστηκαν για την εξέλιξη αυτής της σειράς, που προτείνει μια πολύ καλά δομημένη συλλογή προϊόντων δύο σε ένα: ένα γαλάκτωμα που απομακρύνει το μακιγιάζ και καθαρίζει το πρόσωπο, ένα serum/toner, και μία ενυδατική SPF. "Το brand Fenty είναι πολλά παραπάνω από απλώς ένα μακιγιάζ και ήξερα ότι και η σειρά περιποίησης έπρεπε να σχεδιαστεί έτσι" λέει η Rihanna. "Το ζήτημα ήταν να τεθούν οι σωστές βάσεις. Οι διάφορες φόρμουλες πρέπει να δοκιμαστούν για αρκετό διάστημα και με διαφορετικούς τρόπους. Απαιτεί περισσότερο χρόνο από το μακιγιάζ".
Η επιτυχία της στο χώρο της ομορφιάς αποδεικνύει όχι τόσο την πίστη των θαυμαστών της προς το πρόσωπό της, όσο τη δική της πίστη προς αυτούς. Στην πρώτη μας συνάντηση το 2007, τρώγοντας τηγανητό ρύζι σε ένα τοπικό εστιατόριο, η Rihanna μου είχε πει μια ιστορία για τη μαμά της, που δούλευε σε ένα κατάστημα καλλυντικών όπως τα Sephora. "Η μητέρα μου γνώριζε τα πάντα για τα αρώματα, την περιποίηση του δέρματος και το μακιγιάζ. Δε με άφηνε όμως να χρησιμοποιώ τέτοια προϊόντα. Εγώ τα λάτρευα και, όταν έλειπε, έπαιζα με τα δικά της". Η Rihanna από πολύ νωρίς είχε συνειδητοποιήσει ότι η ομορφιά δεν είναι μόνο εμφάνιση: είναι ανακάλυψη και ταυτότητα.
Η επίδρασή της στη βιομηχανία της ομορφιάς έφερε μεγάλη αλλαγή και δημιούργησε έναν κόσμο πέρα από το πρότυπο της ψηλής αδύνατης ξανθιάς, με πιο γεμάτα σώματα και σκουρόχρωμες επιδερμίδες. Η Rihanna άνοιξε πόρτες για τις γυναίκες κάθε φυλής, μεγέθους, προσανατολισμού και τις έκανε ορατές. Τους επέτρεψε να ακουστούν. Δεν πρόκειται απλώς για μια ιδέα, αλλά για μια πραγματικότητα που έχει βιώσει και η ίδια. Όπως την αγκαλιά ενός μαύρου κοριτσιού σε ένα άλλο. Αυτό είναι κάτι που δεν μπορείς να προσποιηθείς. Ούτε με όλο το foundation και κονσίλερ του κόσμου.