Βιταμίνη D | Γιατί είναι τόσο σημαντική;

Πόση ώρα να μείνετε στον ήλιο για να "γεμίσετε" τον οργανισμό σας;

Από την Αναστασία Μοσχοβάκη, ειδική παθολόγο

Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη με πολλούς ρόλους στον οργανισμό. Για παράδειγμα, προάγει την απορρόφηση ασβεστίου στο έντερο και συντελεί στη σωστή ασβέστωση και αναδιαμόρφωση των οστών. Επιπλέον, διατηρεί επαρκείς συγκεντρώσεις ασβεστίου και φωσφόρου στα οστά ώστε να γίνεται ομαλά η ανάπτυξη του σκελετού στα παιδιά και να διατηρείται υγιές το οστό στον ενήλικα. Χωρίς επαρκή ποσότητα βιταμίνης D, τα οστά μπορεί να γίνουν λεπτά, εύθραυστα ή δύσμορφα. Η επάρκεια της βιταμίνης έχει ζωτική σημασία για την προστασία των ηλικιωμένων από την οστεοπόρωση. Η βιταμίνη D όμως δεν επιδρά μόνο στο σκελετό: Συντελεί στην ομαλή εξέλιξη της κυτταρικής ανάπτυξης και έχει σημαντικό ρόλο σε νευρομυϊκές και ανοσολογικές αντιδράσεις. Πρακτικά, η επάρκεια της βιταμίνης D συμβάλει στον έλεγχο των φλεγμονών στο σώμα, μιας διαδικασίας πολύ σημαντικής για την υγεία μας. Και, τέλος αλλά εξίσου σημαντικό, η βιταμίνη D επιδρά σε γονίδια που κωδικοποιούν πρωτεΐνες οι οποίες ρυθμίζουν τον κυτταρικό πολλαπλασιασμό, τη διαφοροποίηση και την απόπτωση των κυττάρων.

Από που προσλαμβάνουμε την πολύτιμη αυτή βιταμίνη

Oι τροφικές πηγές από τις οποίες μπορούμε να προμηθευτούμε βιταμίνη D δυστυχώς είναι λίγες και η συγκέντρωση της βιταμίνης σε αυτές είναι σε χαμηλά επίπεδα. Βιταμίνη D υπάρχει στα ιχθυέλαια, στα αυγά το κρέας και τα γαλακτοκομικά ζώων ελεύθερης βοσκής, ορισμένα μανιτάρια.

Πόση ώρα να καθίσετες στον ήλιο για να πάρετε αρκετή βιταμίνη;

Η βιταμίνη D κατεξοχήν λαμβάνεται από την έκθεση στον ήλιο. Η υπεριώδης ακτινοβολία (UV) B διεισδύει στο ακάλυπτο δέρμα και μετατρέπει την δερματική 7-δεϋδροχοληστερόλη σε προβιταμίνη D, η οποία με τη σειρά της γίνεται βιταμίνη D. Συνήθως 5-30 λεπτά έκθεσης του προσώπου χεριών ποδιών ή ράχης στον ήλιο χωρίς αντηλιακή προστασία επί δύο φορές την εβδομάδα μεταξύ 10 π.μ. και 3 μ.μ. είναι αρκετά για τον εφοδιασμό του σώματος με την βιταμίνη D που χρειάζεται. Η ακτινοβολία UVB δεν διεισδύει στο γυαλί, οπότε η έκθεση στον ήλιο σε εσωτερικούς χώρους μέσω κλειστού παραθύρου δεν προάγει τη σύνθεση της βιταμίνης. Οι αντηλιακές κρέμες με παράγοντα ηλιοπροστασίας (SPF) 8 ή περισσότερο επεμβαίνουν στην απρόσκοπτη παραγωγή της βιταμίνης στο ανθρώπινο σώμα. 

Πηγή: Shape.gr