X

Ραντεβού με την Τέχνη | Οι νέες εκθέσεις που θα επισκεφτούμε αυτή την εβδομάδα στην πόλη

Οι νέες (κι άκρως ενδιαφέρουσες) προτάσεις του εικαστικού χάρτη της Αθήνας.

Η εικαστική σκηνή της πόλης είναι ένας ζωντανός οργανισμός. Αναπτύσσεται, ανανεώνεται (συχνά), δημιουργεί και σπάνια ακολουθεί τις τάσεις, προτείνει συνθέτοντας ένα τοπίο αφενός πλουραλιστικό αφετέρου απολαυστικό. Με τη νέα εβδομάδα να περιλαμβάνει αξιοσημείωτα εγκαίνια εκθέσεων, αυτές είναι οι πιο ενδιαφέρουσες εικαστικές προτάσεις που ξεκινούν τον κύκλο ζωής τους τις επόμενες ημέρες

Μία ομαδική εικαστική έκθεση στην πιο αναπάντεχη διεύθυνση

Ενστερνιζόμενος την άποψη ότι η τέχνη μπορεί να ανθίσει σε κάθε περιβάλλον, ο Φίλιππος Τσαγκρίδης Παναγόπουλος παρουσιάζει μία έκθεση με σπάνια έργα δεκαεννέα καλλιτεχνών στον πιο απροσδόκητο χώρο: εκείνο του Carco Parking, ενός χώρου στάθμευσης στον πυρήνα της πρωτεύουσας με τρία υπόγεια επίπεδα. Το parking νοηματοδοτείται εκ νέου, υπενθυμίζοντάς ότι η τέχνη μπορεί να αναδυθεί από τα πιο αναπάντεχα μέρη, είναι ανοιχτή, προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλους χωρίς περιορισμούς. 

Στον πρώτο όροφο, παρουσιάζεται το εφήμερο των ονείρων, στον δεύτερο η παροδικότητα του χρόνου, ενώ στον τρίτο εξετάζεται η δυναμική των αναμνήσεων μέσα από τα έργα των: Χρύσα (Βαρδέα), Γιάννη Βαρελά, Απόστολο Γεωργίου, Στηβ Γιαννάκου, Δημήτρη Γκέτση, Κωνσταντίνου Π. Καβάφη, Κωνσταντίνου Κακανιά, Παναγιώτη Λουκά, Ηλιοδώρας Μαργέλλου, Εμμανουήλ Μπιτσάκη, Γιώργου Μπουζιάνη, Μαλβίνας Παναγιώτιδη, Δαυίδ Σαμπεθάι, Γιάννη Τσαρούχη, Plum Cloutman, Max Hooper Schneider, Robert Nava, Ariana Papademetropoulos, Raed Yassin. Η επιμέλεια της έκθεσης, Ephemeral Party, εκτός από την υπογραφή του κύριου Παναγόπουλου, φέρει την υπογραφή της Κατερίνας Χατζή κι έχει διάρκεια επτά ημερών.
Λεωφόρος Βασιλίσσης Σοφίας 35, Αθήνα, 106 75 (πλησίον Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης)

Ο Απόστολος Χαντζάρας μέσα από τα έργα του

"Η ζωγραφική είναι η χαρά των σχημάτων και των χρωμάτων. Είναι ένα παιγνίδι", υποστηρίζει ο Απόστολος Χαντζάρας όταν αναφέρεται στην τέχνη του. Μία στάση, ικανή να καθοδηγήσει τον χρωστήρα στα χέρια του ώστε να την αποτυπώσει σε κάθε του έργο. Επηρεασμένος από την αρχαιότητα, αλλά και από τη βυζαντινή τέχνη, δουλεύοντας ως παιδί δίπλα στον πατέρα του, ζωγράφο Ελευθέριο Χαντζαρά, δημιουργεί ένα δικό του εικαστικό σύμπαν που βουτά στον αρχετυπικό κόσμο των συμβόλων

Η τέχνη του, μια ποπ εκδοχή της ελληνικότητας, με πινελιές σουρεαλισμού έχει αναγνωριστεί όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και στο εξωτερικό, με εκθέσεις στη Νέα Υόρκη, τη Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, το Λονδίνο, τη Στοκχόλμη. Μια σειρά από ιδιαίτερα μοτίβα, σχήματα και χρώματα ξεδιπλώνουν τη δική του μυθολογία, που αφήνει να φανεί το απόλυτα ξεχωριστό, προσωπικό του βλέμμα. Η διορατική, και ταυτόχρονα συναισθηματική, οπτική συνθέτει την καρδιά μίας έκθεσης με (κατα)δικά του έργα αγαπημένα στον ίδιο και σε φίλους του, η οποία παρουσιάζεται σπονδυλωτά στο foyer του πρώτου και δεύτερου ορόφου του Ιδρύματος Μιχάλη Κακογιάννη. Έως τις 23 Φεβρουαρίου.

Η Αφρική ανάμεσά μας

Μια πρόσφατη δωρεά στο Μουσείο Μπενάκη, με αντικείμενα προερχόμενα κυρίως από τη Νιγηρία, το Καμερούν και την Κένυα, υπήρξε η αφετηρία για τη συλλογή ιστοριών ανθρώπων με καταγωγή από χώρες της Αφρικής που γεννήθηκαν ή ζουν στην Ελλάδα. "Η Αφρική ανάμεσά μας", όπως ονομάζεται, είναι μία έκθεση συμμετοχική, η οποία φέρνει σε πρώτο πλάνο την κοινότητα της Ελλάδας, σχεδιασμένη από, για και μαζί με πάνω από τριάντα μέλη της κοινότητας της χώρας και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Κέντρο Αφρικανικής Τέχνης και Πολιτισμών ANASA.

Το σύνολο των αντικειμένων και των μαρτυριών, που αποτελεί τον πυρήνα της έκθεσης, πλαισιώνεται από τριάντα και πλέον δράσεις, εκδηλώσεις, περφόρμανς, ξεναγήσεις, θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, εργαστήρια, συζητήσεις, αλλά και μια "αναδυόμενη" (pop-up) έκθεση καλλιτεχνών αφρικανικής καταγωγής που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Στους χώρους της έκθεσης επιχειρείται να γεφυρωθούν πολιτιστικές αφηγήσεις και ταυτότητες και να τεθούν "δύσκολα" θέματα σχετικά με την ελληνικότητα, τη μαυρότητα, τη δικαιοσύνη, την εκπροσώπηση, τον ρατσισμό και τις διακρίσεις στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Έως τις 25 Μαΐου.

Η τέχνη της απόδρασης στο St. George Lycabettus

Η φρέσκια και ανανεωμένη καλλιτεχνική ταυτότητα της γκαλερί SG Gallery παρουσιάζεται μέσα από μία σειρά εικαστικών δράσεων στο πιο αρτιστίκ σημείο του ξενοδοχείου St. George Lycabettus. Η αρχή γίνεται στις 13 Φεβρουαρίου με την ομαδική έκθεση Escapism. Η έκθεση, σε επιμέλεια της Θεοδώρας Κουμουνδούρου, παρουσιάζει έργα τέχνης που ενσωματώνουν ή συμβολίζουν στοιχεία, τα οποία βρίσκονται συνήθως στα δωμάτια του ξενοδοχείου. Τα έργα από ύφασμα παραπέμπουν στα σεντόνια και τη μοκέτα του δωματίου, ενώ οι μεταλλικές υφές ή οι επιφάνειες αντανάκλασης αναφέρονται στα παράθυρα και τους καθρέφτες. Ακόμη και το άρωμα - ένα συχνά ανεπαίσθητο αλλά καθοριστικό χαρακτηριστικό των boutique hotels - έχει ενσωματωθεί στην επιμέλεια της έκθεσης. 

Τέλος, τα έργα τέχνης κάνουν διάλογο με μια προσεκτικά επιμελημένη "σκηνοθετημένη γωνιά", που προσομοιώνει ένα δωμάτιο ξενοδοχείου επιπλωμένο με συλλεκτικά κομμάτια design. Καθένα από αυτά τα στοιχεία παίζει ζωτικό ρόλο στην εμπειρία απόδρασης των επισκεπτών. Ακριβώς όπως ένα δωμάτιο ξενοδοχείου ξυπνά και ανανεώνει τις αισθήσεις των επισκεπτών του, τα έργα τέχνης αυτής της έκθεσης θα εμπλακούν και θα ενεργοποιήσουν τις αισθήσεις όσων τα εξερευνούν. Συμμετέχουν οι: Lisa Bravi, Έλη Ιωάννου, Bety Krňanská, Όλγα Μηλιαρέση-Φωκά, Αλέξανδρος Ντούρας, Σωτήρης Πανουσάκης, Bregje Sliepenbeek, Διονύσης Σοτοβίκης, Μάριος Σταμάτης. Έως τις 12 Απριλίου. 

Ο ωκεανός του Αλέξη Βασιλικού 

Ο Αλέξης Βασιλικός ασχολείται με την εικαστική φωτογραφία από το 1995. Η σκέψη του διαμορφώνεται από τη μη-δυαδική φιλοσοφία, τις πνευματικές παραδόσεις της Ανατολής και τα ταξίδια του στην Ινδία, ενώ η ζωή του, μοιρασμένη μεταξύ Αθήνας και Λέρου, έχει επηρεάσει βαθιά το εικαστικό του έργο, με τη μοντερνιστική φωτογραφία, τον μινιμαλισμό και την αφηρημένη ζωγραφική να διαπνέουν τα έργα του.

Στη νέα του ατομική έκθεση στη γκαλερί CAN, παρουσιάζει έργα από την ενότητα Oceanic, μια σειρά φωτογραφιών που ξεκίνησε το 2018, εξερευνώντας το "ωκεάνειο αίσθημα" — έναν όρο που επινόησε ο Γάλλος συγγραφέας και φιλόσοφος Romain Rolland για να περιγράψει μια αίσθηση απόλυτης ενότητας με το σύμπαν, πέρα από τα όρια του ατομικού εγώ. Η σειρά του Βασιλικού επικεντρώνεται στην εμπειρία της απεραντοσύνης και της ηρεμίας που προκαλεί το θαλασσινό τοπίο, ενώ ταυτόχρονα αποτυπώνει τη δύναμη και τη ρευστότητά του. Μέχρι τις 15 Μαρτίου. 

Μία φεμινιστική εικονογραφία στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη

Μετά την ολοκλήρωση της σύντομης – μα εντυπωσιακής – έκθεσης του Γιάννη Ψυχοπαίδη, η  γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Σοφίας Ροζάκη με τίτλο "that’s what she said". "Μέσα από τον τίτλο "that’s what she said”, η έκθεση οικειοποιείται μια κοινή ατάκα με ένα υποτιθέμενα ακούσιο χιουμοριστικό διττό νόημα, που υποδηλώνει κάποιο σεξιστικό υπονοούμενο. Αυτό το αρνητικό λεκτικό κλισέ οικειοποιείται η καλλιτέχνις εκ νέου, και το αναδεικνύει εμφατικά – σαν ένα ανοιχτό κάλεσμα για να γίνουν περισσότερο ορατές και να ενδυναμωθούν οι μη συμβατικές φεμινιστικές συγγένειες και σχέσεις", αναφέρει στην αρχή του σημειώματος της η επιμελήτρια Ελένη Μιχαηλίδη.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη συνέχεια του σημειώματος, το έργο της Ροζάκη δημιουργεί τον απαραίτητο χώρο για να ξεδιπλωθούν οπτικά αυτές οι αναπόφευκτες επιπλοκές μιας διαφορετικής ζωής – ως "πειράματα για να φανταστούμε το αλλιώς" (Lola Olufemi). Μια σειρά πειραμάτων στη μη δυαδική εικαστική έκφραση που ισορροπούν ανάμεσα στις καθιερωμένες καθημερινές συνήθειες και τις προσδοκίες για ριζοσπαστικές αμοιβαιότητες που αψηφούν τις ετεροκανονικές πατριαρχικές νόρμες. Από τις 13 Φεβρουαρίου έως τις 15 Μαρτίου.