X

Fashion rewind | Αυτές ήταν πιο επιδραστικές τάσεις της δεκαετίας που φεύγει

Νοσταλγία, σκανδιναβικό στιλ και πολλά ακόμα επηρέασαν τη μόδα και τις ζωές όλων. Ήταν τόσο τυχαίο ή μήπως υπάρχει λόγος πίσω από όλα;

Καθώς ετοιμαζόμαστε να μπούμε σε μια νέα δεκαετία, ρίχνουμε μια ματιά σε όλα τα fashion trends που επηρέασαν περισσότερο τη γκαρνταρόμπα μας τα τελευταία 10 χρόνια. Στα 2010s λοιπόν, η μόδα μεταμορφώθηκε τελείως χάρη στα social media, τους influencers και τελικά το sustainability. Όλα τα παραπάνω, με τον τρόπο τους, έπαιξαν ρόλο στο ποιες τάσεις τελικά υιοθετήσαμε στην καθημερινότητά μας. 

Από το πιο απρόσμενα γοητευτικό χρώμα που κυριάρχησε για πολλές σεζόν, μέχρι το denim που αρνείται να πεθάνει, θυμόμαστε όλα αυτά τα trends που τελικά όρισαν τη δεκαετία που φεύγει. 

Το στιλ του φεστιβάλ

Αν και πρόκειται για ένα στιλ που βρίσκεται στο προσκήνιο από την εποχή του Woodstock αλλά και τις εμφανίσεις των Kate Moss και Sienna Miller στα noughties, κατά τη διάρκεια των 2010s γνώρισε ακόμα μεγαλύτερη άνθιση. Στεφάνια από λουλούδια, κρόσσια, σκισμένα jeans και κροσέ ρούχα ήταν πανταχού παρόντα, από το Glastonbury μέχρι το Coachella. Το "festival fashion” έγινε ένα ξεχωριστό, αναγνωρίσιμο στιλ, με hippie χαρακτήρα.

H Alessandra Ambrosio στο Coachella τον Απρίλιο του 2018.

To 2015 ήταν η χρονιά του και μάλιστα μία από τις πιο σημαντικές του εκπροσώπους, η Alexa Chung, έγραψε σχετικά με αυτό: "Είναι λίγο ενοχλητικό το πώς το έβλεπες παντού και πώς έγινε ένα ξεχωριστό στιλ. Το Coachella για μένα παραείναι ομοιογενές. Και εγώ φορούσα ό,τι φορούσαν και οι υπόλοιπο, αλλά πραγματικά, αν ξαναδώ ένα στεφάνι από λουλούδια...". Λίγο αργότερα η Alexa έδειξε ακόμα πιο έντονα την απέχθειά της γι’ αυτό το στιλ, που υπηρετούσε τόσο πιστά. Το 2018 εξήγησε ότι δεν πήγε στο Glastonbury γιατί το είχαν εμπορευματοποιήσει πλήρως εξαιτίας όλης αυτής της τρέλας που επικρατεί στο Instagram. "Είναι ένα μέρος που παλιότερα ένιωθες ελεύθερος να εκφραστείς, αλλά τώρα, εξαιτίας των social media είναι ένα Σαββατοκύριακο με τεράστια πίεση να ντυθείς καλά και για μένα δεν έχει νόημα. Τα φεστιβάλ πρέπει να είναι αποκλειστικά για να διασκεδάσεις με τους φίλους σου." 

Atlanta de Cadenet Taylor και Alexa Chung στο πάρτι του Refinery29 στο Coachella τον Απρίλιο του 2015. 

Καθώς η πλέον αναμενόμενη "στολή" με τα crop tops, τα τζιν σορτς και τα στεφάνια από λουλούδια μπήκε στην άκρη (κάνοντας χώρο για τα χρωματιστά μαλλιά, το πολυτελές sportswear και τα τσαντάκια μέσης) η ιδέα να ντυθεί κανείς κάπως έτσι έχει χάσει το coolness της, παρόλα αυτά βρίσκεται ακόμα στο προσκήνιο. 

Τι επιφυλάσσει το μέλλον όμως για τη μόδα των φεστιβάλ; Σίγουρα η επόμενη δεκαετία θα επηρεαστεί από τη βιωσιμότητα. Οι περισσότεροι θα αποφεύγουν να αγοράζουν occasion outfits, άρα μάλλον το αποτέλεσμα θα είναι πιο απλό και πρακτικό. Ένα ντύσιμο ας πούμε για ένα βροχερό σαββατοκύριακο στην εξοχή. 

Το σκανδιναβικό στιλ 

Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας που φεύγει η μόδα επηρεάστηκε από διάφορα μέρη του πλανήτη, παρόλα αυτά το σκανδιναβικό στιλ ήταν αυτό με την πιο έντονη παρουσία. Το Scandi-style λοιπόν, όπως αποκαλείται, βρήκε τη θέση του στη μόδα χάρη στο Instagram και τις πολύ επιτυχημένες Σκανδιναβές influencers. Αυτό το fashion crowd έδωσε την ευκαιρία σε πολύ αξιόλογα brands, που δεν προέρχονται από τις παραδοσιακές πρωτεύουσες της μόδας, να γίνουν γνωστά, και τελικά να μας εντυπωσιάσουν για το στιλ και την κουλτούρα τους γενικότερα. Η πιο απλή, cool και effortless προσέγγιση για το ντύσιμο συμπλήρωσε ιδανικά αυτό που συμβαίνει στις πασαρέλες. 

Pernille Teisbaek 

"Προφανώς μπορείς να βρεις cool και stylish ανθρώπους παντού, αλλά εδώ δεν μιλάμε μόνο για στιλ, αλλά και για την αυτοπεποίθηση που έχουν αυτές οι γυναίκες" λέει ο Nicolaj Reffstrup, CEO του Ganni, που είναι ένα από τα πιο επιτυχημένα δανέζικα brands. "Αυτό πηγάζει από την καθημερινότητά τους σε μια πολύ ισορροπημένη κοινωνία, με λιγότερο άγχος από τα περισσότερα μέρη του πλανήτη. Ο τρόπος που έχουμε δομήσει αυτή την κοινωνία αντικατοπτρίζεται πλήρως στο attitude αυτών των γυναικών". 

Ganni Spring/Summer 2018, στην Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης.

Αυτό το attitude. 'Ολοι θέλουν ένα κομμάτι του. Το έχουν γυναίκες όπως οι Pernille Teisbaek, Elin King και Jeanette Madsen αλλά και brands όπως τα Ganni, Cecile Bahnsen, Saks Potts και Stine Goya, που έχουν εξελιχθεί σε πραγματικά επιδραστικά ονόματα για τη σύγχρονη μόδα. Η Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης επίσης, έχει μπει για τα καλά στο χάρτη και κάθε χρόνο έχει και μεγαλύτερη σημασία, μαζί με τη Σεούλ, δείχνουν ότι χρειαζόμαστε πολύ παραπάνω από τις τέσσερις πόλεις που κυριαρχούν σχεδόν από τη γέννηση της ίδιας της μόδας. 

Το millennial pink

Το καλοκαίρι του 2016 ξεκίνησε ένα απρόσμενο αλλά εξαιρετικά δυνατό color movement, το οποίο τελικά πήρε το όνομα "millennial pink”, το οποίο κατέκλυσε τη μόδα, το design γενικότερα ακόμα και τα food trends. Το περίεργο με το millennial pink βέβαια ήταν ότι δεν επρόκειτο για ένα μόνο χρώμα, αλλά για πολλές αποχρώσεις. Από το quartz μέχρι το φούξια και το σομόν όλα "μπήκαν κάτω από την ομπρέλα του" και, σε αντίθεση με τις περισσότερες τάσεις, έμεινε στο προσκήνιο για πολλά χρόνια.

Valentino Fall/Winter 2018/2019

Το πώς και πότε ακριβώς μπήκε στη ζωή μας είναι ακόμα υπό συζήτηση. Κάποιοι επιμένουν ότι όλα ξεκίνησαν το 2012, όταν το Barbie pink έκανε την εμφάνισή του στις πασαρέλες, ενώ κάποιοι άλλοι λένε ότι πίσω από το κίνημα βρίσκεται το Grand Budapest Hotel (2014) του Wes Anderson. Σε κάθε περίπτωση η επιρροή του ήταν τεράστια, κατέκλυσε το Instagram (κτίρια, μανικιούρ, φαγητά, έπιπλα) αλλά και τις πασαρέλες (Gucci, Valentino, Fendi, Fenty και πολλές ακόμα) και σίγουρα ήταν το πιο καθοριστικό χρώμα της δεκαετίας. Οι θεωρίες που εξηγούν το γιατί συνέβη όλο αυτό το περιγράφουν σαν νοσταλγία, αλλά και σαν αντίδραση για το gender fluidity. 

Η νοσταλγία για τα ‘90s

Τσαντάκια μέσης, slip dresses, τσόκερ, μικροσκοπικά γυαλιά ηλίου, scrunchies, όλα αυτά αποδεικνύουν ότι τα 2010s επηρεάστηκαν από τα 1990s περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη περίοδο. Μιλώντας για trends η μόδα επανέφερε οτιδήποτε είχε να κάνει με αυτή τη δεκαετία. Από τα super models που απέτισαν φόρο τιμής στον Gianni Versace, μέχρι τους A-listers του σήμερα που φόρεσαν ξανά και ξανά ‘90s κομμάτια στο κόκκινο χαλί (η Kim Kardashian West είναι μία από αυτούς). 

H Bella Hadid φοράει συνεχώς 90s inspired outfits. 

Φυσικά η νοσταλγία στη μόδα δεν είναι κάτι νέο. Υπάρχει μία θεωρία που αναφέρει ότι κάθε τι επανέρχεται και πάλι στο προσκήνιο 20 με 30 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνισή του. Οι σχεδιαστές που μεγαλώνουν σε μια εποχή, νιώθουν νοσταλγία για τα παιδικά τους χρόνια και τις εικόνες που επηρέασαν την αισθητική τους και έτσι επαναφέρουν αυτά που έζησαν σαν παιδιά. Αν το καλοσκεφτεί κανείς λοιπόν, το comeback των 1990s δεν ήταν μεγάλη έκπληξη. Σ’ αυτή την περίπτωση βέβαια η νοσταλγία παίζει ακόμα μεγαλύτερο ρόλο. Γιατί; Μα γιατί η δεκαετία που φεύγει άλλαξε τον κόσμο. Μιλάμε για μια εποχή που ο Donald Trump κέρδισε τις αμερικανικές εκλογές, ψηφίστηκε το Brexit, τα social media έγιναν ένα με την καθημερινότητά μας και η κλιματική αλλαγή είναι στο πιο κρίσιμο σημείο. Το 2018 η νοσταλγία στη μόδα ήταν το πιο δυνατό trend για τη Google. Σε μια εποχή που όλα αλλάζουν, μάλλον ο κόσμος ψάχνει απεγνωσμένα κάτι που του θυμίζει παλιότερες και ίσως πιο αθώες εποχές. 

"Εγείρονται ερωτήματα για το αν είμαστε πιο δυστυχισμένοι από ποτέ" είπε στη Luisaviaroma η Sarah Rose Cavanaugh, διευθύντρια του Laboratory for Cognitive and Affective Science. "Νιώθουμε νοσταλγία για εποχές που θα θέλαμε να επιστρέψουν, έστω και για λίγο. Μήπως όλοι ψάχνουμε αυτές τις εποχές που τα πράγματα ήταν πιο απλά, που είχαμε πιο έντονη σύνδεση μεταξύ μας;"

Τα trainers

Είναι δύσκολο να θυμηθούμε την εποχή που το να φοράμε trainers σε καθημερινή βάση δεν ήταν αποδεκτό. Στην πραγματικότητα όμως αυτό συνέβη την τελευταία δεκαετία, ξεκινώντας πρώτα σαν ένα απλό trend και καταλήγοντας να γίνει τελικά πιθανόν η πιο σημαντική αλλαγή στη σύγχρονη ιστορία της μόδας. 

H Phoebe Philo στην πασαρέλα της Céline τον Μάρτιο του 2011.

Προφανώς το πρώτο γεγονός που ξεκίνησε αυτή την αλλαγή ήταν η εμφάνιση της Phoebe Philo με adidas Stan Smith, στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι το 2011, στο τέλος του show της Céline. Η Victoria Beckham έκανε το ίδιο λίγο αργότερα, αντικαθιστώντας τα αγαπημένα της ψηλοτάκουνα με ένα ζευγάρι λευκά sneakers. Ακόμα και οι Kate και Meghan τα έχουν εντάξει στη royal γκαρνταρόμπα τους. 

Ένας λόγος για τον οποίο τα trainers ήρθαν για να μείνουν έχει να κάνει και με τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία. Πλέον δεν χρειάζεται να ντύνονται έτσι ώστε να είναι ελκυστικές για τους άνδρες. Η άνεση έρχεται πρώτη και φυσικά ταιριάζει απόλυτα με ακόμα ένα μεγάλο trend της δεκαετίας που δεν είναι άλλο από...

Το sports luxe

Cycling shorts, sports bras, φόρμες, trainers, στα 2010s ζήσαμε μια στροφή προς το μοντέρνο high-end sportswear, το οποίο έγινε ένα από τα πιο σημαντικά trends της δεκαετίας. Φυσικά ρόλο έπαιξε και η γενικότερη τάση του wellness, παρόλα αυτά τα ρούχα και τα αξεσουάρ για τα οποία μιλάμε, σχεδιάστηκαν για να δείχνουν υπέροχα τόσο στο δρόμο, όσο και στο γυμναστήριο (παρόλο που μάλλον δεν φορέθηκαν ποτέ εκεί). Και παρόλο που στη μόδα έχουμε ξαναζήσει sporty στιγμές, ποτέ πριν το "dressing down" δεν απέκτησε τόσο μεγάλες διαστάσεις. 

Γνωστοί σχεδιαστές αλλά και high-street brands ενέδωσαν στο trend (κολάν στην πασαρέλα της Chanel, φόρμες στην Chloé, crop top στον Alexander Wang και hoodies στον Balenciaga). Παράλληλα δημιουργήθηκαν και νέα labels που υπηρετούν το concept, όπως τα Ivy Park της Beyonce, Off-White του Virgil Abloh, Puma x Fenty της Rihanna, Yeezy line του Kanye West και Vetements του Demna Gvasalia. Επιπλέον κάποιοι επέλεξαν να συνεργαστούν με παραδοσιακά sportswear brands, Stella McCartney και Prada με την Adidas, Comme des Garçons με τη Nike και Roksanda με Lululemon. Το sportswear έγινε και παραμένει εξαιρετικά πολυτελές. 

Chloe Spring/Summer 2016

Στο μεταξύ, όλοι, από celebrities, μέχρι fashion editors, έχουν υιοθετήσει αυτό το casual στιλ παντού, στο αεροδρόμιο, στο γραφείο, ακόμα και αν κάποιες φορές επιλέγουν να το συνδυάσουν με αψεγάδιαστο beauty look. Πώς θα εξελιχθεί από εδώ και στο εξής; Παρόλο που φαίνεται ξεκάθαρα πως ήρθε για να μείνει, οι τελευταίες σεζόν έχουν δείξει πως η μόδα έχει πλέον μια πιο ladylike προσέγγιση, υπονοώντας μάλλον πως τα νέα ‘20s το dressing up θα κερδίσει και πάλι έδαφος. 

Η ανοδος και η πτώση των skinny jeans 

Σε ό,τι αφορά το denim τα skinny jeans έμοιαζαν να είναι το trend που δεν θα πεθάνει ποτέ, αλλά τελικά πέθανε. Στα noughties η Kate Moss τα έκανε εξαιρετικά δημοφιλή και τα έβαλε στη γκαρνταρόμπα κάθε γυναίκες, ανεξάρτητα από τον σωματότυπό της. Τα φόρεσαν όλες, από τις pop stars μέχρι τα μέλη της βασιλικής οικογένειας. Το Topshop για παράδειγμα πουλούσε περίπου 20 χιλιάδες skinny Baxter παντελόνια κάθε εβδομάδα. 

H Kate Middleton με skinny jeans τον Οκτώβριο του 2013. 

Είναι κάπως δύσκολο να εξηγήσουμε το πώς τα skinny jeans παρέμειναν δημοφιλή για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψιν ότι δεν είναι και ό,τι πιο κολακευτικό. Τελικά, 20 χρόνια μετά την περίοδο δόξας τους, στο τέλος 2018, έχασαν το θρόνο από τα πιο φαρδιά, ψηλόμεσα και relaxed παντελόνια. Σύμφωνα με το Lyst το 2019 οι αναζητήσεις για τα Mom jeans ξεπέρασαν επιτέλους αυτές για τα skinny. Βέβαια αν σκεφτούμε ότι κυριάρχησαν τόσο έντονα και για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, μάλλον δεν έχουν πει την τελευταία τους λέξη. Ας δούμε τι θα γίνει το 2020.