Κάθε νέα συλλογή που η Maria Grazia Chiuri παρουσιάζει εφεξής για τον οίκο Dior, γίνεται αντιληπτή ως "κύκνειο άσμα". Η αποχώρησή της από την καλλιτεχνική διεύθυνση του γαλλικού οίκου που υπηρετεί από το 2016, θεωρείται σχεδόν σίγουρη - ιδίως μετά την άφιξη του Jonathan Anderson στο Dior Men-, και δεδομένου ότι η βιομηχανία της μόδας δεν φείδεται εκπλήξεων, οι συλλογές της Chiuri παρακολουθούνται εξονυχιστικά σε αναζήτηση ψηγμάτων αποχαιρετισμού: η επιστροφή στη γενέτηρά της, τη Ρώμη, για τη παρουσίαση της Dior Cruise 2026 και οι προσωπικές αναφορές με τις οποίες έχει μπολιάσει αυτή τη συλλογή έδωσαν ξανά τροφή σε σκέψεις τύπου "μήπως αυτή είναι η τελευταία;".
Δεν γνωρίζω πώς μπορεί να νιώθει δημιουργικός ένας άνθρωπος όταν γνωρίζει τις φήμες που βαραίνουν τη θέση του, αλλά η Maria Grazia Chiuri με την Dior Cruise 2026 μας δίνει την εντύπωση ότι έφτιαξε μία συλλογή πρωτίστως για όσα αγαπά η ίδια- και χωρίς κανένα ιδιαίτερο άγχος. Εμπνευσμένη από τις αναμνήσεις, τα ερεθίσματα και τις εικόνες που τη γαλούχησαν μεγαλώνοντας στην Αιώνια Πόλη, η σχεδιάστρια μπορεί όντως να "έγραψε" έναν επίλογο ή μπορεί απλά να συνεχίζει να κάνει αυτό που ξέρει καλά, μόδα για γυναίκες την προσωπικότητά τους συνθέτουν στοιχεία εύθραστης θηλυκότητας και αλύγιστου δυναμισμού.
Το ιταλικό σινεμά και οι δημιουργοί του είναι μία από τις αναφορές της ως Ρωμαία, οι δημιουργοί κοστουμιών για το θέατρο και τον κινηματογράφο, όπως οι Ιταλίδες σχεδιάστριες Sorelle Fontana που έντυναν σταρ του σινεμά από τη Ρώμη ως το Hollywood, μία άλλη, η αρχιτεκτονική και η ιστορία της πόλης μία τρίτη, και η αριστοκράτισσα και πάτρωνας των τεχνών Mimì Pecci Blunt και τα περίφημα Bal Blanc σουαρέ της όπου οι καλεσμένοι έπρεπε να είναι ντυμένοι στα λευκά, αλλά με απόλυτη ελευθερία ως προς τη χρήση μασκών κι άλλων δραματικών στοιχείων, μία τέταρτη και πολύ βασική στο κεντρικό feeling της συλλογής: στη Dior Cruise 2026 τα ρούχα λειτουργούν ως μία μεταφορά ελευθερίας. Της ελευθερίας που αναμειγνύει τα καθημερινά ρούχα με τα θεατρικά κοστούμια και προσφέρει looks τα οποία είναι ταυτόχρονα σύγχρονα, μαγικά, ιδιαίτερα- looks που αφηγούνται ιστορίες.
"Αυτή η συλλογή είναι η αυτοβιογραφική σύνθεση μιας χρονικής στιγμής. Ένας τόπος στον χρόνου όπου εκτυλίσσεται η πράξη της φαντασίας- σε μια ορισμένη bella confusione που παραπέμπει στον τίτλο που πρότεινε ο Ennio Flaiano στον Federico Fellini για την ταινία του 8 ½ ", θα πει η Maria Grazia Chiuri στο σημείωμα για την Dior Cruise 2026. Και αυτή η "ωραία σύγχυση" στην οποία μας παραπέμπει η σχεδιάστρια μοιάζει με δήλωση που προτρέπει σε ελευθερία στο στιλ.
Η συλλογή
H Chiuri δανείζεται από την ανδρική γκαρνταρόμπα τα γιλέκα και τα συνδυάζει με μακριές φούστες από τούλι ή διάφανη δαντέλα, ενώ σε άλλη περίπτωση προσθέτει φράγκα και δημιουργεί three-piece κοστούμια που προσεγγίζουν το ανδρόγυνο με ρομαντικό ύφος. Τα φορέματα της συλλογής αξιοποιούν την πολύ λεπτή δαντέλα ή έρχονται σε αντιπαραβολή με ανάγλυφα μοτίβα. Οι τονισμένοι ώμοι, η χυτή γραμμή, το trompe l'oeil μοτίβο που παραπέμπει σε αρχαιοελληνικά αγάλματα και οι γραμμές που μιμούνται τα χιτώνια των κληρικών συμπληρώνουν τη μεγάλη εικόνα των φορεμάτων
Τα κοντά βελούδινα φορέματα σε μαύρο και κόκκινο διακόπτουν τη σειρά των λευκών και αποτίουν φόρο τιμής στις αδελφές Fontana που έντυσαν την Anita Ekberg για την εμβληματική ταινία La Dolce Vita, ενώ το χρυσό βελούδο μεταμορφώνει ένα ντραπέ φόρεμα σε θεϊκό ένδυμα.
Military τζάκετ, ασύμμετρα δερμάτινα moto τζάκετ, γούνες που "δένουν" με δαντέλα, κοντές καμπαρντίνες με ουρά, βελούδινα ταγέρ, κάπες και τουνίκ συμπληρώνουν την πρόταση της συλλογής που μετουσιώνει το καθημερινό στιλ στη θεατρικότητα, ενώνει το παρελθόν με το παρόν, εκπροσωπεί όλα όσα συμβολίζει η Ρώμη και επικοινωνεί το ποια είναι η ίδια η Maria Grazia Chiuri: ένα γνήσιο τέκνο της ρωμαίκης bella confusione.
Courtesy of Dior