Υπάρχουν κάποιο σχεδιαστές που είναι προορισμένοι για μεγάλα πράγματα. Ο Alessandro Michele, ο πρόσφατα διορισμένος Creative Director του οίκου Valentino, είναι ένας από αυτούς. Όπως άλλοτε ο John Galliano που απέδειξε το θεσπέσιο ταλέντο του στην Υψηλή Ραπτική - "χωλαίνοντας", ωστόσο, σε ό,τι είχε να κάνει με τη RTW, έτσι και τώρα ο Michele, που μετέτρεψε τον Gucci σ' ένα μοναδικό εφαλτήριο δημιουργικότητας και φαντασίας, επιβεβαιώνει ότι είναι πλασμένος για να κάνει haute couture. Η μετάβασή του στον θρυλικό οίκο Valentino του έδωσε τη δυνατότητα να ασχοληθεί επίσημα αυτό που τόσα χρόνια έκανε "ανεπίσημα": υψηλή ραπτική. Το ντεμπούτο του, λοιπόν, έγινε στο Παρίσι στο πλαίσιο της εβδομάδα υψηλής ραπτικής με τη συλλογή Valentino Haute Couture Άνοιξη Καλοκαίρι 2025.
Το show παρουσιάστηκε στο Palais Brongniart και η συλλογή είχε τον τίτλο "Vertigineux", που θα πει "ζαλισμένος". Ως πλαίσιο αναφοράς ο Michele αναφέρει τη φιλοσοφική σημασία της λίστας και ξεκινάει το σημείωμά του για τη συλλογή με ένα απόσπασμά από το βιβλίο "Η ομορφιά της λίστας" του Ουμπέρτο Έκο: "Η λίστα είναι η αφετηρία του πολιτισμού. Αποτελεί μέρος της ιστορίας της τέχνης και της λογοτεχνίας. Και τι θέλει ο πολιτισμός; Να κάνει το άπειρο κατανοητό. Θέλει να δημιουργήσει τάξη - όχι πάντα, αλλά συχνά. Και πώς, ως ανθρώπινα όντα, αντιμετωπίζουμε το άπειρο; Πώς μπορούμε να κατανοήσουμε το ασύλληπτο; Μέσα από λίστες, καταλόγους, συλλογές σε μουσεία, εγκυκλοπαίδειες και λεξικά. Η λίστα δεν καταστρέφει τον πολιτισμό, τον δημιουργεί".
Ο σχεδιαστής θα πει ότι τις λίστες είχε στο μυαλό του καθώς δημιουργούσε αυτή τη συλλογή, και αν, με μία πρώτη ματιά, σας μοιάζει ασύνδετη η σχέση ανάμεσα στη σημειολογία της λίστας και τη δημιουργία ενός ρούχου, ο ευφυής Alessandro το εξηγεί με πιο απλά λόγια: κάθε μοναδικό φόρεμα από τα 48 της συλλογής γίνεται αντιληπτό ως μια "etcetera" (κλπ.κλπ.) λίστα πάνω στην οποία συγκεντρώνονται οι απίθανες τεχνικές της υψηλής ραπτικής. Ή όπως τις περιγράφει με τον συνήθη ποιητικό του λόγο ο Alessandro Michele:"μετρήσιμες αναλογίες, συναισθηματικά νήματα, οπτικές αναφορές, εμπορικές σημειώσεις, βιογραφικά καπιτονέ, κινηματογραφικές υφάνσεις, χρωματικές γεωμετρίες, φιλοσοφικές ραφές, μουσικά σημάδια, συμβολικές υφάνσεις, εύγλωττα κεντήματα, βοτανικά θραύσματα, οπτικά αρχέτυπα, ιστορικά υφάσματα, αφηγηματική intarsia, σχετικοί κόμποι κ.λπ."
Getty Images
Τι είδαμε στη συλλογή;
Φορέματα με ογκώδεις φούστες, πλούσια βολάν, επιβλητικά κολάρα και φουρό, αλλοτινά κρινολίνα και πάνιερ που δίνουν όγκο στα πλαϊνά, πλουμίδια και κεντήματα, δαντέλα, φτερά, κρύσταλλα, χάντρες, πέρλες, χρυσός και ασήμι, χαρεμο-παντέλονα και τουρπάνια, βελούδα και ζακάρ, face masks κεντημένες με πούλιες, πολύχρωμα κρόσσια, φορέματα πλεγμένα στο χέρι με βελόνες ή κεντημένα με βελονάκι, κεντήματα σε καμβά και patchwork τεχνικές κλπ κλπ. Από τις "Χίλιες και μία Νύχτες" και τις παλλακίδες της αρχαιότητας μέχρι την αυλή της Μαρίας Αντουανέτας και τα κοστούμια του Barry Lyndon (έστω του Βridgerton), ο Alessandro Michele χτίζει ένα ακόμα μυθικό σύμπαν απ' αυτά που γνωρίζει πώς να πλάθει καλά. Αυτή τη φορά έχοντας στη διάθεσή του στο πλούσιο αρχείο του Valentino και το ατελιέ με τους τεχνίτες υψηλής ραπτικής.
Αν μπορούσαμε, ωστόσο, να κάνουμε μία μικρή παρατήρηση, αυτή θα ήταν ότι ίσως δεν χρειάζονταν τόσο μεγάλος όγκος και έκταση (ιδιώς στα φορέματα) για να αναδειχτεί ο πλούτος των τεχνικών. Αυτή η υπερβολή δίνει την εντύπωση ενός εύκολου τεχνάσματος- ιδίως για τον Alessandro Michele, παρ' ό,τι μπορεί να δικαιολογηθεί από τον άκρατο ενθουσιασμό του για το καινούργιο κεφάλαιο στην καριέρα του. Επίσης, να σημειώσουμε ότι το μαξιμαλιστικό στιλ, το οποίο υπηρετεί με πίστη και μοναδική αποτελεσματικότητα ο χαρισματικός Creative, ήταν πάντα πιο αβανταδόρικο (και επιτυχημένο) στην υψηλή ραπτική. Επομένως, μάλλον, δεν ήταν καθόλου δύσκολο για τον Michele να πλοηγηθεί στα εργαστήρια υψηλής ραπτικής και να συνθέσει το ποίημά του.
Στα πολλά εύγλωττα και παραμυθένια looks αυτής της συλλογής, εμείς θα προτάξουμε εκείνο το πλεκτό φόρεμα με την ογκώδη φούστα, όπως κι εκείνο το ολόσωμο κεντημένο με βελονάκι crochet look, καθώς δίνουν πρωταγωνιστική διάθεση σ' αυτή τη, σχετικά ταπεινή, χειροποίητη τεχνική. Επίσης, θα πούμε ένα τεράστιο μπράβο για το γεγονός ότι στην πασαρέλα εμφανίστηκαν μοντέλα όλων των ηλικιών, κάτι σπάνιο στα shows υψηλής ραπτικής.
Εν κατακλείδι, ο Alessandro Michele έκανε το ντεμπούτο του στην υψηλή ραπτική και κάποια πράγματα μοιάζει απλά να μπήκαν στη θέση τους.
Δείτε το show: