
Η σχεδιάστρια Kseniia Ryzhikova δημιούργησε μια τεχνολογία που αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε τη μόδα με γούνα. Η κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας μέθοδος βελονισμού από φυσική γούνα δίνει μια δεύτερη ζωή στα παλιά γούνινα παλτά και τα μετατρέπει σε εξαιρετικά, μοναδικά προϊόντα. Η νικήτρια των διάσημων βραβείων σχεδιασμού Best for life και του Εθνικού Βραβείου Επιχειρήσεων Creative Industries 2024, νικήτρια του Shoes Style 2011, μέλος της Ένωσης Σχεδιαστών της Ρωσίας και δημιουργός του δικού της στιλ "μοντέρνο κλασικό με στοιχεία εκλεκτικισμού", μίλησε στο Harper's Bazaar για το πώς μπορεί να γίνει η πολυτέλεια οικολογική και γιατί η υψηλή μόδα δεν είναι μόνο ομορφιά, αλλά και ευθύνη απέναντι στη φύση.

Kseniia, η τεχνολογία επεξεργασίας γούνας σας έχει προκαλέσει μεγάλο ενδιαφέρον στην επαγγελματική κοινότητα και σας έχει φέρει αναγνώριση. Πείτε μας πώς γεννήθηκε αυτή η καινοτόμος ιδέα και ποια ήταν η πορεία από την Ιδέα στην πατέντα;
Η ιδέα προέκυψε με φυσικό τρόπο από την παρατήρηση του τι συμβαίνει στα προϊόντα γούνας μετά το τέλος του κύκλου ζωής τους. Όταν είδα πώς σπουδαία υλικά, για την παραγωγή των οποίων χρειάστηκαν τόσοι πολλοί πόροι, απλά πετιούνται, μου φάνηκε σαν ασυγχώρητη σπατάλη. Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η παραγωγή γούνας απαιτεί τεράστιες ποσότητες νερού, ενέργειας και τη χρήση χημικών ουσιών.
Ξεκίνησα το ταξίδι μου με πειράματα - κόβοντας τη γούνα σε λωρίδες, δοκιμάζοντας διαφορετικές τεχνικές βελονίσματος, συνδυάζοντάς την με διαφορετικά υλικά. Κάθε κομμάτι ήταν ένα μοναδικό πείραμα. Σταδιακά η τεχνική βελτιώθηκε και συνειδητοποίησα ότι είχα δημιουργήσει κάτι πραγματικά καινούργιο. Στα τέλη του περασμένου έτους, έλαβα επίσημη πατέντα για αυτή την τεχνική, η οποία ήταν ένα σημαντικό επαγγελματικό επίτευγμα για μένα.
Στο Harper's Bazaar, πάντα εκτιμούμε την αισθητική και την ποιότητα πάνω απ' όλα. Ποιες είναι οι μοναδικές ιδιότητες των προϊόντων που δημιουργούνται με τη δική σας τεχνολογία; Ποιο είναι το πλεονέκτημά τους σε σχέση με τα παραδοσιακά γούνινα ενδύματα;
Η πλεκτή γούνα αποκτά μια εντελώς νέα υφή - πιο μαλακή, πιο εύπλαστη και ταυτόχρονα διατηρεί τη ζεστασιά της. Οι παραδοσιακές γούνες έχουν συχνά το πρόβλημα ότι είναι βαριές και δύσκαμπτες, ιδίως στα εξωτερικά ενδύματα. Τα δικά μας προϊόντα, από την άλλη πλευρά, παραμένουν ελαφριά, διατηρούν τέλεια το σχήμα τους και προσαρμόζονται στο σώμα. Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα είναι η δυνατότητα δημιουργίας πραγματικά μοναδικών σχεδιαστικών λύσεων. Η τεχνική πλέξης μας επιτρέπει να σχηματίζουμε διαφορετικά μοτίβα, να συνδυάζουμε διαφορετικούς τύπους γούνας και άλλα υλικά. Για παράδειγμα, μπορούμε να συνδυάσουμε γούνα με μάλλινα ή βαμβακερά νήματα, δημιουργώντας ενδιαφέροντα εφέ υφής. Και φυσικά, δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε την οικολογική πτυχή. Αντί να παράγουμε νέα γούνα, δίνουμε μια δεύτερη ζωή στα υπάρχοντα υλικά, μειώνοντας σημαντικά το αποτύπωμα άνθρακα κάθε προϊόντος.
Έχετε συνεργαστεί με διάφορα premium brands, όπως το Maison Kaleidoscope, τα ρούχα του οποίου επιλέγουν διασημότητες όπως το supermodel και φιλάνθρωπος Natalia Vodianova, καθώς και καλλιτέχνες του θεάτρου Μπολσόι, όπως ο Artem Ovcharenko και η Anna Tikhomirova. Ποια χαρακτηριστικά της δουλειάς στο premium τμήμα μπορείτε να επισημάνετε και πώς η προσέγγισή σας στο σχεδιασμό ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις ενός απαιτητικού κοινού;
Η εργασία στην κατηγορία premium είναι πάντα μια πρόκληση και μια ιδιαίτερη ευθύνη. Οι πελάτες εμπορικών σημάτων όπως το Maison Kaleidoscope περιμένουν περισσότερα από απλά όμορφα ρούχα - θέλουν εξαιρετική ποιότητα, μοναδικό σχεδιασμό και μια ιστορία πίσω από κάθε κομμάτι. Ταυτόχρονα, οι προτιμήσεις των διάσημων πελατών γίνονται συχνά σημείο αναφοράς για ολόκληρο τον κλάδο. Όταν η Natalia Vodianova ή οι καλλιτέχνες του θεάτρου Μπολσόι επιλέγουν ένα συγκεκριμένο στυλ, αυτό επιβεβαιώνει τη σημασία και το κύρος του. Αλλά είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι το premium κοινό σήμερα είναι πολύ ενημερωμένο και συνειδητοποιημένο. Δεν επιλέγουν μόνο την αισθητική, αλλά και τις αξίες της μάρκας, την περιβαλλοντική και κοινωνική της θέση.

Έχετε επίσης εργαστεί ως επικεφαλής στιλίστρια για τον παγκοσμίου φήμης τραγουδιστή της ραπ Slim και ως στιλίστρια για τις φωτογραφίσεις της Daria Bulavina με διασημότητες όπως η Ekaterina Varnava, η Olga Buzova καΙ η Timati. Πείτε μας πώς διαφέρει η προσέγγιση της δημιουργίας εικόνων για δημόσια πρόσωπα από τη δουλειά σε εμπορικές συλλογές;
Η συνεργασία με διασημότητες είναι πάντα ένας δημιουργικός διάλογος. Σε αντίθεση με τις εμπορικές συλλογές, όπου εστιάζουμε στο κοινό-στόχο και τις τάσεις, όταν δημιουργούμε εικόνες για δημόσια πρόσωπα είναι απαραίτητο να λαμβάνουμε υπόψη την ατομικότητα, τον χαρακτήρα και τη δημόσια εικόνα τους. Για παράδειγμα, όταν δούλευα σε φωτογραφίσεις με την Daria Bulavina, έλαβα υπόψη μου ότι η εικόνα δεν πρέπει μόνο να τονίζει την προσωπικότητα των διασημοτήτων, αλλά και να ανταποκρίνεται στο concept της κάθε συγκεκριμένης φωτογράφισης. Η κατανόηση του πλαισίου είναι πάντα ζωτικής σημασίας: Για μια εμπορική συλλογή είναι σημαντικό να προβλέπουμε τις τάσεις και να δημιουργούμε φορέσιμα κομμάτια, ενώ για τις διασημότητες είναι σημαντικό να δημιουργούμε εμφανίσεις που θα μείνουν στη μνήμη και θα γίνουν μέρος της δημόσιας αντίληψής τους.
Έχετε επίσης συνεργαστεί με τη διεθνή μάρκα παιδικής ένδυσης LèBukLe, η οποία συμμετέχει σε επιδείξεις μόδας υψηλού κύρους, όπως στην Εβδομάδα Μόδας της Μόσχας New kids 2021 και 2022, στην Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης 2022, 2023 και 2024, στην Εβδομάδα Μόδας του Τορόντο Kids Runway Show 2024. Δεδομένης της εμπειρίας σας στην προετοιμασία capsule συλλογών για τέτοιες εμβληματικές πασαρέλες, τι θεωρείτε ότι είναι το πιο σημαντικό σε αυτή τη διαδικασία, ειδικά όταν πρόκειται για τη δημιουργία της συνολικής εντύπωσης της επίδειξης;
Το να δουλεύεις πάνω σε μια συλλογή για την πασαρέλα είναι μια πραγματικά διαφορετική κλίμακα και προσέγγιση από τη δημιουργία μιας μεμονωμένης εικόνας για μια φωτογράφιση. Πρόκειται για την ανάπτυξη μιας ισχυρής, ενιαίας ιδέας που θα διατρέχει ολόκληρη τη συλλογή. Είναι σημαντικό να μην σκέφτεστε με όρους μεμονωμένων αντικειμένων, αλλά με όρους μιας συνεκτικής οπτικής αφήγησης που θα ξεδιπλωθεί μπροστά στο κοινό στην επίδειξη. Πρέπει να σκεφτείτε τη δυναμική της συλλογής: πώς οι εικόνες θα αλλάζουν η μία την άλλη, πώς θα αλληλεπιδρούν, δημιουργώντας έναν ρυθμό και μια γενική ατμόσφαιρα. Κάθε εμφάνιση πρέπει όχι μόνο να είναι αυτάρκης, αλλά και να ενισχύει τη συνολική εντύπωση, μεταφράζοντας με σαφήνεια το DNA της μάρκας και την κύρια ιδέα της σεζόν. Ο οπτικός αντίκτυπος για την πασαρέλα έχει μεγάλη σημασία: οι σιλουέτες, οι υφές και οι λεπτομέρειες θα πρέπει να είναι εκφραστικές, ευανάγνωστες από απόσταση και να φαίνονται εντυπωσιακές σε κίνηση. Φυσικά, είναι σημαντικό να έχετε αίσθηση των τάσεων, αλλά για τέτοιου είδους επιδείξεις υψηλού προφίλ, το πιο πολύτιμο είναι να δημιουργήσετε κάτι μοναδικό που θα μείνει στη μνήμη σας και ενδεχομένως να θέσει νέες τάσεις στη μόδα.

Θα μπορούσατε να πείτε ότι το δικό σας στιλ είναι μοντέρνο κλασικό με στοιχεία εκλεκτικισμού. Πώς βρίσκετε την ισορροπία μεταξύ των κλασικών σχημάτων και των σύγχρονων τάσεων στη δουλειά σας; Και πώς ταιριάζει η τεχνολογία σας για την επεξεργασία των πρώτων υλών γούνας σε αυτό το εταιρικό στιλ;
Πάντα πίστευα ότι τα πραγματικά κομψά κομμάτια πρέπει να παραμένουν επίκαιρα ανεξάρτητα από τις φευγαλέες τάσεις. Γι' αυτό και το στυλ μου βασίζεται σε κλασικά, πατροπαράδοτα σχήματα - είτε πρόκειται για τις σιλουέτες των φορεμάτων, τις γραμμές των παλτών ή τις αναλογίες των αξεσουάρ. Ωστόσο, τα κλασικά στην πιο καθαρή τους μορφή μπορεί να φαίνονται υπερβολικά συντηρητικά, ειδικά για τους σύγχρονους καταναλωτές.
Σε αυτό το σημείο υπεισέρχονται στοιχεία εκλεκτικισμού - προσθέτω απροσδόκητες λεπτομέρειες, πειραματίζομαι με υφές, συνδυάζω φαινομενικά ασύμβατα υλικά.
Όσον αφορά την τεχνολογία επεξεργασίας γούνας μου, ταιριάζει απόλυτα σε αυτή την προσέγγιση. Από τη μία πλευρά, η γούνα είναι ένα κλασικό, πολυτελές υλικό με πλούσια ιστορία. Από την άλλη πλευρά, η τεχνική πλέξης της δίνει έναν σύγχρονο ήχο και δημιουργεί μια νέα αισθητική. Το αποτέλεσμα είναι ένας ενδιαφέρων διάλογος μεταξύ παράδοσης και καινοτομίας. Η προσέγγιση αυτή συνάδει πλήρως με τις αρχές της βιώσιμης μόδας, η οποία γίνεται όχι απλώς μια τάση, αλλά μια αναγκαιότητα για το μέλλον του κλάδου.

Οι σπουδές σας στο Kosygin Moscow State University of Design και στο British Higher School of Design σας έδωσαν μια διαφορετική προοπτική για τη βιομηχανία της μόδας. Πώς επηρέασε η ρωσική και η βρετανική εκπαίδευση στο σχεδιασμό τη δημιουργική σας πορεία; Ποιες μοναδικές προσεγγίσεις μάθατε από κάθε σχολή;
Ήταν πραγματικά μια μοναδική εμπειρία να εκπαιδεύεσαι σε δύο διαφορετικά συστήματα. Στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Kosygin της Μόσχας, έλαβα θεμελιώδεις γνώσεις σχετικά με την τεχνολογία της δημιουργίας ρούχων. Η ρωσική σχολή σχεδιασμού είναι πολύ ισχυρή όσον αφορά τις τεχνικές δεξιότητες - διδαχθήκαμε να κατανοούμε τα υλικά, να σχεδιάζουμε, να δημιουργούμε σχέδια. Εξακολουθώ να είμαι ευγνώμων στους καθηγητές μου για τη δημιουργία μιας στέρεης βάσης γνώσεων σχετικά με το πώς λειτουργούν τα ρούχα από μέσα. Η βρετανική σχολή σχεδιασμού Graduate School of Design μου έδωσε μια εντελώς διαφορετική εμπειρία. Δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στην εννοιολογική πλευρά του σχεδιασμού, στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης. Μας έμαθαν να αμφισβητούμε τους καθιερωμένους κανόνες, να αναζητούμε έμπνευση στα πιο απροσδόκητα μέρη, να εκφράζουμε όχι μόνο αισθητικές αλλά και κοινωνικές ιδέες μέσω του σχεδιασμού.
Ο συνδυασμός αυτών των δύο προσεγγίσεων διαμόρφωσε το δικό μου στυλ εργασίας. Από τη ρωσική σχολή, πήρα την προσοχή στην ποιότητα και την τεχνική και την κατανόηση των δομικών χαρακτηριστικών των ρούχων. Από τη βρετανική σχολή, πήρα το θάρρος του πειραματισμού, την εννοιολογική σκέψη και την κατανόηση ότι ο σχεδιασμός μπορεί και πρέπει να αντανακλά τα τρέχοντα προβλήματα της κοινωνίας, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών ζητημάτων. Νομίζω ότι αυτή η σύνθεση είναι που μου επέτρεψε να δημιουργήσω μια τεχνολογία που είναι τόσο τεχνικά άρτια όσο και εννοιολογικά νέα.
Στην αρχή της καριέρας σας, κερδίσατε τον διεθνή διαγωνισμό Shoes Style 2011 για σχεδιαστές υποδημάτων και αξεσουάρ, ο οποίος διεξήχθη υπό την αιγίδα του Vyacheslav Zaitsev. Πώς επηρέασε αυτό την επαγγελματική σας εξέλιξη και ποια διδάγματα από αυτή την εμπειρία εφαρμόζετε τώρα στη δουλειά σας;
Η νίκη στον διαγωνισμό Shoes Style 2011 ήταν ένα σημείο καμπής για μένα. Δεν ήταν απλώς μια αναγνώριση των δημιουργικών μου ικανοτήτων, αλλά και μια ευκαιρία να αξιολογηθώ από πραγματικούς μετρ του κλάδου, μεταξύ των οποίων και ο Vyacheslav Zaitsev, η γνώμη του οποίου ήταν εξαιρετικά σημαντική για μένα.
Αυτή η εμπειρία με δίδαξε μερικά σημαντικά πράγματα: την αξία του πρωτότυπου οράματος και τη σημασία της εξισορρόπησης της δημιουργικότητας και της πρακτικότητας. Συνειδητοποίησα ότι για να γίνεις αντιληπτός στη βιομηχανία της μόδας, δεν αρκεί να ακολουθείς τις τάσεις - πρέπει να φέρεις κάτι μοναδικό στο τραπέζι. Οι συμμετοχές στον διαγωνισμό έπρεπε να είναι όχι μόνο όμορφες, αλλά και δυνητικά παραγωγικές. Αυτή είναι μια αρχή που τηρώ μέχρι σήμερα - ακόμη και οι πιο τολμηρές ιδέες μου δοκιμάζονται πάντα για να διαπιστωθεί αν μπορούν να υλοποιηθούν. Τώρα, όταν σχεδιάζω τις συλλογές μου, θυμάμαι πάντα αυτά τα μαθήματα: να είμαι πρωτότυπη αλλά και πρακτική, να μη φοβάμαι να πειραματιστώ, αλλά να σκέφτομαι πάντα τον τελικό καταναλωτή.