7 εφικτοί τρόποι για να διαβάζετε περισσότερο

Ο χρόνος δεν παίζει ρόλο.

Κάθε φορά δίνετε την ίδια υπόσχεση στον εαυτό σας. Τα βιβλία συνωστίζονται στο κομοδίνο και τελικά καταλήγουν να σκονίζονται στη βιβλιοθήκη. Αυτό που κάποτε ήταν υποχρεωτικό στα μαθητικά χρόνια και μια απόλαυση μεγαλώνοντας έχει γίνει πλέον ένα βάρος στην ενήλικη ζωή, καθώς παλεύουμε να βρούμε το χρόνο να διαβάσουμε ένα ολόκληρο βιβλίο. Όχι περιοδικό, βιβλίο. Συχνά προορίζεται για ένα διάλειμμα στην παραλία ή μια πολύωρη πτήση, όμως τα βιβλία μπορούν να προσφέρουν πολλά περισσότερα από ένα πιο πλούσιο λεξιλόγιο και μια ενημερωμένη βιβλιοθήκη. 

Παρόλο που το διάβασμα βίωσε μια σύντομη αναγέννηση εν μέσω lockdown (41% των ανθρώπων δήλωσαν ότι διάβαζαν περισσότερο και η Waterstones ανέφερε αύξηση κατά 400% στις διαδικτυακές πωλήσεις βιβλίων), σύμφωνα με το BAZAAR UK, θα διατηρηθεί η νέα αυτή συνήθεια; Όχι εάν ληφθούν υπόψη τα στατιστικά στοιχεία του περασμένου έτους που δείχνουν ότι μόλις το 51% των ενηλίκων παραδέχτηκαν ότι διάβασαν ένα βιβλίο το 2019. Οι κοινωνικές υποχρεώσεις και το γοητευτικό διαδίκτυο τραβούν την προσοχή μακριά από τις σελίδες και η αλήθεια είναι ότι το διάβασμα απαιτεί μια συγκεκριμένη συγκέντρωση που τώρα χάνεται στο Netflix και στα κοινωνικά μέσα δικτύωσης.

"Η ανάγνωση δεν είναι πάντα εύκολη" λέει η Δρ. Sigrid Lipka, αναπληρώτρια καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Derby. "Μπορεί να μην είμαστε εξοικειωμένοι με ένα θέμα, μπορεί να είμαστε κουρασμένοι, να σκεφτόμαστε κάτι άλλο ή να αγωνιζόμαστε με αυτό που προσπαθεί να μεταφέρει ένα κείμενο. Η ανάγνωση είναι μια διαδικασία που εμπλέκει βαθιά τον εγκέφαλό μας καθώς διεγείρονται τόσα πολλά τμήματα, όπως η οπτική επεξεργασία (γράμματα και σχήματα λέξεων), τα γλωσσικά τμήματα που σας βοηθούν να αναγνωρίσετε την έννοια των λέξεων, τη δομή των προτάσεων, τον έλεγχο των αναμνήσεων και των συναισθημάτων και την επεξεργασία αισθητήριων πληροφοριών έτσι ώστε να μπορείτε να δείτε μια σκηνή που περιγράφεται ή να ακούτε τον θόρυβο. Όταν γινόμαστε άπταιστοι αναγνώστες, οι διαδικασίες μας αλλάζουν και αναπτύσσονται - μπορούμε να διαβάζουμε γρηγορότερα, να είμαστε σε θέση να διαβάζουμε πιο εύκολα, να κατανοούμε τα βασικά σημεία ενός κειμένου και να ενσωματώνουμε αυτό που διαβάζουμε με τα συναισθήματά μας".

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη του Πανεπιστημίου του Ρότσεστερ, τα πλεονεκτήματα της ανάγνωσης είναι δεκαπλάσια και κυμαίνονται από το να διατηρείτε τον εγκέφαλό σας πιο ενεργό από τις πιο παθητικές μορφές ψυχαγωγίας, όπως ταινίες ή τηλεόραση, έως βελτιώνοντας τον ύπνο, τη μείωση του στρες και της κατάθλιψης και της αρτηριακής πίεσης για να αναφέρουμε μερικά. "Υπάρχουν οι προφανείς συνδέσεις της ανάγνωσης με τη μάθηση, αλλά σας βοηθά επίσης να αναπτύξετε την προσοχή, τη μνήμη και τη γνώση, ώστε ο εγκέφαλός σας να είναι σε καλύτερη φόρμα" εξηγεί η Δρ. Sigrid. "Αυτό που ίσως είναι λιγότερο γνωστό είναι τα οφέλη της ανάγνωσης για την ψυχική υγεία, όπως η δημιουργικότητα και η συναισθηματική κατανόηση που μπορεί να προσφέρει η σύνδεση με έναν χαρακτήρα, ειδικά αν ο αναγνώστης ταυτίζεται με τους αγώνες ή τις καταστάσεις που περνάει.

"Αυτό μπορεί να δημιουργήσει μια αίσθηση αλληλεγγύης που είναι καταπραϋντική και ενθαρρυντική" προσθέτει στο BAZAAR UK. "Οι άνθρωποι με τους οποίους μιλήσαμε στην έρευνα μάς τόνισαν επίσης ότι το διάβασμα ως χόμπι είναι ευχάριστο καθώς δίνει την αίσθηση ότι έχετε τον έλεγχο και είστε σε θέση να επιλέξετε ελεύθερα τι να διαβάσετε. Ανέφεραν ότι είναι χαλαρωτικό καθώς παρέχει κάποιο 'πολύτιμο χρόνο' για να ξεφύγουμε από τα πολλά καθήκοντα και τις απαιτήσεις". 

7 εύκολοι τρόποι για να διαβάζετε περισσότερο


Γραφτείτε σε ένα book club
Ένα πρόγραμμα θα σας βοηθήσει να μείνετε περισσότερο πιστές στο στόχο σας, ενώ η κοινωνική συναναστροφή αποτελεί επιπλέον bonus. "Το να αισθάνεσαι συνδεδεμένος μέσω μιας αμοιβαίας δραστηριότητας είναι ένας ακόμη παράγοντας ζωτικής σημασίας για την ευημερία μας" λέει η Dr Sigrid. 

Διαβάστε πριν κοιμηθείτε
Εάν αφήσετε τον εαυτό σας να κοιμηθεί παραδομένος στη φαντασία και όχι σε μία μπλε οθόνη γεμάτη ειδήσεις, μπορείτε να κάνετε θαύματα για τα επίπεδα ενέργειάς σας. Το διάβασμα πριν από τον ύπνο είναι η καλύτερη ρουτίνα που μπορείτε να υιοθετήσετε. Το βιβλίο σας βρίσκεται απλώς στο κομοδίνο και σας περιμένει. 

Διώξτε την πίεση
Το διάβασμα δεν έχει αφετηρία εκκίνησης και τερματισμό. Οι pro βιβλιοφάγοι προτείνουν να "μπείτε στο παιχνίδι" χωρίς πίεση, ξεκινώντας αργά και σταθερά. Βρείτε ένα βιβλίο, αγοράστε το ή δανειστείτε το και αρχίστε με τις πρώτες γραμμές. Συνεχίστε με τον δικό σας ρυθμό.

Ξεκινήστε χωρίς μεγάλες προσδοκίες
Ένας μεγάλος τόμος αρκεί για να τρομάξει οποιονδήποτε με τον όγκο του. Σπάστε το διάβασμα σε χρόνο. Ξεκινήστε με 5 λεπτά, συνεχίστε με 10 και πριν το καταλάβετε θα έχετε μπει σε mode διαβάσματος. 

Παραλείψτε τα ebooks
Ναι, είναι βολικά και ελαφρύτερα από το να γεμίζει μια βιβλιοθήκη, αλλά μπορεί να μην έχετε όλα τα οφέλη. "Η έρευνά μας δείχνει ότι η ανάγνωση ενός φυσικού βιβλίου (και η απορρόφηση της μυρωδιάς και της αφής) δημιουργεί μια πολύ πιο ολιστική εμπειρία που είναι πιο ευχάριστη και χαλαρωτική" τονίζει η Dr. Sigrid.

Βρείτε το genre σας
Βεβαιωθείτε ότι δεν είστε ένα από τα 30% των ενηλίκων που σταματούν να διαβάζουν μετά από 50 σελίδες και βρείτε το είδος που θα αυξήσει το ενδιαφέρον σας. "Είτε πρόκειται για αστυνομικό είτε για κωμικό (που απελευθερώνει τις ορμόνες της "χαράς" και μειώνει το άγχος). Η ανάγνωση σας βοηθά να αναγνωρίσετε διαφορετικές απόψεις, οι οποίες μπορούν να σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε καλύτερα τις καθημερινές κοινωνικές καταστάσεις και τις σχέσεις σας.

Αφήστε το κάτω
Μάθετε να κλείνετε το βιβλίο όταν τα πράγματα γίνονται ζουμερά και θα ανυπομονείτε να μάθετε τι συμβαίνει με την πρώτη ευκαιρία.