Art Club | Οι 10+1 νέες εκθέσεις της εβδομάδας

Με την εικαστική agenda της εβδομάδας να περιλαμβάνει σημαντικές νέες εκθέσεις ζωγραφικής, design, γλυπτικής, αφιερώματα σε σημαντικές προσωπικότητες, οι πρώτες ημέρες του Απριλίου γεμίζουν την πρωτεύουσα με τέχνη και πολιτιστική ενέργεια.

Ας συμφωνήσουμε ότι κάθε εικαστική γνωριμία με μία νέα έκθεση δεν μεταφράζεται απλώς σε επίσκεψη σε μία γκαλερί ή ένα Μουσείο, αλλά περισσότερο σε μία συνάντηση με έναν νέο κόσμο: εκείνον που ο καλλιτέχνης συνθέτει μέσα από το μωσαϊκό έργων που δημιουργεί, επιλέγει, εν τέλει ενσωματώνει σε ένα "σώμα". Δεδομένου ότι η καλλιτεχνική σκηνή της πρωτεύουσας βρίσκεται σε καλή τροχιά, κάθε εβδομάδα συνοδεύεται από νέες εκθέσεις σε χώρους πολιτιστικής ακμής και αρτιστίκ άνθησης.

Art Club | Οι 10+1 νέες εκθέσεις της εβδομάδας

Ένα δάσος γεννάται στην Citronne Gallery

Η in citu εγκατάσταση (ένα ισορροπημένο κράμα ζωγραφικής και γλυπτικής) μεταμορφώνει από την Τετάρτη 2 Απριλίου την Citronne Gallery σε ένα ιδιότυπο δασικό περιβάλλον, καλώντας τον κάθε επισκέπτη να γίνει μέλος του. Δημιουργός του η Χριστίνα Μήτρεντσε και αιτία η νέα της ατομική έκθεση, The Wood Wide Web. Έχοντας εξερευνήσει με εμμονή τη σχέση της ασώματης γνώσης με την ενσαρκωμένη εμπειρία και την υλικότητα, η Μήτρεντσε εισάγει μια άλλη "γλώσσα" στην εικαστική δημιουργία. Η γλώσσα αυτή αποσκοπεί να αποδώσει την πορεία της φύσης μέσα από ένα οργανικό "διαδίκτυο", το οποίο εξηγεί την αέναη αδιαχώριστη σύνθεση της επιβίωσης, αποβίωσης, και αναβίωσης. Μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόσκληση στον δασικό κυβερνοχώρο της καλλιτέχνιδος μέσα από μία έκθεση που εγκαινιάζει τη συνεργασία της Μήτρεντσε με την γκαλερί επί της Πατριάρχου Ιωακείμ, 19 στον αριθμό. 

Ντίκος Βυζάντιος, L'euro est il le maitre de la pomme,1996,Λάδι σε μουσαμά, Ιδιωτική Συλλογή, Φωτογράφιση Χρίστος Σιμάτος

Ο ζωγραφικός κόσμος του Περικλή και Ντίκου Βυζάντιου

Μία σπουδαία σύμπραξη επιμελείται ο Τάκης Μαυρωτάς από αυτή την Πέμπτη (3 Απριλίου) στο Ίδρυμα Β&Μ Θεοχαράκη. Για πρώτη φορά, το έργο δύο κορυφαίων ζωγράφων, του Περικλή και Ντίκου Βυζάντιου παρουσιάζεται μαζί σε μία έκθεση, η οποία εστιάζει στη αδιαμφισβήτητη προσφορά τους στο σύμπαν της εγχώριας τέχνης, αλλά και στον συγγενικό δεσμό (πατέρα και υιού) που επηρέασε εκτός από τη ζωή και το έργο τους. Μία ενδιαφέρουσα συνάντηση δύο ανθρώπων που ενώνονται διά του αίματος, αλλά διακρίνονται για την απόσταση του αισθητικού τους προσανατολισμού. "Η αντιπαράθεση αυτών των δύο ζωγραφικών κόσμων αποκαλύπτει τον διαφορετικό τους χαρακτήρα, καθώς σε όλη τους τη ζωή αγωνίστηκαν με το ακαθόριστο και το μυστηριακό σύμπαν της δημιουργίας", σημειώνει ο διευθυντής εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος και επιμελητής της έκθεσης, η οποία τιτλοφορείται Περικλής και Ντίκος Βυζάντιος Ι Ζωγραφικές Συγγένειες και Αντιθέσεις, κύριος Μαυρωτάς μία ανάσα πριν από τα εγκαίνια της, παρουσία της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη. 

Melting Point, έργο από τη δημοπρασία της Creaid

Η τέχνη της διακόσμησης για καλό σκοπό

Για ακόμα μία χρονιά, η Μαρίνα Βερνίκου δομεί το δικό της σημείο συνάντησης ανάμεσα σε ελληνικές και ξένες γκαλερί, επιμελητές, συλλέκτες έργων τέχνης, πολιτιστικούς φορείς, κρτικούς τέχνης και το κοινό που ανακαλύπτει την αληθινή ουσία του εαυτού του, όταν συναντάται με την τέχνη. Ο λόγος για την έκθεση που ενορχηστρώνει μαζί με την Creaid, πάντα για καλό σκοπό. 104 μοντέρνα design objects, ιδανικά για σπίτια με καλλιτεχνικό αποτύπωμα και φορείς πολιτισμού συνθέτουν το προφίλ της έκθεσης Master Of Interiors, μία δημοπρασία της οποίας τα έσοδα πρόκειται να διατεθούν για την αγορά σημαντικού ιατρικού εξοπλισμού για το ογκολογικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Παίδων Αθηνών Παναγιώτη και Αγλαΐας Κυριακού. H έκθεση θα λάβει χώρα την Τετάρτη 2 Απριλίου από τις 19:00 έως τις 23:00 στον Θόλο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) και περιλαμβάνει μία ευρεία συλλογή από μοναδικά αντικείμενα design που δώρισαν στην Creaid καταξιωμένοι designers και αρχιτέκτονες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Αντίστοιχα, η ηλεκτρονική δημοπρασία των αντικειμένων θα πραγματοποιηθεί 2-9 Απριλίου 2025, μέσω του www.creaid.com. 

The Benaki Museum

Αναζητώντας τη χαμένη εικόνα στο έργο του Λάκη Παπαστάθη

Η νέα έκθεση, η οποία ξεκινάει τον κύκλο ζωής της την Πέμπτη 3 Απριλίου στο Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί  να φωτίσει την πολυσχιδή καλλιτεχνική προσωπικότητα του σκηνοθέτη Λάκη Παπαστάθη: ο κινηματογράφος, μυθοπλασία και ντοκιμαντέρ, η λογοτεχνία, η ζωγραφική, η φωτογραφία. Με άξονα τη δημιουργική διαδρομή του κινηματογραφιστή, συγγραφέα και συλλέκτη, ξετυλίγονται ιστορίες και συναντήσεις με πρόσωπα που άφησαν ένα ξεχωριστό αποτύπωμα σε βάθος έξι δεκαετιών. Σαν όλοι οι δρόμοι της τέχνης του Παπαστάθη να συνδέονται και να συμπλέκονται, για να συνθέσουν αυτό το ιδιαίτερο παλίμψηστο που δημιούργησε με το πολύπλευρο έργο του ο σκηνοθέτης.

ΕΜΣΤ

Η Τζάνις Ράφα στην πρώτη της ατομική θεσμική έκθεση

Με δύο νέες εκθέσεις και δύο εξίσου νέες in citu αναθέσεις υποδέχεται το νέο μήνα το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Την πρώτη της ατομική θεσμική έκθεση στην Ελλάδα, με τίτλο τίτλο "Εμείς που Προδώσαμε τα Άλογα", παρουσιάζει η Τζάνις Ράφα από αυτή την Πέμπτη 3 Απριλίου, εξερευνώντας τα ζωώδη ένστικτα και τις συμπεριφορές, την κληρονομική βία και τους ανθρώπινους φόβους, επιθυμίες και αποτυχίες. Η καλλιτέχνιδα μεταμορφώνει δύο αίθουσες του Μουσείου σε μία υποβλητική εγκατάσταση και προσκαλεί τους επισκέπτες να αναθεωρήσουν τις παγιωμένες έννοιες της παραγωγικότητας των ζώων, της αποτελεσματικότητας και του θεάματος, και να επανεξετάσουν τον αποπλανητικό και συχνά βίαιο δεσμό μεταξύ ανθρώπων και ζώων. 

ΕΜΣΤ

Απόηχοι της Ιστορίας, σκιές της προόδου διά χειρός Sammy Baloji

Με το όνομά του να εμφανίζεται σταθερά ψηλά στη λίστα του ΑRT REVIEW με  τους εκατό πιο επιδραστικούς ανθρώπους στον χώρο των τεχνών, ο Sammy Baloji είναι ένας περιζήτητος καλλιτέχνης παγκοσμίου φήμης. Η έκθεση "Απόηχοι της Ιστορίας, σκιές της προόδου" περιλαμβάνει βίντεο, εγκαταστάσεις και σειρές φωτογραφιών από το έργο του τα τελευταία 13 χρόνια, καθώς και ένα νέο έργο που είναι ανάθεση του ΕΜΣΤ. Όπως υποδηλώνει ο τίτλος, η έκθεση εξετάζει τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ της προαποικιακής αυτοκρατορίας του Κονγκό και της Ευρώπης, διερευνά πώς η βίαιη εκμετάλλευση και η εξόρυξη πόρων που υπέστη η χώρα του υπό τη βελγική αποικιακή κυριαρχία έχει επηρεάσει την τοπική υποδομή, την αρχιτεκτονική, τον πολιτισμό και τη φύση της χώρας  και στρέφει το βλέμμα του στις τρέχουσες μορφές εξόρυξης πόρων στην περιοχή της Κατάνγκα και την οικολογική καταστροφή που προκαλούν. Επίσης, από την Πέμπτη 3 Απριλίου στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)

The Benaki Museum

Αναζητώντας τη χαμένη θεά στο Μουσείο Μπενάκη

Έχοντας ως εφαλτήριο την ιστορία της θεάς των Ζουλού Nomkhubulwane και των ιερειών izangoma που επιλέγονταν από τη θεά για να προστατέψουν την κοινότητα και να διατηρήσουν την ισορροπία της, η αναδυόμενη ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης "Αναζητώντας τη Θεά" σε επιμέλεια του Μιχάλη Αφολαγιάν, ιδρυτή του Πολιτιστικού Κέντρου ANASA και της Σοφίας Ξενέλλη, ιστορικού τέχνης και μουσειολόγου, έχει ως στόχο μέσα από μια θεματική που σχετίζεται με τις κουλτούρες και τις ιστορίες της Αφρικής να δημιουργήσει ένα πλαίσιο έκφρασης και διαλόγου που θα επιτρέψει σε Έλληνες καλλιτέχνες με αφρικανικές καταβολές να επικοινωνήσουν ευρύτερα τόσο την δική τους προσωπική και καλλιτεχνική ταυτότητα, όσο και τις συλλογικότητες στις οποίες ανήκουν. Μία εξαιρετική ευκαιρία να γνωριστείτε με την ευρηματικότητα της αφρικανικής δημιουργίας στο πλαίσιο της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Από την Πέμπτη 3 Απριλίου στο Μπουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138)

Έργο του Βαγγέλη Ρήνα από τη νέα του έκθεση στη Skoufa Gallery

Η ενάργεια της γυναικείας φύσης στη Skoufa Gallery

Οι γυναίκες στο έργο του Βαγγέλη Ρήνα ζουν σαν σε όραμα την εμπειρία της ζωής, έχοντας στην συνείδησή τους όλες τις γυναίκες του παρελθόντος, που έζησαν, αγωνίστηκαν, θυσιάστηκαν, γέννησαν, δημιούργησαν και έκαναν καλύτερη τη δική μας καθημερινότητα. Στην νέα του ατομική έκθεση, με τίτλο Πνοή, ο καλλιτέχνης ζωγραφίζει κορίτσια- γυναίκες στο δάσος, αγκαλιασμένες, συνεπαρμένες από την αναστάσιμη αναγέννηση της φύσης, τους ήχους της, τις ευωδιές της, την δύναμή της. Τα έργα ως μικρές προσευχές αντικατοπτρίζουν ,την μεταφυσική ενάργεια της γυναικείας φύσης, την θεϊκή πνοή της, μ’ ένα τρόπο διαυγή, σχεδόν διάφανο. Από την Πέμπτη 3 Απριλίου στη Skoufa Gallery.

kappi

Η κινηματογραφική ματιά του Nik Zik μέσα από τις φωτογραφίες του

Στη νέα του έκθεση, ο Νίκος Ζήκος (γνωστός ως Nik Zik) δεν παραθέτει απλά μία σειρά από εξαιρετικές φωτογραφίες, αλλά συνθέτει μία κινηματογραφική και αφηγηματική προσέγγιση της σύνδεσης του ανθρώπου με τη φύση και το συναίσθημα. Με δυναμικές ασπρόμαυρες εικόνες και ατμοσφαιρικά έγχρωμα καρέ, η σειρά αποτυπώνει την ένταση της ανθρώπινης μορφής, την απομόνωση, αλλά και τη βαθύτερη σύνδεση με το φυσικό περιβάλλον. Με έμφαση στη σύνθεση, τον φωτισμό και την αφηγηματική δύναμη της εικόνας, το 'Unveiled: The Fine Art Lens of NikZik' προσφέρει μία εμβληματική εμπειρία, όπου η φωτογραφία γίνεται ένας καμβάς αφήγησης και καλλιτεχνικής έκφρασης. Από την Παρασκευή 4 Απριλίου στο πρωτοποριακό hub τέχνης, 47 Circles.

AMERG25A_03_land snails, 150x240cm, oil on canvas, 2025

Η Off Season ειλικρίνεια της Χίου

Η τέχνη οφείλει να διεγείρει τον προβληματισμό. Και να δημιουργεί στο μυαλό αυτή τη σχεδόν σαγηνευτική περιέργεια μέχρι την τελική ανακάλυψη. Στην έκθεση Off Season του Άγγελου Μεργέ παρουσιάζονται έργα μεγάλης και μεσαίας κλίμακας. Αφορμή για αυτή την ενότητα έργων είναι οι μνήμες, από προσωπικά βιώματα του καλλιτέχνη και από τη μεταβαλλόμενη συνθήκη της ζωής στο νησί της Χίου όπου μεγάλωσε. Εκτός σεζόν (Off Season) είναι στερεοτυπικά η εποχή που είναι σα να μη συμβαίνει τίποτα στα νησιά που ταυτίζονται με τον τουρισμό. Η πραγματικότητα όμως διαφέρει. Είναι αντιφατική. Οι κάτοικοι τον χειμώνα ζουν μια απομονωμένη ζωή γεμάτη δύσκολες και απαιτητικές εργασίες, ετοιμάζοντας την επόμενη τουριστική περίοδο, συνυπάρχοντας συχνά με κατατρεγμένους από τους πολέμους και τη φτώχεια πρόσφυγες. Ζωγραφίζει ανθρώπινες φιγούρες, αφαιρετικά αποτυπωμένες, σαν σκιές, σε καταστάσεις με ανοιχτή αφήγηση και διφορούμενα σενάρια. Είναι λουόμενοι που απολαμβάνουν τη θάλασσα ή ταλαιπωρημένοι από την ίδια θάλασσα πρόσφυγες; Διασκεδάζουν ή απειλούνται; Οι απαντήσεις δίνονται από την Παρασκευή 4 Απριλίου στην Kalfayan Galleries.

James Fuller, A Litany of Dreams and Protections Autonomously Perform Corresponding Functions, 2023

Ξεπερνώντας τα όρια του ορθολογισμού σε μία αφηρημένη έκθεση

Στην έκθεση Abandoned Cartographies and Other Odd Hours, διερευνώνται αχαρτογράφητες περιοχές του υποσυνείδητου, διαμορφώνοντας ένα σύνολο αναζητήσεων που υπερβαίνει τον ορθολογισμό, την τάξη και την αφηγηματική συνοχή. Συνομιλώντας με βασικούς εννοιολογικούς άξονες του Σουρεαλισμού, η έκθεση εξετάζει την αποσύνδεση του εαυτού από το εξωτερικό περιβάλλον και τις καθιερωμένες δομές σκέψης. Τα έργα περιστρέφονται γύρω από την έννοια της αφηρημένης νοηματοδότησης, αξιοποιώντας αισθητικούς και εννοιολογικούς μηχανισμούς όπως η έλλειψη προσανατολισμού, η διάσπαση μορφής και περιεχομένου και η χρήση ανοίκειας εικονογραφίας, με την ευρύτερη επιμέλεια να φέρει την υπογραφή του Ντίνου Χατζηραφαηλίδη. Από την Παρασκευή 4 Απριλίου στην CAN Christina Androulidaki Gallery.