Λίγες μόλις ημέρες πριν προσεγγίσουμε την καρδιά – τουλάχιστον ημερολογιακά – του φετινού καλοκαιριού, η εικαστική σκηνή της πρωτεύουσας συνεχίζει να παρουσιάζει ενδιαφέρουσες προτάσεις Ελλήνων κυρίως καλλιτεχνών. Στόχος της είναι να συντροφεύσει τις θερινές στιγμές μας πριν από την έναρξη των διακοπών ή απλά τα καλοκαιρινά μας βράδια σε μία πόλη που ίσως τελικά να μη χάνει ποτέ την πολιτιστική της ιδιοσυγκρασία.
Η αστική Αθήνα μέσα από τον φακό φωτογράφων
Στα Τοπόσημα Διασύνδεσης, τη νέα έκθεση φωτογραφίας από τη LAMDA Development, κάθε έργο θυμίζει μία κουκίδα σε μία εικαστική αλυσίδα, της οποίας τα μέλη έχουν αστικό χαρακτήρα. Επτά κορυφαίοι Έλληνες και Ελληνίδες φωτογράφοι (Διονύσης Αδριανόπουλος, Γιώργης Γερόλυμπος, Έφη Γούση, Πυγμαλίων Καρατζάς, Νίκος Κοντοσταυλάκης, Μαριάννα Μπίστη, Ria Mort) αποτυπώνουν με τη ματιά τους τον τρόπο με τον οποίο οι αστικοί προορισμοί επαναπροσδιορίζουν τη σχέση μας με την πόλη και την μετατρέπουν σε σημεία συνάντησης, εμπειρίας και σύνδεσης.


Μέσα από θεματικές όπως Φως και Όραμα, Φύση και Άνθρωπος, Μέλλον και Καινοτομία, Εμπειρία και Χρόνος, Σχήματα και Ισορροπία, Πολιτισμός και Σύνδεση, Συναίσθημα και Έμπνευση, η έκθεση χαρτογραφεί τον τρόπο με τον οποίο το αστικό περιβάλλον εμπνέει, φιλοξενεί, ενώνει. Πρόκειται για μια εικαστική καταγραφή της καθημερινότητας, εκεί όπου το "εγώ" και το "εμείς" συνυπάρχουν και μετασχηματίζονται. Στο Πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, από τη 1 έως τις 20 Ιουλίου.
Ένα σύμπαν με θηλυκές οντότητες στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Στην εικαστική της γλώσσα, η Στέλλα Καπεζάνου ζωγραφίζει μηνύματα γυναικείας ενδυνάμωσης, σαγήνης, επιθυμίας και αυτοδιάθεσης. Κάπως έτσι, ο καμβάς της αποκτά θηλυκό χρώμα και τα σχέδιά της γυναικεία φύση. Από τις 3 Ιουλίου έως και τις 7 Σεπτεμβρίου, η εικαστικός παρουσιάζει τη νέα της ατομική έκθεση, Bad Girls, Big Dragons, στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων.


Στο επίκεντρο βρίσκεται ο ομότιτλος μεγάλης κλίμακας πίνακας 6 x 2 μέτρων, που δημιουργήθηκε ειδικά για την είσοδο της Πινακοθήκης και αποτελεί το αφηγηματικό σημείο εκκίνησης. Κεντρική του φιγούρα συνιστά ο δράκος –σύμβολο του αδάμαστου, του "άλλου", του προστατευτικού αλλά ταυτόχρονα και απειλητικού. Ετυμολογικά προερχόμενος από το αρχαίο ελληνικό ρήμα δέρκομαι, που σημαίνει βλέπω καθαρά, ο δράκος μετατρέπεται εδώ σε παραβολή, σε όχημα για να δούμε διαφορετικά οτιδήποτε "μη κανονικό" ή απαγορευμένο. Κάπως έτσι, οι γυναίκες γίνονται τίγρεις, οι άντρες γοργόνες, τα πνεύματα φλόγες που φωτίζουν και προστατεύουν έναν κόσμο παράλογο και η φωτιά, στοιχείο επαναλαμβανόμενο, λειτουργεί ως μέσο προστασίας και επανάκτησης του ελέγχου πάνω στα σώματα, τις ψυχές και τους τόπους των θηλυκοτήτων.
Η Bianca Kennedy παρουσιάζει την πρώτη της ατομική έκθεση στην Αθήνα
Μέσα από τα έργα της, η Bianca Kennedy συνηθίζει να διερευνά τις δυναμικές της εξουσίας. Την αληθινή ισχύ της, όπως αυτή αποκρυσταλλώνεται μέσα από πεπραγμένα του παρελθόντος και προθέσεις του παρόντος. Η νέα έκθεση της Γερμανίδας καλλιτέχνιδας επικεντρώνεται εκ νέου στη θεματολογία της έκθεσής του 2024 "retreat", στην Galerie Krinzinger, στη Βιέννη, εστιάζοντας στην έννοια της διαμαρτυρίας ως βαθιά προσωπικό συναίσθημα. Χρησιμοποιώντας το επαναλαμβανόμενο μοτίβο του "κουνελιού", η Kennedy αποτυπώνει τις ιδέες που την απασχολούν χρησιμοποιώντας ευρεία γκάμα μέσων: ζωγραφική σε ξύλο, σε χαρτί και βίντεο.


Στο "It was safer burning", όπως ονομάζεται η καινούρια της εικαστική έκθεση – πρώτη της ατομική στην Ελλάδα και τη γκαλερί Ζουμπουλάκη, αποκύημα της φιλοξενίας της Bianca Kennedy στην Αθήνα, η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί τον μύθο όχι ως διαφυγή, αλλά ως αντιπαράθεση. Τα έργα διερευνούν πώς η διαμαρτυρία, η απόσυρση και η εκδίκηση μπορούν να συνυπάρχουν σε μία, ενιαία μορφή. Μέσα από το υβρίδιο Νέμεσης-Κουνελιού, το χαριτωμένο γίνεται απειλητικό, το εύθραυστο μετατρέπεται σε στρατηγικής σημασίας. Τα κουνέλια αυτής της σειράς δεν λειτουργούν ως μεταφορά αθωότητας· είναι μέσα ιστορικής ευαισθησίας και αντίστασης. Η σιωπή τους δεν είναι υποταγή. Η απαλότητά τους δεν είναι ασφάλεια. Από τις 3 Ιουλίου.