Φεστιβάλ Αθηνών | Οδηγός επιβίωσης για το φετινό θεατρικό καλοκαίρι

Δεκαοχτώ θεατρικές παραστάσεις (οι τρεις σε επανάληψη), δώδεκα παραστάσεις χορού και μια σειρά παράλληλων εκδηλώσεων περιλαμβάνει ο φετινός προγραμματισμός του Φεστιβάλ

HARPER'S BAZAAR TEAM

Με το θεατρικό και χορευτικό πρόγραμμά του σε εξέλιξη από τις 5 Ιουνίου, το Φεστιβάλ Αθηνών θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον μας για τους επόμενους δύο μήνες. Επίκεντρο παραμένει η Πειραιώς 260, όμως το φεστιβάλ απλώνεται και στην πόλη, στο Ηρώδειο, το Παλλάς και το Σύγχρονο Θέατρο, αλλά και στην Παλαιά Βουλή, την Εθνική Βιβλιοθήκη, ακόμα και το Νοσοκομείο Σωτηρία και την Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου! Ο άξονας γύρω από τον οποίο κινήθηκε ο φετινός προγραμματισμός είναι ο ρόλος της τέχνης μέσα σε έναν "κόσμο που φλέγεται". Έτσι, στις θεματικές των παραστάσεων κυριαρχούν τα ζητήματα της βίας, των ταυτοτήτων –φυλετικών και έμφυλων–, της σωματικής φθοράς και της σχέσης του ανθρώπου με την τεχνολογία, ενώ η λογοτεχνία και οι πρωτότυπες δραματουργίες που εμπνέονται από τον σύγχρονο κόσμο ή που ανοίγουν διάλογο με την ιστορία συνεχίζουν να υπερτερούν έναντι της μυθοπλασίας, τόσο στις ξένες όσο και στις ελληνικές παραστάσεις.

Οι διεθνείς καλεσμένοι

Ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι άνοιξε το θεατρικό πρόγραμμα με το "Επτά μαθήματα και πέντε παραβολές", που ανεβαίνει για δύο ακόμη βραδιές (6-7/6): τρία έργα του Νοτιοαφρικανού νομπελίστα J. M. Coetzee, συγγραφέα στον οποίο ανατρέχει συχνά ο εικονοκλάστης Πολωνός, αποτελούν το σκελετό μιας παράστασης που διερωτάται πάνω στην αναγκαιότητα της τέχνης. Θα ακολουθήσει η Γαλλίδα –βιετναμέζικης και αλγερινής καταγωγής– Caroline Guiela Nguyen, στην τρίτη της επίσκεψη στο φεστιβάλ. Πρόκειται για μια δημιουργό που αφουγκράζεται τις μικροϊστορίες καθημερινών ανθρώπων και δημιουργεί τα δικά της κείμενα ύστερα από έρευνα και μοίρασμα των εμπειριών της με αυτές των ηθοποιών. Φέτος έρχεται με το "Lacrima" (13-14/6), μια φανταστική ιστορία για τη δημιουργία ενός νυφικού για την αγγλική βασιλική οικογένεια, που δίνει την αφορμή για ένα σχόλιο για τη βία πίσω από την ομορφιά. Πολιτικό περιεχόμενο έχει η παράσταση του Λιβανέζου Rabih Mroué, "Looking for a missing employee" (17-18/6), προϊόν πολυετούς έρευνας, που στηρίζεται στην υπόθεση της εξαφάνισης ενός υπαλλήλου του υπουργείου Οικονομικών στη Βηρυτό και εκθέτει τη χειραγώγηση των ΜΜΕ σε υποθέσεις πολιτικής διαφθοράς.

H ενδιαφέρουσα συνεργασία του Guy Cassiers με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη στη νουβέλα του Philippe Claudel, "Η αγαπημένη του κυρίου Λιν", που έκανε πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη τον περασμένο Μάρτιο, συμπεριελήφθη στο πρόγραμμα του φεστιβάλ κι έτσι θα δούμε στην Πειραιώς (21-26/6) μια συγκινητική ιστορία προσφυγιάς και φιλίας και μαζί ένα χαρακτηριστικό δείγμα του ύφους του Βέλγου σκηνοθέτη, ο οποίος καταφεύγει στην τεχνολογία προκειμένου να μεγεθύνει τη δυναμική της ανθρώπινης ερμηνείας. Η συναρπαστική βρετανική ομάδα Forced Entertainment επιστρέφει στην Αθήνα με την παράσταση-σχόλιο πάνω στην επικοινωνία του ανθρώπου με την τεχνολογία, "Signal to noise" (26-27/6). Γνωστοί για τις ευφυείς σκηνικές δημιουργίες και τις σωματικές παραστάσεις τους, εδώ αποθεώνουν το ανθρώπινο σώμα που επιμένει να υπάρχει μέσα σε ένα τεχνητό, εχθρικό περιβάλλον.

Το ανθρώπινο σώμα απασχολεί και τη Γερμανίδα Susanne Kennedy και το φουτουριστικό μετα-θέατρό της. Στην παράσταση "ANGELA (a strange loop)" (4-5/7) συνεργάζεται με τον εικαστικό Μάρκους Ζελγκ και έχοντας ως ηρωίδα μια ασθενή γυναίκα διερευνά τη δυναμική σχέση ανθρώπου, τεχνολογίας και τέχνης στη μεταπανδημική εποχή. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα θα δούμε δουλειά του Αυστραλού Simon Stone, σκηνοθέτη και συγγραφέα που γράφει νέα έργα πάνω σε γνωστές δραματουργίες. Εδώ έρχεται με το Internationaal Theater του Άμστερνταμ και τη "Μήδεια" (Παλλάς, 9-11/7), μια σύγχρονη διασκευή της ευριπίδειας τραγωδίας, εμπνευσμένη από την πραγματική ιστορία μιας γιατρού στο Κάνσας, που σκότωσε τον άντρα της και δύο από τα τρία παιδιά τους. Ο τραγικός μύθος τοποθετείται με φόντο τη μεσοαστική Αμερική του σήμερα, σε μια παράσταση που παρουσιάζεται συνεχώς μετά την πρεμιέρα της στο Άμστερνταμ το 2014. Ο Ούγγρος Κόρνελ Μούντρουτσο, στην τρίτη του εμφάνιση στο Φεστιβάλ, επιμένει σε ένα σύγχρονο ηθογραφικό θέατρο και στρέφεται σε θέματα εθνικής ταυτότητας στην παράσταση "Parallax" (14-15/7). Εξετάζοντας το πώς βιώνουν την εβραϊκότητα από γενιά σε γενιά τα μέλη μιας ουγγρικής οικογένειας, αναρωτιέται αν μπορεί να παραμένει κανείς ουδέτερος εν μέσω της ανόδου της ακροδεξιάς στην Ευρώπη.

Δείτε περισσότερα στο athinorama.gr