Η θεωρία της ομορφιάς κρύβεται στην απλότητα: είναι η έμπνευση από τη φύση, οι καθαρές γραμμές και τα όμορφα συναισθήματα. Αυτή είναι και η φιλοσοφία της Μικαέλλας Θεοφανοπούλου ή m_theta όπως τη βρίσκετε στο Instagram, που δημιουργεί έναν μικρόκοσμο αστείρευτης ομορφιάς. Στην εποχή της υπερπληροφόρησης, η καλλιτέχνης εμμένει στον μινιμαλισμό, αντλώντας έμπνευση από την Ιαπωνία, τη χώρα που γεννήθηκε, αλλά και την ιστορία της αρχαίας Ελλάδας. Αυτή είναι η ιστορία της.
"Γεννήθηκα στο Τόκιο της Ιαπωνίας και είμαι ανεξάρτητη καλλιτέχνιδα-σχεδιάστρια με έδρα την Αθήνα. Οι κύριες σπουδές μου ήταν πάνω στην Αρχιτεκτονική και στη συνέχεια αφού ολοκλήρωσα το Master μου στο Εφαρμοσμένο Σχέδιο στην Αρχιτεκτονική Σχολή της Οξφόρδης, ασχολήθηκα με την Εσωτερική Διακόσμηση. Η αγάπη μου για τη δημιουργία εσωτερικών χώρων που αποπνέουν 'ηρεμία’, συνέβαλε στην σύλληψη της κεντρικής ιδέας της καλλιτεχνικής μου έκφρασης, που μεταδίδεται με όχημα τη μία αναπόσπαστη γραμμή (one line art).
Αντλώ έμπνευση από διαφορετικά καλλιτεχνικά ρεύματα, από τον μινιμαλισμό μέχρι και τον εξπρεσιονισμό και επικοινωνώ τις αφηρημένες ιδέες μου με μια γλώσσα όχι μόνο αισθητικά εκλεπτυσμένη (‘μία γραμμή’), αλλά και αντιληπτή παγκοσμίως. Τα έργα μου προσκαλούν τον κόσμο να ανακαλύψει ότι ακόμα και το πιο περίπλοκο συναίσθημα μπορεί να προκύψει μέσα από μια διακριτική λεπτή γραμμή. Επιθυμία μου είναι το εικαστικό μου έργο να μπορεί να ευαισθητοποιήσει τον θεατή να νιώσει χαρά, ευχαρίστηση, να αισθανθεί πιο ήρεμος, να αναπτύξει την αυτογνωσία του και να τον παρακινήσει να μειώσει το καθημερινό άγχος".
Πώς προέκυψε η ενασχόλησή σας με την τέχνη;
Τα πρώτα σχεδιαστικά πειράματα έγιναν στο πλαίσιο των αρχιτεκτονικών μου σπουδών, αλλά αυτό που με ώθησε αποφασιστικά να δημιουργήσω μια προσωπική τέχνη ήταν ο έντονος θαυμασμός μου για τις 'καθαρές' γραμμές και τις οργανικές μορφές των εσωτερικών χώρων. Σε συνδυασμό με τη μεγάλη μου αγάπη για τη ζωγραφική, θέλησα να δημιουργήσω έργα τέχνης με minimal αισθητική, στα οποία το πάντρεμα λειτουργίας και μορφής θα ήταν οργανικό. Τα έργα μου, με άλλα λόγια, στοχεύουν σε μια ταπεινή μεν, αλλά λειτουργική, απλότητα, χωρίς την προσθήκη ανούσιων, κατ’ εμέ, λεπτομερειών. Πιστεύω πως η τέχνη μου υποστηρίζει δυναμικά το "οὐκ ἐν τῷ πολλῷ τὸ εὖ", θέλοντας να προωθήσει τον λακωνισμό της μιας και μοναδικής συνεχούς γραμμής για τη δημιουργία ενός ατελούς 'τέλειου' αποτελέσματος.
Τι σας εμπνέει;
Στο Τόκιο όπου γεννήθηκα, έμεινα για μικρό χρονικό διάστημα χωρίς να θυμάμαι κάτι χειροπιαστό. Οι αφηγήσεις της οικογένειάς μου για τον Ιαπωνικό τρόπο ζωής και σκέψης κατά την διάρκεια των παιδικών μου χρόνων, με ώθησαν να τον μελετήσω μετέπειτα με λεπτομέρεια. Η ιαπωνική νοοτροπία και ιδεολογία έχει επηρεάσει ιδιαιτέρως τον τρόπο που εκφράζομαι ως καλλιτέχνης. Συγκεκριμένα, αντλώ την έμπνευσή μου από την παραδοσιακή ιαπωνική αισθητική της φιλοσοφίας Wabi-Sabi. Η έννοια αυτή στηρίζεται στην αφαιρετικότητα, στην ομορφιά της ατέλειας, στην απλότητα. Στο Wabi-Sabi κάθε ανούσια λεπτομέρεια καταργείται, για να κυριαρχήσει η λιτότητα. Η τεχνοτροπία μου αποδέχεται και εξερευνά την περιβάλλουσα ατέλεια μέσα από την τελειότητα και την απλότητα μιας ενιαίας γραμμής. Ωστόσο, όσο ζωγραφίζω, τόσο εμπνέομαι και διαμορφώνω το στυλ μου, εξερευνώντας και άλλες φιλοσοφίες και αισθητικές∙ θεωρώ πως η ''εξέλιξη'' αυτή δεν θα σταματήσει ποτέ.
Πώς ορίζετε την ομορφιά;
Ο καθένας μπορεί να ερμηνεύσει την ομορφιά με διαφορετικό τρόπο. Δυστυχώς στην εποχή της υπερπληροφορίας που διανύουμε, η έννοια του όμορφου τείνει να ορίζεται με βάση στερεότυπα που υπηρετούν συγκεκριμένους σκοπούς. Εγώ ως ομορφιά βλέπω στα πρόσωπα των ανθρώπων, τα συναισθήματα που αποπέμπουν. Την προσωπική τους ευτυχία, τη λάμψη της ελευθερίας του πνεύματος, τη δική τους αλήθεια και ιδιαιτερότητα, μακριά από τα πρότυπα της εκάστοτε εποχής. Για μένα έτσι εκδηλώνεται η πραγματική ομορφιά η οποία δίνει έναυσμα για έμπνευση! Έτσι, με τα σχέδιά μου επιχειρώ την αντανάκλαση αυτών των αυθεντικών ψυχικών μηνυμάτων που αποτυπώνονται στα πρόσωπα και τα καθιστούν, για μένα, όμορφα.
Τι σας γοητεύει στο ελληνικό στοιχείο;
Θεωρώ πως η Ελλάδα είναι μια χώρα που ερωτεύεσαι εύκολα. Και δεν μιλώ μόνο για τον ατελείωτο μπλε ουρανό ή τις άπειρες αποχρώσεις του γαλάζιου ή πράσινου που μπορείς να βρεις χειμώνα ή καλοκαίρι στη θάλασσα. Η ζεστασιά της φιλοξενίας των Ελλήνων, η ανεμελιά στη σκέψη, το εξαιρετικό φαγητό και ο υπέροχος καιρός αποτελούν σημαντικά συστατικά για να απολαύσεις τη ζωή. Τέλος, ο δυναμικός θεσμός της οικογένειας, η συναρπαστική Αρχαία Ιστορία και η μελωδικότητα της ελληνικής γλώσσας είναι στοιχεία που δεν παύουν ποτέ να με γοητεύουν και να μου χαρίζουν έμπνευση.
Η επαγγελματική σας σχέση με το εξωτερικό; Κάποιες συνεργασίες - σταθμοί στη δουλειά σας;
Θεωρώ πως κάθε συνεργασία είναι πολύτιμη καθώς αποτελεί μια νέα εμπειρία, δημιουργεί νέες γνωριμίες και σχέσεις, προωθεί την ανταλλαγή απόψεων και ανοίγει τους ορίζοντες για νέα projects. H σύνδεσή μου μέσω των social media με αρχιτέκτονες και interior designers στο Σικάγο, στη Νέα Υόρκη και στη Μελβούρνη διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην πώληση των έργων μου στο εξωτερικό. Παράλληλα, τα έργα μου (είτε πρωτότυπα, είτε Giclée εκτυπώσεις περιορισμένου αριθμού) πωλούνται σε online galleries στο Λονδίνο και στο Παρίσι, κάτι που έχει συμβάλλει στην προώθηση της τέχνης μου εκτός Ελλάδας. Αλλά και εντός Ελλάδας, η διάθεση των έργων μου στα Πωλητήρια του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και του Ιδρύματος Θεοχαράκη, συνιστά μια δυνατή γέφυρα μεταξύ της τέχνης μου και του φιλότεχνου Ελληνικού ή ξένου κοινού.
Επιπρόσθετα, συνεργάζομαι διαθέτοντας έργα με γραφικές απεικονίσεις Αρχαίων Ελληνίδων στην εταιρεία Greek Style Council με βάση το Σίδνεϊ, η οποία προωθεί fashion products από την Ελλάδα στο κοινό της Αυστραλίας. Έχω, επίσης, μία αποκλειστική συνεργασία με το brand ‘Collect the Label’, με βάση το Άμστερνταμ, όπου με προσκάλεσαν ως την μοναδική international καλλιτέχνιδα για τον σχεδιασμό ειδικών custom έργων που θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία μιας αποκλειστικής organic cotton scarf συλλογής. Τέλος, αγαπώ ιδιαιτέρως μία ακόμα συνεργασία μου με μια ποιήτρια (γνωστή ως @newyork_rhymes στο Instagram) που έχει ως βάση της τη Νέα Υόρκη, όπου διαλεγμένα έργα μου συνοδεύουν τα ποιήματά της.
Καλλιτέχνες που θαυμάζετε;
Λαμβάνοντας υπόψη τις κύριες σπουδές μου στην Αρχιτεκτονική, η πρώτη μου επαφή με τον Le Corbusier, ήταν καθοριστικής σημασίας. Η απόρριψη της υπερβολής, η έμφασή του στην επιλογή των υλικών και η αισθητική της δημιουργίας ‘καθαρών’ δομών, με ώθησαν να κατανοήσω τα βασικά στοιχεία του Μοντερνισμού. Γοητεύτηκα από την ανθρωπιστική προσέγγιση της Αρχιτεκτονικής του Alvar Aalto, την Ιαπωνική φιλοσοφία του Tadao Ando, που αντιπροσωπεύει την ομορφιά της απλότητας, και τα κτίρια του Frank Gehry που μοιάζουν με κινούμενα γλυπτά. Θαυμάζω ιδιαίτερα την ισορροπία και τη δύναμη των ελλειπτικών, ξύλινων ή πέτρινων γλυπτών μορφών του Brancusi, λατρεύω τα κυβιστικά και απολύτως γραμμικά σχέδια του Picasso, αγαπώ τον Γιάννη Μόραλη με τα περίφημα ‘Ερωτικά’ του και εμπνέομαι από την ποικιλία των έντονων χρωμάτων και αφηρημένων μορφών του Matisse στα διάσημα cut-outs του.
Ένα μέρος στον κόσμο που σας εμπνέει και γιατί;
Δεν υπάρχει κάτι που να με εμπνέει περισσότερο από τα ταξίδια. Κάθε ταξίδι είναι μια ξεχωριστή, πολύτιμη εμπειρία που μας κάνει πιο σοφούς. Μία από τις πόλεις που κατέχουν μεγάλη θέση στην καρδιά μου είναι η πόλη του Καΐρου στην Αίγυπτο. Συνδυάζει τόσα πολλά αντιφατικά χαρακτηριστικά που με συναρπάζουν: ζωηρότητα, μυρωδιές και χρώματα στα στενά δρομάκια και στα παζάρια της, αλλά και γεωμετρία, ισορροπία, τάξη και αυστηρές αναλογίες στους εντυπωσιακούς αρχιτεκτονικούς θησαυρούς της. "Άφθονα ηδονικά μυρωδικά" που θα έλεγε και ο Καβάφης, και έναν διάχυτο αισθησιασμό, αλλά και μια ανισότητα στην ελευθερία δικαιώματος της έκφρασης αυτού του αισθησιασμού. Η Αίγυπτος, η ιστορία και αρχαίοι μύθοι της, αποτελούν για μένα ένα αίνιγμα, και γι’ αυτό η Αιγυπτιολογία είναι ένα από τα χόμπι μου (μόλις πριν λίγο καιρό ολοκλήρωσα σεμινάρια Αιγυπτιολογίας στο University of Pennsylvania). Όσο με συναρπάζει η απλότητα των ιερογλυφικών, άλλο τόσο με εντυπωσιάζουν οι μεγαλειώδεις Πυραμίδες και η σύνθετη απεικόνιση Αρχαίων Θεών και Θεοτήτων, που παρέμεινε αμετάβλητη πάνω από 3.000 χρόνια.