Πομπός σύγχρονου πολιτισμού, το Μουσείο του Λούβρου διευρύνει τα όρια των εκθέσεων του ανοίγοντας την πολιτιστική αγκαλιά του σε μία ακόμα έκφραση της τέχνης: τη μόδα. Την υψηλή ραπτική, όπως εκείνη εκφράζεται, μέσα από τα έργα σχεδιαστών που άφησαν – ή συνεχίζουν να – το δικό τους αποτύπωμα στο μικρο-σύμπαν της φορέσιμης τέχνης.

Με αυτό το δυαδικό λεκτικό σχήμα, δύναται να περιγράψει κανείς τις 65 (σε σύνολο) δημιουργίες που συγκροτούν την έκθεση Louvre Couture | Objets d'art, objets de mode, η οποία άρχισε να "αναπνέει" εντός του εμβληματικού Μουσείου στις 24 Ιανουαρίου. Ο Cristóbal Balenciaga, ο Christian Dior, η Chanel, ο Saint Laurent, η Iris van Herpen είναι μόλις μερικά από τα ονόματα τα οποία υπογράφουν τα προαναφερθέντα σχέδια.


Σε ανοιχτό διάλογο με τις συλλογές διακοσμητικών τεχνών του Μουσείου, το art de vivre πλαίσιο εντός του οποίου ο πολιτισμός ανθεί και διεγείρει τη συνομιλία ανάμεσα στη διαχρονική φύση της καλαίσθητης μόδας και το υπόβαθρο της ιστορίας της Τέχνης, ο επιμελητής της έκθεσης Olivier Gabet υλοποιεί το όραμά του: να ενώσει δύο κόσμους με παρόμοιες αρχές (μόδα και τέχνη) σε ένα σημείο συνάντησης – το ιστορικό Μουσείο του Λούβρου.

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που το Μουσείο του Λούβρου δίνει φωνή σε σχεδιαστές μόδας. Το 2022, το ίδρυμα ήταν ένα από τα πέντε μουσεία του Παρισιού που φιλοξένησε δημιουργίες του Yves Saint-Laurent, κατά τη διάρκεια της 60ης επετείου του Μίδα της μόδας στον fashion-forward κόσμο. Επιπλέον, για μεγάλο χρονικό διάστημα το Carrousel du Louvre φιλοξενούσε επιδείξεις μόδας εκτός των εκθεσιακών χώρων, με τον οίκο Louis Vuitton να παρουσιάζει συχνά τις συλλογές του στην Cour Carrée έξω από το μουσείο, με μερικά σπάνια brand να έχουν μάλιστα το προνόμιο να εκθέσουν σε catwalk ρυθμό τις δημιουργίες τους στις αίθουσες του Μουσείου, όπως ο Salvatore Ferragamo το 2013.


Σήμερα, όμως, ο διάλογος πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, με κάθε ένδυμα να παρουσιάζεται εντός ενός πολιτιστικού πλαισίου που του ταιριάζει. Όπως το εντυπωσιακό φόρεμα Dior διά χειρός John Galliano, το οποίο δίνει την εντύπωση ότι βρισκόταν πάντα σε αυτό το μαγικό σαλόνι, ή το μοντέρνο φόρεμα με κρινολίνο του Demna για τον Balenciaga, σχεδόν σαν ένα στη μεγάλη τραπεζαρία των διαμερισμάτων του Ναπολέοντα Γ'. Σε άλλη περίπτωση, τα διαστημικά Armadillo shoes του Alexander McQueen από το 2011 τοποθετούνται κοντά σε ένα ανάγλυφο πορσελάνινο πιάτο του 17ου αιώνα, με λεπτομέρειες από τον υδάτινο μικρόκοσμο μιας λίμνης. Σύμφωνα με τα λόγια του Olivier Gabet, διευθυντή του τμήματος objets d'art του Λούβρου και επιμελητή της εκδήλωσης, οι επισκέπτες θα βρεθούν σε ένα "είδος περιπάτου" από το Βυζάντιο και τη Δεύτερη Αυτοκρατορία έως το σήμερα.

"Η μεθοδολογική προσέγγιση τείνει προς τη διερεύνηση της ιστορίας των διακοσμητικών τεχνών, των επαγγελματιών τους αλλά και των στιλ της εφαρμοσμένης τέχνης", υπογραμμίζουν ο επιμελητής της έκθεσης Oliver Gabet και η βοηθός του Marie Brimicombe την ημέρα των εγκαινίων. Η κορύφωση αυτής της haute culture δράσης αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Μάρτιο με το λαμπερό gala "Le Grand Dîner du Louvre", κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Παρισιού, με στόχο τη συγκέντρωση πόρων για το Μουσείο. Το δείπνο θα σερβιριστεί ανάμεσα στα μαρμάρινα γλυπτά του Cour Marly, δημιουργώντας ένα σκηνικό από το οποίο κανείς δεν θα επιθυμεί να απουσιάζει.