Fashion of the aftermath| Το μέλλον της μόδας μετά τον Covid

Η μόδα θεωρείται συχνά από πολλούς ως κάτι το επιφανειακό και μη απαραίτητο. Στην πραγματικότητα όμως, είναι ένας σημαντικός δείκτης του πολιτισμού και του τρόπου ζωής μιας συγκεκριμένης εποχής στην ανθρώπινη ιστορία. Ως εκ τούτου, είναι προφανές πως η σύγχρονη μόδα θα επηρεαζόταν από την τρέχουσα κατάσταση του κόσμου, κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19 και μετά το τέλος της. Φυσικά, όλες οι αλλαγές που έχουν επέλθει στον τρόπο ζωής μας, αντικατοπτρίζονται και στο πως ντυνόμαστε. Αν κάποιος προσπαθήσει να αναλύσει το στιλ των ανθρώπων αυτή τη στιγμή, θα ήταν αδύνατο να μη σκεφτεί αμέσως αθλητικά ρούχα και παπούτσια, μικρές τσάντες για τις σύντομες βόλτες μας και άνετα τζιν

Η τωρινή πραγματικότητα

Τα τελευταία χρόνια έχουν κυριαρχήσει απλά και μινιμαλιστικά στιλ στη ζωή μας και οι άνθρωποι αντάλλαξαν τα μαξιμαλιστικά Gucci ρούχα του 2017 με ένα πιο πρακτικό και άνετο τρόπο ντυσίματος. Ωστόσο, με τα σχέδια εμβολιασμού να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στις περισσότερες χώρες και ορισμένα μέρη του κόσμου να έχουν ήδη επιστρέψει στη κανονικότητα (π.χ. Ρωσία, Μαϊάμι), οι καταναλωτές προσβλέπουν πλέον στο μέλλον και τη ζωή μετά τον κορονοϊό. Οι καταπιεσμένες μάζες θα είναι επιτέλους ελεύθερες να βγουν από την καραντίνα και να ζήσουν τη ζωή τους στο έπακρο. Το ερώτημα παραμένει: πώς θα μοιάζει η επόμενη μέρα για τη βιομηχανία της μόδας;

Fashion of the aftermath| Το μέλλον της μόδας μετά τον Covid
Gucci Cruise 2018

Επιστροφή στον μινιμαλισμό;

Προκειμένου να προσδιορίσουμε τι θα φορούν οι άνθρωποι στο μέλλον, θα πρέπει να κοιτάξουμε στο παρελθόν μας. Ως γνωστόν, τα trends επανέρχονται κυκλικά. Πολύ συχνά μετά από περιόδους οικονομικών κρίσεων, ο κόσμος βλέπει την αναβίωση του μινιμαλισμού στη μόδα. Αυτό συνέβη φυσικά και μετά τη Μεγάλη Ύφεση του 2010, με την σχεδιάστρια Phoebe Philo να ηγείται τη νέα κατεύθυνση αυτού του στιλ στον οίκο Céline. Εκείνη την εποχή, τα φανταχτερά logo ανταλλάχθηκαν με κλασικά μονόχρωμα σχέδια και απλά αλλά καλοφτιαγμένα κομμάτια, καθόλου διαφορετικά δηλαδή από τα σχέδια που βλέπουμε αυτήν τη στιγμή στους δρόμους. Σύμφωνα με τις τάσεις της Google, η έναρξη της πανδημίας είδε και τις αναζητήσεις για άνετα και αθλητικά ρούχα να έχουν φτάσει στα πιο υψηλά επίπεδα των τελευταίων δεκατεσσάρων ετών.

Η οικονομική καταστροφή που ακολούθησε παγκοσμίως ως αποτέλεσμα του τελευταίου χρόνου, θα μας ωθούσε να υποθέσουμε πως όταν ο κόσμος γυρίσει στη κανονικότητα θα επιστρέψουμε και στον μινιμαλισμό. Ωστόσο, σε αντίθεση με τη κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, που επηρέασε κυρίως την οικονομία, αυτή τη φορά οι άνθρωποι υποβλήθηκαν σε μεγάλες περιόδους απομόνωσης. Η τρέχουσα κατάσταση διαβίωσής μας θυμίζει περισσότερο περιόδους πολέμου και καταστροφής, παρά απλά χρόνια οικονομικών προβλημάτων.

Ανάγκη για ζωή

Η εμβληματική σχεδιάστρια του 20ου αιώνα, Elsa Schiaparelli, δήλωσε πως "σε δύσκολους καιρούς, η μόδα είναι πάντα εξωφρενική". Με άλλα λόγια ακολουθώντας περιόδους καταστροφής, η μόδα προσπαθεί να προκαλέσει συναισθήματα ενθουσιασμού και χαράς. Ξαφνικά μαξιμαλιστικά στιλ, πολύχρωμα υφάσματα και σχέδια αποτελούν τη νέα τάση. Πραγματικά, στις πρόσφατες πασαρέλες των οίκων Balmain, Versace και Fendi περίπλοκα μοτίβα που θυμίζουν λαβύρινθους εμφανίστηκαν σε ρούχα, αξεσουάρ ή ακόμα και σε σκηνικά

Balmain SS21
Balmain SS21

Πολύχρωμες πλατφόρμες με ψηλά τακούνια επανήλθαν για τον επόμενο χειμώνα και στους Valentino και Versace. Πολύ ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως υπάρχει τεκμηριωμένη συσχέτιση μεταξύ του ύψους των τακουνιών και της κατάστασης της οικονομίας, με τα τακούνια να γίνονται όλο και ψηλότερα όσο η οικονομία δυσκολεύει. Σημαντικό παράδειγμα αποτελούν τα διάσημα παπούτσια "Lita" του Jeffrey Cambell και τα αθλητικά με πλατφόρμα της Isabel Marrant που μετά τη μεγάλη ύφεση του 2010 έφτασαν σε ακραία επίπεδα διασημότητας.

Στην εποχή μετά του covid μπορούμε επίσης να αναμένουμε μια πιθανή επιστροφή σε πιο παραδοσιακά θηλυκά σχέδια, καθώς ιστορικά αυτά έχουν επίσης συνδεθεί με περιόδους ξαφνικής επιστροφής στην ελευθερία. Τα απλά και μινιμαλιστικά ρούχα μπαίνουν στην άκρη, αφού οι γυναίκες θέλουν επιτέλους να απολαύσουν τη ζωή στο έπακρο, να γιορτάσουν και να φλερτάρουν χωρίς περιορισμούς. Κύριο παράδειγμα αποτελεί το διάσημο "New Look" στιλ του οίκου Dior, που τάραξε τη βιομηχανία το 1947 μετά τον Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο και έδωσε έμφαση στις γυναικείες καμπύλες και μέση. Ωστόσο, παρόλο που οι παραπάνω προβλέψεις μας στρέφουν προς τον μαξιμαλισμό, η οικονομική ύφεση του covid-19 θα σημαίνει και λιγότερα χρήματα διαθέσιμα για αγορές. Μπορούμε λοιπόν να περιμένουμε πως οι καταναλωτές θα στραφούν σε πιο βιώσιμες επιλογές, όπως η αγορά μεταχειρισμένων αντικειμένων στο διαδίκτυο, ή απλώς να στραφούν στη δική τους ντουλάπα και να γίνουν δημιουργικοί, συνδυάζοντας κομμάτια με νέους ενδιαφέροντες τρόπους.

Για όσους εξακολουθούν να αγοράζουν νέα ρούχα, μπορούμε να περιμένουμε την προσήλωση σε συγκεκριμένα είδη πολυτελείας ως επενδύσεις. Οι τιμές αυτών των προϊόντων ανεβαίνουν συνεχώς, προκειμένου να διατηρηθεί η εικόνα και η αποκλειστικότητα της επωνυμίας, ωστόσο αυτό σημαίνει επίσης ότι τα είδη διατηρούν αξία μεταπώλησης και παραμένουν επιθυμητά. 

Τεχνολογία, βιωσιμότητα και η επόμενη μέρα 

Ο τρόπος με τον οποίο ψωνίζουμε αναμφίβολα θα αλλάξει. Το ηλεκτρονικό εμπόριο, που ήταν ο πυλώνας των αγορών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έχει καθιερωθεί ως ένας πολύ ισχυρός παίκτης. Ο αρκετός χρόνος απομόνωσης που είχαμε, όχι μόνο μας επέτρεψε να εξοικειωθούμε με την ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας στη ζωή μας αλλά και με σημαντικά κοινωνικά θέματα που μοιραζόμαστε online. Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, οι μεγάλες μάρκες θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη (AI) και η συλλογή δεδομένων για να προσαρμόσουν το επιχειρηματικό τους σχέδιο, το μάρκετινγκ, ή ακόμα και τα προϊόντα τους. Πρόσφατα παραδείγματα περιλαμβάνουν τον οίκο Chanel που εγκαινιάζει μια εφαρμογή, η οποία επιτρέπει στους πελάτες να δοκιμάσουν προϊόντα μακιγιάζ μέσω αναγνώρισης προσώπου, ή τον διαδικτυακό καθρέφτη του YOOX, όπου οι πελάτες μπορούν να δοκιμάσουν ρούχα σε ένα avatar.

Αυτές οι προσπάθειες εκτιμούνται από τους νέους καταναλωτές οι οποίοι εστιάζουν στη βιωσιμότητα, καθώς διευκολύνουν το online shopping, μειώνουν τις επιστροφές αγορών και κατ' επέκταση τις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα. Οι νεότερες γενιές, όντας άνετες με το διαδίκτυο και το vintage shopping, εκτιμούν τις βιώσιμες αγορές και τις στηρίζουν περισσότερο από τη γρήγορη μόδα. Μια έρευνα της McKinsey διαπίστωσε ότι το 31% της γενιάς Gen Z και το 26% των Millennials ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για προϊόντα που κρατούν για χρόνια και είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Αυτό εξηγεί επίσης την εξαφάνιση επιχειρηματικών μοντέλων, όπως η κάποτε δημοφιλής τάση "δείτε τώρα, αγοράστε τώρα" που πλέον έχει ανταλλάχθεί με το "αγοράστε τώρα και φορέστε για πάντα".

Giovanna Battaglia

Στιλ που ακολουθεί την κοινωνία

Πληθωρικά στιλ και τα θρυλικά πάρτι ακολούθησαν τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, σε αυτό του ονομάζουμε "roaring 20’s” στη δεκαετία του 1920. Παρομοίως στο τέλος του Covid19 θα προσπαθήσουμε να γιορτάσουμε την υγεία, την ευημερία  και την ελευθερία μας. Για άλλη μια φορά, θα βγούμε έξω, θα φλερτάρουμε, θα ντυθούμε με χαρά και θα επενδύσουμε σε ιδιαίτερα κλασικά κομμάτια. Ωστόσο, αυτή τη φορά, θα το κάνουμε έχοντας νέες γνώσεις σχετικά με τον πλανήτη και τον εαυτό μας, νέες ψηφιακές δεξιότητες και μια ανάγκη να διαμορφώσουμε ένα καλύτερο μέλλον. Τα ρούχα μας απλά θα ακολουθήσουν και θα τονίσουν αυτές τις ιδέες.

Who is who

Με εργασιακή εμπειρία στη μεγαλύτερη εταιρεία τεχνολογίας του κόσμου, η Demi Karanikolaou συνεργάζεται με τα πιο γνωστά διεθνή publications και οίκους μόδας, βοηθώντας τους να χτίσουν τη ψηφιακή τους στρατηγική. Όντας στη καρδιά των εξελίξεων  η αρθρογραφία της στο Harper's Bazaar στοχεύει στο να ρίχνει φως στη στροφή της βιομηχανίας προς το digital.  

Demi Karanikolaou