Γυναικεία ενδυνάμωση. Κλισέ να συνδέονται αυτές οι δύο λέξεις και, κυρίως, τα συναισθήματα που μεταδίδουν με το power dressing; Για πολλούς ξεκάθαρα ναι, για εμένα το κοστούμι ήταν και θα παραμείνει μια αλλαγή σελίδας όχι μόνο στη μόδα, αλλά γενικότερα στο κεφάλαιο της γυναικείας χειραφέτησης. Έτος 1966 και ο αυθάδης νέος της γαλλικής σκηνής της μόδας Υves Saint Laurent συστήνει το Le Smoking στη χειμερινή συλλογή υψηλής ραπτικής. Groundbreaking για τότε, "όπλο" στη φαρέτρα της δυναμικής γοητείας των γυναικών για πάντα. Διαθέτει ισόποσες δόσεις αρρενωπότητας και γυναικείας νωχελικότητας. Μεταφέρεται χαμαιλεοντικά από το γραφείο στο cocktail bar. Εντυπωσιάζει τους άνδρες συναδέλφους και "υποτάσσει" εκείνους που κατέχουν την υψηλότερη θέση στις καρδιές των γυναικών. Το κοστούμι είναι ίσως η πιο σαφής έκφραση του γυναικείου δυναμισμού και πιο θηλυκό από πολλά στερεοτυπικά θηλυκά ρούχα.
Μιλώντας για δυναμικό ντύσιμο, οι σκέψεις μάς οδηγούν, κυρίως, σε ένα χειμερινό σκηνικό, όπου το κλασικό layering ενός three-piece κοστουμιού αντιμετωπίζει ιδανικά τις χαμηλές θερμοκρασίες. Γι’ αυτή τη σεζόν, ωστόσο, οι σχεδιαστές είχαν αντίθετη άποψη και το κοστούμι, από τον Dries Van Noten και τον Loewe μέχρι την Βottega Veneta και τη Stella McCartney, απέδειξε ότι και το καλοκαίρι μπορεί να αντέξει το... business attire. Σιλουέτες αναπολογητικά σέξι. Relaxed και ατημέλητες. Πειραματικές, αφού εισάγουν τις φούστες φορεμένες επάνω από τα παντελόνια κοστουμιού ή επειδή επιτρέπουν στο ένα μπατζάκι να σταματήσει στο ύψος του σορτς. Επάνω οι προβολείς πέφτουν στους φαρδείς ώμους, που παρουσιάστηκαν με ένα συγκεκριμένο attitude στις πασαρέλες: τα μοντέλα περπάτησαν με τους ώμους ανοιχτούς, τα χεριά στις τσέπες και περίσσια αυτοπεποίθηση. Αν αυτό δεν ενισχύει τη γυναικεία ενδυνάμωση, τότε τι;

"Η μόδα ξεθωριάζει, το στυλ είναι αιώνιο". Μια φράση με την οποία είναι εξοικειωμένο το fashion κοινό και η οποία, αν και ανήκει στον Υves Saint Laurent, λίγοι γνωρίζουν με ποια αφορμή ειπώθηκε. Ήταν το Le Smoking που πυροδότησε αυτή την τοποθέτηση, αυτό το αυστηρό, clean-cut γραμμής tuxedo, που, "όταν φοριέται από μια γυναίκα, τονίζει τη θηλυκότητα, τη σαγήνη και την ασάφειά της", όπως συνήθιζε να λέει ο Υves Saint Laurent. "Μια δραστική αλλαγή στην γκαρνταρόμπα των γυναικών επαγγελματιών που μπορούν να φορέσουν ένα πρακτικό κοστούμι, το οποίο όμως είναι κομψό", όπως δήλωνε η στενή φίλη του σχεδιαστή και μούσα του Bianca Jagger. Πώς να αποτραπεί άλλωστε η συσχέτιση του ονόματός της με εκείνο του οίκου, αφού η ανατροπή στο θέμα wedding dress στον γάμο της με τον Mick Jagger το 1971 έγραψε ιστορία. Ένα λευκό YSL smoking jacket συνδυασμένο με μια coordinating φούστα ήταν αρκετά για να προκαλέσουν ντελίριο στα σαλόνια της μόδας. Στην ίδια λογική, το λευκό σύνολο της Toteme για την περίοδο Α/Κ 2025 αλλά και τα υβριδικά της Victoria Beckham, η οποία εισήγαγε το peek-a-boo στοιχείο στα παντελόνια με σκισίματα που αποκαλύπτουν από μέσα καυτά σορτς. Στην ίδια παλέτα, αυτήν του λευκού, και οι κλασικές εκδοχές του κοστουμιού με φαρδιά παντελόνια και μια αίσθηση γενικής ρευστότητας στον Ferragamo ή κλασικής αυστηρότητας στους Brioni και Gabriela Hearst.

Συνεχίζοντας στην αισθητική γραμμή του tuxedo αλά ΥSL, το Le Smoking, όπως απαθανατίστηκε από τον Helmut Newton στα ’70s, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι καθιέρωσε την επιβλητικά σέξι εικόνα της γυναίκας που φοράει ένα ριγέ Le Smoking με μια pussy-bow μπλούζα και ένα ζευγάρι ψηλοτάκουνες γόβες, όσο κρατά ένα τσιγάρο στο χέρι. Μια δυναμική εικόνα που παγιδεύει το πνεύμα του tuxedo και της γυναίκας που τολμά να το φορέσει. Loewe, Rokh, Stella McCartney και Saint Laurent πρόσφεραν την άρτια εκδοχή αυτού του νωχελικού δυναμισμού που τόσο ταιριάζει στις γυναίκες. Στη Stella McCartney οι ογκώδεις καμπαρντίνες που καταφέρνουν να καλύψουν ένα φαρδύ κοστούμι ήταν το κερασάκι στην τούρτα του styling, ενώ στον Rokh τα XXL clutches που κρατήθηκαν αγκαλιά συγχώνευσαν ευκολία και στυλ. Τα πιο iconic μαθήματα accessorizing, ωστόσο, δόθηκαν από τον Anthony Vaccarello. Λογικό, με τον Yves Saint Laurent και το προσωπικό στυλ του να λειτουργούν ως πηγή έμπνευσης για τον ίδιο. Πέρα από τους τόνους της λακ που ο ίδιος ο Υves έριχνε στα μαλλιά του λίγο πριν υποκλιθεί στο τέλος του show, τάση που ευτυχώς δεν επανήλθε, τα γυαλιά ηλίου και οράσεως του σχεδιαστή αλλά και οι γραβάτες έρχονται ξανά στο προσκήνιο. "Δεν πρόκειται για την εποχή που έκανα ένα tuxedo για μια γυναίκα που θα το φορούσε κατάσαρκα. Τα κοστούμια τώρα έρχονται με πουκάμισα και γραβάτες" υπογραμμίζει ο Vaccarello για τη συλλογή S/S 2025 του Saint Laurent. Φινέτσα, αρχετυπική αρρενωπότητα και αβάσταχτη θηλυκότητα. Το κοστούμι τα εμπεριέχει όλα και τα σωστά αξεσουάρ σίγουρα το απογειώνουν. Ένα ζευγάρι γυαλιά ηλίου ή οράσεως σε aviator στυλ, από ταρταρούγα και όχι μέταλλο, είναι απαραίτητο. Οι γραβάτες είναι η στιγμή να πάψουν να έχουν ανδρικό χαρακτήρα και να εισχωρήσουν για τα καλά στη γυναικεία γκαρνταρόμπα. Celine και Prada κρατούν τα ηνία, με τις ριγέ μπορντό εκδοχές τους να είναι ακαταμάχητες. Όσο για τα υποδήματα, η μύτη είναι αναπόσπαστο κομμάτι του ηχηρού στυλ. Αν επιθυμείτε killer heels, στραφείτε στις γόβες του Saint Laurent, ενώ για πιο σοφιστικέ εμφανίσεις οι δίχρωμες με μπαρέτα του Manolo Blahnik δε θα σας απογοητεύσουν ποτέ. Στα pointed flats, οι επιλογές πολλές, αλλά εκείνες των The Row, Khaite και Aeyde ιδιαίτερα intellectual.

Τέλος, τα κοσμήματα στο κεφάλαιο "κοστούμι" κατέχουν ειδική θέση. Bold και χρυσά, θα κάνουν τη διαφορά. Η πρότασή μου είναι να κρατήσετε το hairstyling ήπιο και να ενδώσετε σε ένα ζευγάρι εντυπωσιακά σκουλαρίκια. Πρόσφατο crush, τα "αειφόρα" κοσμήματα ελληνικής κατασκευής Υsso ή, αν θέλετε μια fine jewelry επιλογή, προτιμήστε τα ’80s inspired σκουλαρίκια του David Webb.
