Τα πολλά πρόσωπα της Κόρας Καρβούνη

Η σπουδαία Κόρα Καρβούνη μιλά για τους "Πανθέους" και όσα δε θέλει να της στερηθούν.

Το όνομα Κόρα Καρβούνη έγινε το 2005 μια ριπή που σάρωσε την κοινότητα των φιλότεχνων – και όχι μόνο. Όλοι μιλούσαν για την 25 ετών ηθοποιό-φαινόμενο, που "πρέπει να δεις οπωσδήποτε", ένα πέραν κάθε γνωστού ορίου και μέτρου πλάσμα που σάρωνε τη σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Έγινε με το "Οι σεξουαλικές νευρώσεις των γονιών μας" ακαριαία μία από τις σημαντικότερες ηθοποιούς της γενιάς της μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα.

"Η Στεφανία Γουλιώτη είναι φαινόμενο. Εγώ χρειάστηκα έναν μήνα. Η Στεφανία με την "Ηλέκτρα” του Πέτερ Στάιν στην Επίδαυρο το έκανε μέσα σε μία νύχτα" με διορθώνει η Κόρα Καρβούνη. Εδώ είμαστε, αυτή η δύναμη της θεατρικής φύσης δεν τρέφεται από τον ανταγωνισμό, αλλά από το ταλέντο και το μεγαλείο που δίπλα της παρατηρεί.

Τα πολλά πρόσωπα της Κόρας Καρβούνη
Φόρεμα Saint Laurent, luisaworld.com. Κολιέ και βραχιόλι "Timeless" από χρυσό 14Κ Petros Tasoulis Jewellery, petrostasoulis.gr.

"Φυσικά μου δημιούργησε τρομακτικό βάρος και τρομακτικές προσδοκίες γύρω από εμένα αυτός ο ρόλος μου το 2005. Ήμουν μόλις 25 ετών" θυμάται. "Έπρεπε να κρατήσω τον πήχη τουλάχιστον στο ίδιο επίπεδο. Να είμαι συντονισμένη με αυτό που συμβαίνει. Και ας ήμουν ουσιαστικά μόλις τρία χρόνια στο θέατρο". Ξεκινώντας, δεν
είχε πρότυπα. "Επέλεγα στοιχεία: τον ερωτισμό της Μέριλιν Μονρόε, τον δυναμισμό της Μέριλ Στριπ, τον χαμαιλεοντισμό του Τζακ Νίκολσον. Στον καθένα θαύμασα πλευρές στις οποίες ένιωθα ότι εγώ είμαι πίσω και πρέπει να βελτιωθώ".

Ακολούθησαν επικοί ρόλοι στο θέατρο, 15 εμφανίσεις στην Επίδαυρο. Δε νιώθει ότι έχει φτάσει εκεί που επιθυμεί. "Η δουλειά της υποκριτικής είναι αέναη, μεταλλάσσεται όσο μεγαλώνει και ο άνθρωπος. Έχω ακόμη δρόμο μπροστά μου, δε θέλω να μου το στερήσω αυτό. Θα είναι αλλιώς όταν θα παίζω στα 70 μου χρόνια". Όταν μιλάμε, έχει μόλις ολοκληρώσει τα γυρίσματα του σίριαλ "Οι Πανθέοι" – τα επεισόδια θα προβάλλονται ως το τέλος της σεζόν. Ένα σίριαλ ιστορικό, ένας τηλεοπτικός άθλος, με τον ανθό των Ελλήνων ηθοποιών, που όμως δε βρήκε –στα νούμερα της τηλεθέασης– την ανταπόκριση που θα περίμενε κάποιος. "Έχω βιώσει κάτι πολύ αντιστικτικό σε σχέση με τα επίσημα νούμερα. Στον δρόμο –κυκλοφορώ
συνέχεια με τα πόδια ή με μέσα συγκοινωνίας– όλοι μου μιλάνε για τους "Πανθέους”. Το κοινό μού σχολιάζει πώς είναι δυνατόν να έχει χαμηλά νούμερα, αφού οι ίδιοι και όσοι γνωρίζουν το βλέπουν. Δεν καταλαβαίνω τα νούμερα, τον τρόπο λειτουργίας των καναλιών. Εμένα η δουλειά μου έχει να κάνει με το κοινό" σχολιάζει η Κόρα Καρβούνη.

Κόρα Καρβούνη
Φόρεμα Angelos Bratis, angelosbratis.com. Βραχιόλια "Evil Eye", "Solidarity" και δαχτυλίδι "Dragon Eclipse", όλα Elina Afentaki Jewellery, elinaafentaki.com. Παπούτσια Le Silla, Kalogirou.

"Αυτό που ξέρω είναι ότι όλοι οι ηθοποιοί παλέψαμε όταν βγήκε η φήμη για τη σειρά. Οχυρωθήκαμε ως ομάδα, γίναμε ένα και παλέψαμε ως το τέλος για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Όταν υπάρχει κάτι αρνητικό που μπορεί να δυσχεράνει το ίδιο σου το έργο, πρέπει να κλείσεις τα αφτιά σου και να συνεχίσεις τη δουλειά σου. Να τη βελτιώσεις. Αυτό κάναμε".

Δεν εκτιμά τον διδακτισμό στην τέχνη, όμως επιμένει ότι η τέχνη πρέπει να αφυπνίζει τον θεατή. "Τα πάντα γύρω μας είναι έτοιμα, μας τα δίνουν μασημένα. Επίσης, όλα γίνονται με μεγάλη ταχύτητα. Αυτό δε συνάδει με τη θεατρική τέχνη. Θέλει χρόνο και από τον θεατή και από τον ηθοποιό. Δεν είναι στόρι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το θέατρο. Είναι μια μυσταγωγική εμπειρία. Έχουμε εθιστεί στην τελειότητα και την ταχύτητα, σε κάτι επίπλαστο. Αυτό εγείρει θυμό στον κόσμο, διότι είναι αντιφατικά όσα αισθάνεται".

Αναρωτιέμαι τι εγείρει θυμό στην ίδια. "Η αδικία και ο παραλογισμός. Μπορούν να με βγάλουν εκτός εαυτού". Όσο και αν πραγματικά δε μας καθηλώνει απλώς, αλλά μοιάζει να μετουσιώνεται σε κάθε ρόλο, η ίδια μου λέει ότι δε βυθίζεται πλέον στη δουλειά όπως στα πρώτα χρόνια. "Είναι μια αντιταύτιση στη δουλειά μου, στους ρόλους, στα θέματα που πραγματεύεται το έργο. Στις πρώτες πρόβες κάθε έργου πάω σε μεγάλα δικά μου ψυχικά βάθη, αλλά μετά είναι για εμένα μια δομημένη παράσταση που προσπαθώ κάθε βράδυ να την ανανεώσω. Δεν επιστρέφω όμως σπίτι ράκος".

Κόρα Καρβούνη
Body Alaïa, luisaworld. com. Δαχτυλίδια "Mycenaean" από ασήμι, με μπριγιάν Polina Ellis, The Greek Designers Store.

Έχει αναπτύξει τις απαραίτητες ασφαλιστικές δικλίδες για να το πετύχει αυτό. Αφελώς τη ρωτάω αν αυτές οι δικλίδες μπορούν να εφαρμοστούν και στην πραγματική ζωή. "Δεν μπορούν, διότι η ζωή είναι μια άλλη συνθήκη, πολύ πιο ευρηματική, ανεξέλεγκτη, δημιουργεί μεγαλύτερες εκπλήξεις απ’ ό,τι μια θεατρική σκηνή. Στη δουλειά βρίσκω τρόπους να προστατεύομαι, στη ζωή δεν μπορώ". Μεστή εμπειριών, η Κόρα Καρβούνη τα τελευταία χρόνια είναι και coach φοιτητών αλλά και καταξιωμένων ηθοποιών για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Κάθεται πίσω από την κάμερα, παρατηρεί, δίνει οδηγίες.

"Πρέπει να είναι έμπειρος και, κυρίως, ευχαριστημένος ένας ηθοποιός για να το κάνει αυτό. Δεν υπάρχει το σύστημα του coach στην Ελλάδα και, για να πω την αλήθεια, το ξεκίνησα γιατί είχα νιώσει κι εγώ την ανάγκη να έχω κάποιον να με συμβουλεύει. Στην Αμερική δε γίνεται χωρίς coach, αλλά εδώ είμαστε οικοτεχνία". Από την επόμενη σεζόν η Κόρα Καρβούνη περνάει σε μια νέα εποχή που καιρό ποθούσε. Μαζί με τον συνεργάτη και φίλο της Μιχάλη Πανάδη, ξεκινά να επαναπροσδιορίσει τι σημαίνει θέατρο γι’ αυτήν.

Κόρα Καρβούνη
Φόρεμα Alexander McQueen, luisaworld.com. Κολιέ "Minotavros" από χρυσό 18Κ, με μπριγιάν, δαχτυλίδια από ασήμι και βραχιόλι "Dorian" από ασήμι, με μπριγιάν, όλα Polina Ellis, polinaellis.com

"Ήρθε ο καιρός να κάνουμε δικά μας πράγματα. Να απαντήσω τι με έκανε να ασχοληθώ με το θέατρο. Τι με κάνει να πηγαίνω ως θεατής στο θέατρο. Γιατί εκλείπει η μαγεία θεάτρου". Από τον Οκτώβριο θα ανεβάσουν στο θέατρο Σημείο το "John" της Άνι Μπέικερ, μια υπαρξιακή κωμωδία-θρίλερ. Στόχος της είναι σύντομα να σκηνοθετήσει και η ίδια εναλλάξ με τον Μιχάλη Πανάδη. "Βρίσκομαι σε μεταβατική περίοδο, με την έννοια της καλλιτεχνικής αφύπνισης και επαναπροσδιορισμού. Μου είναι αναγκαίο".

Styling: Ειρήνη Αναστασιάδη