Cora Corré: "Η γιαγιά μου, Vivienne Westwood ήταν δυστυχισμένη επί χρόνια"

Σαν βόμβα ήχησε η παραίτηση της εγγονής της Vivienne Westwood από την εταιρία της γιαγιάς της καθώς καταγγέλει ότι πλέον όλα έχουν να κάνουν με το κέρδος και όχι με το αντισυμβατικό πνεύμα που αποτέλεσε τον πυρήνα της.

HARPER'S BAZAAR TEAM

Για την Cora Corré η Μόδα είναι η ζωή της, αφού μεγάλωσε μέσα σ' αυτή. Η γιαγιά της, Vivianne Westwood ήταν, είναι και θα είναι ένας θρύλος της βρετανικής και της παγκόσμιας Μόδας. Υπήρξε ένα επαναστατικό πνεύμα που θέλησε μέσα από τη δουλειά της να μεταφέρει κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα βγάζοντας τη γλώσσα στο συντηρητισμό και τον καθωσπρεπισμό της κοινωνίας.

Όμως, ας μην ξεχνάμε και πως ο γιός της Westwood, Joe Corré, ίδρυσαν μαζί με τη σύζυγό του, Serena Rees το επιτυχημένο, πιπεράτο brand Agent Provocateur τη δεκαετία του '90. Εταιρία που πωλήθηκε έναντι 60 εκατομμυρίων λιρών το 2007, όταν το ζευγάρι χώρισε.

Θα λέγαμε λοιπόν με ασφάλεια ότι η Cora Corré γνωρίζει πολύ καλά τον χώρο της Μόδας, τόσο τη βιτρίνα όσο και τα παρασκήνια. Φαίνεται λοιπόν ότι το παρασκήνιο στον οίκο Μόδας που ίδρυσε η γιαγιά της μάλλον είναι πλέον σκοτεινό, τόσο, που οδήγησαν την Cora να παραιτηθεί. 

Cora Corré: "Η γιαγιά μου, Vivienne Westwood ήταν δυστυχισμένη επί χρόνια"

Ο ισχυρός δεσμός της με την σούπερ γιαγιά

"Όταν είσαι μικρό κορίτσι, είναι απλώς η γιαγιά", λέει στους βρετανικούς Times η κοπέλα. "Είναι απλώς η ζωή σου".

Ως έφηβη στο boho οικοτροφείο Bedales, η Corré είχε κάνει μια παρουσίασηγια τους Sex Pistols, όμως κανείς δεν πίστευε ότι όντως ήταν η γιαγιά της. Μέχρι που εκείνη εμφανίστηκε για να παρακολουθήσει μια σχολική παράσταση φορώντας "μεγάλα σκουλαρίκια, Reebok Classics και ένα ολόκληρο outfit".

"Πήγαινα στο σπίτι της στο Clapham (σ.σ: περιοχή στο νότιο Λονδίνο) για τις μισές διακοπές", θυμάται η Corré. "Κάναμε ωραία παρέα. Της άρεσε να με πηγαίνει σε γκαλερί".

Cora Corré

Εξάλλου, η γιαγιά επέλεξε εκείνη ως συνοδό στο Buckingham Palace όταν το Παλάτι την τίμησε για την συνολική της προσφορά στον πολιτισμό απονέμοντας της τον τίτλο της Dame.

Τι συμβαίνει λοιπόν σήμερα στην εταιρία;

Μετά τον θάνατο της Westwood σε ηλικία 81 ετών τον Δεκέμβριο του 2022, η ιδιοκτησία μοιράστηκε μεταξύ ενός οικογενειακού καταπιστεύματος (στο οποίο συμμετέχει ο Corré), του τρίτου συζύγου της, του 58χρονου Andreas Kronthaler (τον οποίο η Westwood διόρισε δημιουργικό διευθυντή το 2016), και του συνέταιρού της Carlo D'Amario, 79 ετών, ο οποίος έγινε διευθύνων σύμβουλος το 1996 και παραμένει στον ρόλο του έως και σήμερα (απεικονίζεται και στην κεντρική φωτογραφία του θέματος).

"Η γιαγιά μου ήθελε πραγματικά να κλείσει την επιχείρηση", λέει η Corré. "Τότε [σκέφτηκε] ότι δεν φαινόταν σωστό λόγω του αριθμού των ανθρώπων που απασχολούνταν εκεί. Αλλά ήταν βαθιά δυσαρεστημένη για πολλά χρόνια".

Τον περασμένο μήνα, η Corré έστειλε email σε όλο το προσωπικό της εταιρείας Vivienne Westwood, δηλώνοντας ότι παραιτείται από τη θέση της ως υπεύθυνη εκστρατειών και διακόπτοντας τη σύνδεση μεταξύ της εταιρείας και του οικογενειακού, μη κερδοσκοπικού ιδρύματος Vivienne Foundation που ίδρυσε η γιαγιά της στα τελευταία χρόνια της ζωής της.

Cora Corré: "Η γιαγιά μου Vivienne Westwood ήταν δυστυχισμένη επί χρόνια"

Στην επιστολή της ζητούσε την απομάκρυνση της D'Amario, υποστηρίζοντας ότι προβαίνει σε ενέργεις εκφοβισμού, αρνείται να πληρώσει πνευματικά δικαιώματα και προσπαθεί να ανατρέψει την κληρονομιά της Westwood για τον ακτιβιστικό χαρακτήρα του οίκου σε ζητήματα περιβάλλοντος και ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Το email της Corré διαγράφηκε από τα εισερχόμενα του προσωπικού μέσα σε μια ώρα και έκτοτε έχει λάβει νομικές απειλές από την εταιρεία. "Είναι τρομακτικό να ακούς ότι μπορεί να σου κάνουν μήνυση για δυσφήμιση", λέει. "Αλλά είναι μου θυμίζει τη...γιαγιά μου. Κι εκείνη ασκούσε έντονη κριτική για τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης και έλαβε κι εκείνη εκφοβιστικές επιστολές" δήλωσε η κοπέλα στους Times.

"Μισούσε την οδό της μαζικής κατανάλωσης που ακολουθούσε τον τελευταίο καιρό η εταιρεία. Υπήρχαν παντού πλαστικά παπούτσια από PVC, καταστήματα outlet ξεφύτρωναν παντού και η TK Maxx (σ.σ: βρετανικά καταστήματα fast fashion) λάμβανε τις συλλογές πριν από τα δικά της καταστήματα. H ίδια αρνήθηκε να σχεδιάσει περισσότερα μπλουζάκια ή γραμμές diffusion - επέμενε στην ποιότητα έναντι της ποσότητας".

Ο D'Amario προσπάθησε να μηνύσει την Westwood και τον Kronthaler στο Λουξεμβούργο, όπου εδρεύει η εταιρεία χαρτοφυλακίου, ζητώντας εκατομμύρια για δυσφήμιση - μέχρι που τα κέρδη άρχισαν να αυξάνονται και η υπόθεση κατέρρευσε.

"Οι συνεχείς επιστολές και οι απειλές εκφόβιζαν τη γιαγιά μου για μεγάλο χρονικό διάστημα. Το άγχος που προκάλεσαν ήταν τελικά μη αναστρέψιμο". Η Corré επικαλείται επίσης μια συμφωνία μετόχων το 2012, η οποία έδινε στη γιαγιά της και στον Kronthaler τον δημιουργικό έλεγχο, ενώ ανέθετε όλες τις οικονομικές και διοικητικές αποφάσεις στον Carlo D'Amario και του έδινε το 50% των δικαιωμάτων ψήφου παρά το γεγονός ότι κατείχε μόνο το ένα τρίτο της επιχείρησης. "Δεν πήρε καμία νομική συμβουλή πριν την υπογράψει, επειδή τον εμπιστευόταν. Το οποίο αποδείχθηκε ότι ήταν λάθος".

Στα τελευταία χρόνια της ζωής της, η σχεδιάστρια φωτογραφιζόταν συχνά με μπλουζάκια που έγραφαν "Αγοράστε λιγότερα" και συνθήματα που μείωναν την καταναλωτική κουλτούρα σε "I ♥ crap". Το σύνθημά της, το οποίο ανέφερε συχνά, ήταν "Buy less, choose well, make it last" (Αγοράστε λιγότερα, επιλέξτε καλά, κάντε το να κρατήσει) - ελάχιστα το συνηθισμένο μήνυμα που προωθούν όσοι ασχολούνται με το κέρδος. "Προέβαινε σε αυτές τις μικρές μορφές οπτικής διαμαρτυρίας της", λέει η Corré. "Τώρα μπορείτε να καταλάβετε το πλαίσιο στο οποίο εντάσσονταν".

Η Corré παραδέχεται ότι δεν έχει επικοινώνησει μαζί της ο Kronthaler -ο οποίος παντρεύτηκε τον Westwood το 1993- από τότε που έστειλε το email της, παρά το γεγονός ότι τον γνωρίζει από τότε που γεννήθηκε και περνούσαν μαζί τα Χριστούγεννα όλα αυτά τα χρόνια. "Είχα μια υπέροχη σχέση με τον Andreas. Αυτός και η γιαγιά μου είχαν μια μεγάλη αγάπη και εκείνη τον εμπιστεύτηκε πολύ για να συνεχίσει την κληρονομιά της. Δεν μπορώ όμως να μιλήσω εκ μέρους του, είναι τόσο προσωπικό το θέμα. Όλοι προσπαθούμε να το διαχειριστούμε".

Υπό την ηγεσία των Kronthaler και D'Amario, η μάρκα Westwood είχε πιο πολλή δουλειά από ποτέ τους τελευταίους μήνες, ντύνοντας την Taylor Swift για ένα μέρος της περιοδείας της Eras και την Ariana Grande σε διάφορες εκδηλώσεις στο κόκκινο χαλί για το Wicked. Η Rihanna έχει φορέσει την ετικέτα για εμφανίσεις μετά την εγκυμοσύνη, όπως και η τραγουδίστρια της στιγμής Brat, Charli XCX. Η Dua Lipa, η Bella Hadid και η Daisy Edgar-Jones είναι ακόμη περισσότερες διάσημες θαυμάστριες του οίκου ενθαρρύνοντας μάλιστα και την επιστροφή σε vintage κομμάτια.

Ο λόγος για τον οποίο η δημοτικότητα του οίκου αντέχει παρά την ασταθή προσοχή και τις μεταβαλλόμενες τάσεις; Όχι μόνο η έξυπνη συνήθεια της Westwood να επεξεργάζεται ιστορικά σχέδια που εξυμνούσαν το σχήμα του γυναικείου σώματος, αλλά και το ταλέντο της στις κατασκευές, όπως στα κορσέ που έκανε τις γυναίκες που τα φορούσαν να νιώθουν ανίκητες. Όπως δήλωσε η επί μακρόν πελάτισσά της Helena Bonham Carter στην επιμνημόσυνη δέηση της σχεδιάστριας στον καθεδρικό ναό του Southwark τον Φεβρουάριο του 2023, "Άλλες ηθοποιοί στο κόκκινο χαλί δεν θα είχαν φάει για εβδομάδες, αλλά [με τη Westwood] θα μπορούσα να φάω ένα πλήρες αγγλικό γεύμα".

Σε κάθε περίπτωση όμως αν πεθάνει το επαναστατικό και ακτιβιστικό πνεύμα του οίκου, σύνομα θα πεθάνει όχι μόνο η επιχείρηση, αλλά και ένα μέρος της ελπίδας ότι δεν αποβλέπουν όλα στο χρήμα. Κάποιοι καλλιτέχνες, όπως η Westwood είχαν το όραμα για έναν καλύτερο και πιο δίκαιο κόσμο.