Ποιος είναι ο ρόλος των influencers στο BLM

"Η επιστροφή στο κανονικό content είναι OK, η επιστροφή στην κανονικότητα όμως δεν είναι.

"Οι influencers καθρεφτίζουν την εποχή τους και πλέον το βάρος έχει μετατοπιστεί σε ό,τι έχει πραγματικά σημασία αυτή τη στιγμή. Ένας influencer πρέπει να πιέζει για κοινωνική ευαισθησία, να στοχοποιεί το συστημικό ρατσισμό, να καταδεικνύει την κοινωνική αδικία και να παλεύει για δικαιοσύνη στις ζωές των Μαύρων παγκοσμίως. Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι για να το πετύχει κανείς, αλλά για να επηρεάζεις θα πρέπει να έχεις αυτή τη βαθιά επιθυμία να εμπνέεις τους ανθρώπους. Δεν μπορεί πλέον το ζητούμενο να είναι ο καπιταλισμός και τα likes. Είναι μια μεγαλύτερη συζήτηση για την ανθρωπότητα. Ένας influencer, που δεν είναι μαύρος, δεν θα πρέπει να έχει στο επίκεντρο τη δημοτικότητά του σε ένα κίνημα που μόλις γνώρισε. Θα πρέπει να εκπαιδεύεται και να ενισχύει τις καταπιεσμένες φωνές λόγω φυλετικών διακρίσεων" τονίζει η Mecca James-Williams, creative stylist και editor, στο BAZAAR UK

Μετά τη δολοφονία του George Floyd, ήταν αδύνατο για τον κόσμο να κλείσει ξανά τα μάτια απέναντι στον ρατσισμό. Το Black Lives Matter κατάφερε να φωτίσει έστω και λίγο το βαθιά ριζωμένο κοινωνικό πρόβλημα και να επιφέρει μερικές μικρές αλλαγές - ακόμα κι αν αυτό σημαίνει την "καθαίρεση" κάποιον αγαλμάτων. Πολλοί χρήστες στο Instagram θέλησαν να κάνουν το δικό τους statement• κάποιοι επέλεξαν να εμφανιστούν βαμμένοι μαύροι (η Λιβανέζα τραγουδίστρια Tania Saleh σόκαρε τους θαυμαστές της καθώς πόζαρε με afro μαλλιά και σκούρο δέρμα) σε μια εσφαλμένη προσπάθεια να δείξουν την εκτίμησή τους για τη μαύρη κουλτούρα.

Η φιγούρα ενός influencer υποτίθεται ότι αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε, είναι ένας εκπρόσωπος  που επιδεικνύει ένα αίσθημα εκτίμησης (για κάτι), αντί για απαλλοτρίωση. Είναι ευθύνη του influencer να δημιουργεί εμπειρίες, ιδέες και τρόπους σκέψης που δελεάζουν τα πλήθη να τις ακολουθήσουν. Παρ 'όλα αυτά, τις τελευταίες εβδομάδες επικράτησαν ασήμαντες πράξεις συμβολισμού μεταξύ πολλών influencer, ενώ άλλοι παραμέλησαν κατάφωρα το ζήτημα. Σκεφτείτε πώς οι influencers ανταποκρίθηκαν στην πανδημία του κορωνοϊού έναντι των φυλετικών εντάσεων. Εκατομμύρια δωρεές διατέθηκαν για ιατρικούς οργανισμούς και νοσοκομεία, χάρη στις προσπάθειες συγκέντρωσης χρημάτων από χρήστες υψηλών προφίλ στα κοινωνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά δεν δημοσιοποιήθηκαν ποσά τέτοιου μεγέθους ή προσπάθειες αυτής της κλίμακας σε σχέση με τη ρατσιστική καταπίεση. Αντ 'αυτού, η καλοσύνη συχνά περιορίζεται σε μία ή δύο δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δεν αρκεί: Η έρευνα της ψυχολόγου Kirsty Miller το 2019 δείχνει ότι ένα κίνημα θα αποτύχει εάν η δύναμη της αλλαγής δεν υπερτερεί της αντίστασης.

Η αλλαγή είναι δύσκολη και η δέσμευση σε αυτή αποτελεί σημαντική πρόκληση. Όπως προτείνεται από τη μελέτη της Miller, ο καλύτερος τρόπος με τον οποίο οι influencers μπορούν να είναι αληθινοί σύμμαχοι σε οποιοδήποτε κίνημα (χωρίς να το θέσουν σε κίνδυνο εξαιτίας κάποιου καπιταλιστικού ενστίκτου) είναι να τηρούν μεθοδικούς, ουσιαστικούς τρόπους προσέγγισης του θέματος. Πρώτον, το κλειδί είναι η καθοδήγηση μιας συνομιλίας μέσω της γνώσης. Οι influencers με μεγάλο database θαυμαστών ακολουθούνται επειδή οι followers τους θεωρούν ότι οι ίδιοι γνωρίζουν καλά το αντικείμενο με το οποίο καταπιάνονται. Πρέπει όμως να βεβαιωθούν ότι έτσι είναι στην πραγματικότητα. "Θα ήταν ενοχλητικό να είμαστε παρόντες στο διαδίκτυο αυτή τη στιγμή και να μην δείχνουμε υποστήριξη για το κίνημα BLM ή για τα πολλά τραγικά ζητήματα που αντιμετωπίζουμε στον κόσμο", λέει το μοντέλο και μουσικός Ashton Louis Gohil, που έχει ως έδρα του το Ηνωμένο Βασίλειο.

Σε αυτό το σημείο, πρέπει να θυμόμαστε ότι ο ρατσισμός δεν είναι απλώς μια τάση, είναι μια κοινωνική ασθένεια - για να τον νικήσουμε για πάντα, πρέπει να δράσουμε συλλογικά και βαθιά. Οι διαδηλώσεις ενάντια στον ρατσισμό και την αστυνομική βαρβαρότητα έχουν κατακλύσει τον κόσμο, αλλά ορισμένοι χρησιμοποιούν ακόμα τις διαμαρτυρίες ως μια ευκαιρία για φωτογραφίες. Η influencer Kris Schatzel αποδοκιμάστηκε στο διαδίκτυο μετά από ένα στιγμιότυπο που την έδειχνε να υποκρίνεται την ακτιβίστρια, καθώς φωτογραφιζόταν εν μέσω μιας πορείας στο Los Angeles. Η ίδια διέγραψε τον λογαριασμό της στο Twitter και μετέτρεψε τη σελίδα της στο Instagram σε ιδιωτική. 

Από την άλλη πλευρά, υπήρξαν αξιέπαινες περιπτώσεις από influencers που έχουν δείξει ρητή υποστήριξη και προθυμία για ουσιαστική αλλαγή. "Πιστεύω ότι είναι σημαντικό να στηρίξουμε αυτόν τον [φυλετικό] αγώνα στην καθημερινή μας ζωή και μέσα από τις θέσεις μας", λέει η συγγραφέας LaTonya Yvette. "Πιστεύω επίσης ότι οι άνθρωποι θα μπορούσαν να κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους στο παρασκήνιο, χωρίς να χρειάζεται να είναι ορατή κάθε αντιρατσιστική προσπάθεια". Ο πραγματικός σκοπός της αλλαγής προέρχεται από ένα βαθύτερο επίπεδο αυτο-ενδοσκόπησης. Το ερώτημα όμως παραμένει: είναι κατάλληλο το τυπικό περιεχόμενο των influencers αυτήν τη στιγμή; 

"Υπάρχουν διάφορα επίπεδα αυτού που θα θεωρούσα κατάλληλο σε οποιαδήποτε ευαίσθητη στιγμή, αλλά είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι, επειδή κάποιος δημοσιεύει ένα outfit μιας νέας συλλογής, δεν σημαίνει ότι δεν κάνει τη δουλειά πίσω από το Instagram" σχολιάζει η στυλίστρια και freelance entrepreneur Anna Rosa Vitiello. 

Το ζητούμενο δεν είναι ένα ακόμα post που θα στηρίζει το BLM αλλά η εκπαίδευση και η γνώση που θα επιφέρει ριζικές αλλαγές. Να αντιμετωπιστεί η υποκρισία σε βάθος. Η καταπολέμηση του ρατσισμού δεν θα γίνει σε μια μέρα, όμως οι influencers μπορούν να αναρωτηθούν: προωθώ αρκετά τους μαύρους καλλιτέχνες; Επιλέγω να αντιμετωπίσω τη βιομηχανία της μόδας και της ομορφιάς; Στηρίζω τις μαύρες φωνές; "Η επιστροφή στο κανονικό content είναι OK, η επιστροφή στην κανονικότητα όμως δεν είναι. Με το να συμμετέχουμε σε ένα κίνημα, να συζητάμε για αυτό, και να ευαισθητοποιούμε το κοινό μας δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσουμε εντελώς και να αγνοήσουμε ό, τι συμβαίνει στην καθημερινή μας ζωή. Το Instagram, και τα κοινωνικά δίκτυα γενικά, παραμένουν κανάλι ψυχαγωγίας και ποικίλων ενδιαφερόντων" εξηγεί η Cristina Musacchio, digital talent με έδρα το Μιλάνο, συνοψίζοντας ότι οι φωνές έχουν τη δύναμη να διαμορφώσουν ιδέες και απόψεις. 

Πηγή: BAZAAR UK