To 1999 ήταν μία πραγματικά καλή χρονιά για το σινεμά. Δίπλα σε πολλές άλλες ταινίες που άφησαν εποχή, τα Μάτια Ερμητικά Κλειστά που έβγαινε για πρώτη φορά στα σινεμά μία μέρα σαν και αυτή, το φιλμ που έμελλε να είναι το κύκνειο άσμα του ίσως μεγαλύτερου Αμερικανού σκηνοθέτη του 20ου αιώνα αποτελούσε ένα τεράστιο αίνιγμα. O Stanley Kubrick, ένας δημιουργός που πλην εξαιρέσεων -βλέπε Jack Nicholson στη Λάμψη- δεν έτρεφε ιδιαίτερη προτίμηση στους χολιγουντιανούς σταρ είχε επιλέξει το πιο καυτό δίδυμο του σινεμά εκείνη την εποχή: Τον Tom Cruise και τη γυναίκα του, Nicole Kidman, η οποία ακόμη τότε δεν είχε πείσει κοινό και κριτικούς για τις υποκριτικές ικανότητές της ζώντας επί της ουσίας στη σκιά του διάσημου συζύγου της.
Και όμως, ο άνθρωπος πίσω από το Κουρδιστό Πορτοκάλι είχε κάνει το αδιανόητο: Είχε έρθει σε συμφωνία με έναν από τους πιο εμπορικούς ηθοποιούς των 90s. Γιατί το έκανε; Οι απόψεις διίστανται, οι εξηγήσεις είναι πολλές και διαφορετικές, όποιος όμως πει ότι γνωρίζει με σιγουριά τι ακριβώς περνούσε από το μυαλό του γιγάντιου Kubrick λέει ψέματα. Σίγουρα, πάντως, του άρεσε να ξαφνιάζει, να σοκάρει και να δημιουργεί περισσότερες απορίες από τις εξηγήσεις που έδινε.
Μέχρι σήμερα, είκοσι ένα χρόνια μετά, το βιβλίο των ρεκόρ Guinness αναφέρει ότι η ταινία είναι εκείνη με το πια χρονοβόρα συνεχή γυρίσματα αφού διήρκεσε περισσότερους από 15 μήνες, με την τελειομανία του Kubrick να γονατίζει πρωταγωνιστές, συντελεστές αλλά και τα Warner Bros studios. Για τον Cruise, ο οποίος είχε δεχθεί κατευθείαν την τιμητική πρόταση του σκηνοθέτη, σήμαινε ότι έπρεπε να καθυστερήσει άλλα projects εκατομμυρίων, για την εταιρεία παραγωγής ότι έπαιρνε ένα τεράστιο ρίσκο· όχι μόνο σε επίπεδο budget αλλά και σε επίπεδο περιεχομένου.
Ποιος πίστευε ότι ο μεγάλος δημιουργός θα τηρούσε την υπόσχεσή του για ένα ερωτικό θρίλερ που με κάποιον μαγικό τρόπο δε θα κρινόταν ακατάλληλο για ηλικίες κάτω των 17 ετών; Το σενάριο άλλωστε βασιζόταν στην Ονειρεμένη Ιστορία του Αυστριακού συγγραφέα Arthrur Schnitzler (1862-1931), ένα κείμενο φημισμένο για την τομή που έκανε επάνω στα ανομολόγητα ερωτικά πάθη των ζευγαριών. Ιδανική πρώτη ύλη, με άλλα λόγια, ώστε ο Kubrick να απλώσει την κινηματογραφική του παλέτα με χρώματα που μόνο εκείνος ήξερε να χρησιμοποιεί.
Συνεχίστε την ανάγνωση στο esquire.com.gr