Η ικανότητα του ανθρώπου να επιβιώνει αποτελεί μία από τις σπουδαιότερες της ύπαρξής του. Μάλιστα, το συγκεκριμένο ατού χρονολογείται από την αρχή της δημιουργίας του ως ένα αδιαπραγμάτευτο στοιχείο – σημείο μηδέν της εξέλιξης του. Της διατήρησης του είδους στην πάροδο του χρόνου.
Αντιμετωπίζοντας τις αντίξοες συνθήκες με αυτό το πλεονέκτημα στη φαρέτρα τους, τα ανθρώπινα υποκείμενα διατηρούνται, αναδιαμορφώνονται, περνούν στο επόμενο στάδιο της (μεταχρονολογημένης) ύπαρξης τους. Σαν μία άλλη έμπρακτη επιβεβαίωση ότι κανένας άνθρωπος δεν γνωρίζει τα όρια της προσωπικής του δύναμης μέχρι να φτάσει στη στιγμή που η ανάγκη επιβίωσης του τον καλεί να την αξιοποιήσει. Στόχος να εξασφαλίσει τα Χρειώδη, τα προς το ζην – όπως είθισται να τα αποκαλούμε σήμερα.
Η ενστικτώδης παρόρμηση του ανθρώπου, σε συνδυασμό με την θηρευτική και επεκτατική του φύση, τον οδήγησαν στο ύψιστο και πιο αποτελεσματικό όπλο- απαραίτητο εργαλείο στον προμηθεϊκό του αγώνα ενάντια στη Φύση. Η πρόοδος του στην εξελικτική του πορεία, σκεπάζει την ειμαρμένη του, και κάθε δημιουργία, κάθε εφεύρεση, κάθε πράξη υποκύπτει στην λησμοσύνη. Δεν είναι λίγοι οι Ιστορικοί που υποστηρίζουν ότι η αισθητική της ανθρώπινης διανόησης συνιστά αποτέλεσμα της δεξιότητας τους στην κατασκευή λειτουργικών αντικειμένων.
Η ανάγκη βελτίωσης των συνθηκών ζωής, η διαδοχή της εποχής του λίθου από την εποχή του μετάλλου, οι πολιτισμικές αλλαγές, οι μετακινήσεις πληθυσμών, η εξαφάνιση κάποιων ειδών είναι μερικές από τις αιτίες που ο άνθρωπος αναγκάστηκε να παράξει ένα δικό του "λεξιλόγιο" επικοινωνίας και συμπεριφοράς με στόχο την επιβίωση του, την πνευματική και αισθητική του εξέλιξη. Έναν κώδικα επικοινωνίας αποτελούμενο από σύμβολα. Και συντιθέμενο από την αέναη δύναμη του ανθρώπου.
Αυτήν ακριβώς τη δύναμη αποτυπώνουν στη νέα τους έκθεση η Ματίνα Σταυροπούλου και ο Νίκος Κανόγλου, συντελεστές της εικαστικής ομάδας Ξύλινος Ιππέας. Η in situ – δημιουργημένη ειδικά για τον χώρο στον οποίο παρουσιάζεται – έκθεση ζωγραφικής εμπνέεται και προτάσσει από την έμφυτη τάση και τις επίκτητες ικανότητες του ανθρώπου να κερδίζει κάθε δυσκολία που ενδέχεται να βρεθεί στον δρόμο του.
Μέσα από τα έργα τους, οι δύο εικαστικοί καλλιτέχνες αναδεικνύουν την εγγενή τάση του ανθρώπου για αναζήτηση, αναπροσαρμογή και ερμηνεία του κόσμου. Ως σύμβολα της διαδικασίας επιλέγουν αντικείμενα οικουμενικής εμβέλειας που δημιουργήθηκαν από τα νεολιθικά χρόνια μέχρι σήμερα: εργαλεία, όπλα, χρηστικά και τελετουργικά αντικείμενα, μηχανικές κατασκευές, επιστημονικά όργανα. Οι επιλεγμένες κατακτήσεις, "Τα Χρειώδη", κατά την ευφυή μετωνυμία του τίτλου της έκθεσης, σηματοδοτούν θεμελιώδεις σταθμούς του πολιτισμού και παράλληλα πραγματεύονται μια διαχρονική συνθήκη της ιστορίας του ανθρώπου, εκείνη της αναγκαστικής μετακίνησης πληθυσμών.
Με τα εγκαίνια της έκθεσης να έχουν προγραμματιστεί για τις 12 Ιανουαρίου, η Ματίνα Σταυροπούλου και ο Νίκος Κανόγλου μάς επιφυλάσσουν ένα εμβληματικό εικαστικό οδοιπορικό από τις απαρχές του παρελθόντος έως το σήμερα σε έναν ατέρμονο μίτο που συνενώνει παρελθόν και παρόν, χθες και σήμερα, ιστορία δοθείσα και ζώσα. Η έκθεση παρουσιάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας – Αγίου Ιωάννη Ρέντη "Ντίνος Κατσαφάνας" έως και τις 21 του μηνός.
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΝΙΚΑΙΑΣ – ΑΓ. Ι. ΡΕΝΤΗ
ΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΑΦΑΝΑΣ
Ραιδεστού 32, 184 53 Νίκαια
Τηλ. 210 4913588
E-mail: pinakothiki.nikaia.rentis@gmail.com