"Το μόνο που ήθελα πάντα να κάνω ήταν να φτιάξω έναν πίνακα, στον οποίο να μπορείς να βυθιστείς", σιγοψιθυρίζει σε συνέντευξή της στο παρελθόν η Sarah Crowner. Ζωγράφος και εικαστικός στο επάγγελμα και τη ψυχή, η γεννημένη στη Φιλαδέλφεια καλλιτέχνις δεν επιτρέπει στον εαυτό της να θέσει όρια σε αυτό που στο μυαλό της είναι αποθηκευμένο ως Τέχνη. Ίσως και αυτό να είναι το μυστικό της αστείρευτης καινοτομίας και designάτης πρότασης που πάντα κατορθώνει – με τις απαραίτητες ποσότητες μόχθου – να παρουσιάσει.
Acrylic on canvas, sewn
96 x 72 inches (243.8 x 182.9 cm)
Οι μεγάλης κλίμακας ραμμένοι καμβάδες της προσδίδουν ευχέρεια στην τέχνη, αγκαλιάζοντας διαφορετικές αρχιτεκτονικές και καλλιτεχνικές με ιδιαίτερη προσοχή στη γεωμετρική αφαίρεση και τις συνθέσεις χρωματικού πεδίου. Η αυστηρή πρακτική της Crowner ενέχει εδώ και καιρό θεματική έρευνα με σταθερό ενδιαφέρον για τα υλικά, τη χειροτεχνία και όλα όσα η συγκεκριμένη μορφή τέχνης έχει παρουσιάσει – και δύναται να – στο μέρος.
Πράγματι, η αρχιτεκτονική και ο χώρος είναι εξίσου σημαντικοί για την πρακτική της Crowner όσο και η ζωγραφική. Οι πλακόστρωτες πλατφόρμες της, τα πέτρινα γλυπτά της και τα site-specific επιτοίχια έργα μετατρέπουν τους χώρους σε τρισδιάστατες εμπειρίες στις οποίες ο θεατής επεξεργάζεται το περιβάλλον ως ένα αυτόνομο έργο τέχνης.
Acrylic on canvas, sewn
96 x 72 inches (243.8 x 182.9 cm)
Όσοι έχουν δει έργα της σε γκαλερί αναφέρονται σε (κατα)δικά της μοτίβα, τα οποία προέρχονται εξίσου από τον φυσικό κόσμο και ιστορικές πηγές και δημιουργούν μια είσοδο μεταξύ του αντικειμένου τέχνης και του περιβάλλοντος, επιτρέποντας στον θεατή να εισέλθει κυριολεκτικά μέσα στο έργο της – αυτή την εμβάθυνση που η ίδια επιδίωκε από τη στιγμή που τα πινέλα συγχρονίστηκαν με τα χέρια της.
Σε αυτό το μήκος κύματος, η γκαλερί Gagosian – επί της Αναπήρων Πολέμου, 22 στον αριθμό – μετατρέπεται από τις 14 του μήνα σε ένα αρτιστίκ εργαστήριο, έναν πελώριο καμβά, στον οποίο η Sarah Crowner παρουσιάζει νέα έργα ζωγραφικής και μια καθηλωτική, ειδικά σχεδιασμένη για τον χώρο εγκατάσταση με κεραμικά πλακίδια.
Acrylic on canvas, sewn
96 x 72 inches (243.8 x 182.9 cm)
Αυτά συνιστούν την semi in citu την πρώτη ολοκληρωμένη εικαστική της έκθεση, Night for Day στον τίτλο, στην Αθήνα. Η εκθαμβωτική κίτρινη απόχρωση που κυριαρχεί στον ισόγειο χώρο της γκαλερί, προέρχεται από την επίστρωση χειροποίητων εφυαλωμένων πλακιδίων που εκτείνονται προς όλες τις κατευθύνσεις.
Τοποθετημένο έτσι ώστε να δημιουργεί ένα εκτεταμένο μοτίβο chevron και ανυψωμένο σε ξύλινη πλατφόρμα, προσομοιάζοντας σε θεατρική σκηνή, το Platform (Yellow terra cotta), 2024, είναι άμεσα ορατό από την είσοδο της γκαλερί. Οι επισκέπτες βαδίζουν πάνω σε μια φωτεινή, γήινη επιφάνεια και εισέρχονται σε ένα χρωματικό περιβάλλον που μιμείται τη θερμοκρασία της έντονης ελληνικής ζέστης, αιχμαλωτίζοντας παράλληλα το φως της ημέρας σαν κάποιος να μπορεί να εισχωρήσει στη χρωματική σύνθεση ενός αφηρημένου πίνακα ζωγραφικής.
Acrylic on canvas, sewn
96 x 72 inches (243.8 x 182.9 cm)
Στους χώρους του πρώτου ορόφου, ζωγραφικά έργα με καμπυλόγραμμα μοτίβα που διαπλέκονται, εκτίθενται σε αντίθεση με τη σκληρή θερμότητα του ισογείου. Βαθιές πράσινες και πλούσιες μπλε αποχρώσεις διαποτίζουν απαλές επιφάνειες ανακαλώντας το φωτισμένο φύλλωμα σε πυκνούς κήπους ή σε δάση τη νύχτα.
Αντιστρέφοντας το όνομα της εμβληματικής ταινίας του François Truffaut, Day for Night (1973), η οποία δανείστηκε τον τίτλο της από την ομώνυμη κινηματογραφική τεχνική, όπου οι εξωτερικές σκηνές γυρίζονται υπό το φως ημέρας και φιλτράρονται ώστε να μοιάζουν νυχτερινές, η Crowner καταλύει διακριτικά μια ακολουθία φωτός προς το σκοτάδι και πάλι πίσω καθώς οι επισκέπτες κινούνται μεταξύ των ορόφων της γκαλερί – μια αισθητηριακή παλέτα που εξελίσσεται τόσο μεταξύ των απτών μορφών όσο και με τις εναλλαγές του φυσικού φωτός κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Acrylic on canvas, sewn
72 x 90 inches (182.9 x 228.6 cm)
Οι αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις της δημιουργού, οι οποίες περιλαμβάνουν τόσο τους εσωτερικούς όσο και τους εξωτερικούς τοίχους, οροφές και δάπεδα, προσκαλούν τον θεατή σε μία αμοιβαία εξερεύνηση της σχέσης του σώματος με τη ζωγραφική, η οποία είναι ταυτόχρονα ενεργητική και παθητική, ορατή και άυλη, απτή και φευγαλέα. Σε διάλογο με την ιστορία της ζωγραφικής και τις δυνατότητές της στο παρόν, η Crowner οραματίζεται κι άλλες μορφές που μπορεί να πάρει το μέσο. Τα ποικίλα μέσα και οι θεματικές που συνιστούν την ιδιαίτερη πρακτική της είναι ριζωμένα στα θεμελιώδη στοιχεία της φόρμας, του χρώματος και της χειρονομίας, εγγενή συστατικά της παραδοσιακής ζωγραφικής, όπως επίσης και σε μια εμμονή με τον χώρο και το φως, που εκτείνεται σε όλα τα έργα της.
Acrylic on canvas, sewn
72 x 90 inches (182.9 x 228.6 cm)
Την ημέρα των εγκαινίων η τέχνη αυξάνεται σε υπερθετικό παλμό. Μία performance εμπνευσμένη από το έργο της Crowner, σε μουσική σύνθεση του Απόστολου Κουτσογιάννη από το Oros Ensemble στην Αθήνα, θα πραγματοποιηθεί στον χώρο της εγκατάστασης κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, ξεκινώντας το ηλιοβασίλεμα. Το νέο έργο του Κουτσογιάννη εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο οι ηχητικές μάζες μπορούν να αντηχούν μέσα στον χώρο, όπως ακριβώς το φως διαχέεται από τα ανοιχτά παράθυρα και αντανακλάται στις επιφάνειες των πλακιδίων γεμίζοντας τον χώρο με χρώμα.
Acrylic on canvas, sewn
72 x 90 inches (182.9 x 228.6 cm)
Στο πλούσιο βιογραφικό της Crowner οι συνεργασίες με χορευτές και μουσικούς μέσα στις εγκαταστάσεις της, όπως στο MASS MoCA στο North Adams της Μασαχουσέτης και στο Chinati Foundation στη Μάρφα του Τέξας, καθώς και τα σχέδια της για τη σκηνογραφία και τα κοστούμια στο American Ballet Theatre, υπογραμμίζουν την μοναδική της προσέγγιση στη ζωγραφική που εμπλέκει πληθώρα τεχνών στον τρισδιάστατο χώρο.
Η εμπλοκή της από την πλευρά της δημιουργού σκηνικών για χορό και θεατρικές παραστάσεις, συνηγορούν προς αυτή την κατεύθυνση ενισχύοντας συγχρόνως την επιθυμία και την ικανότητά της να περιβάλλει τον θεατή στο όραμά της και να θολώνει τις διακρίσεις μεταξύ διαφόρων μέσων και κλιμάκων.
Info
Night for Day
Εγκαίνια: Πέμπτη 14 Νοεμβρίου, 5 – 8 μ.μ.
Διάρκεια έκθεσης: 14 Νοεμβρίου 2024 – 18 Ιανουαρίου 2025
Αναπήρων Πολέμου 22, Αθήνα