Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης άνοιξε τις πόρτες του για το κοινό

Εγκαινιάζοντας τη νέα εποχή, το μουσείο θα έχει ελεύθερη είσοδο για το κοινό από τις 28 Φεβρουαρίου και για όλο τον Μάρτιο.

HARPER'S BAZAAR TEAM

Ανοιχτό για το κοινό και έτοιμο να υποδεχτεί τους επισκέπτες με τη μόνιμη συλλογή, τις εκθέσεις και τις δράσεις του, είναι πλέον το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης άνοιξε τις πόρτες του για το κοινό
New Acquisitions_2017-2018_Photo by Dimitris Bloukas

Χρειάστηκε να περάσουν δέκα χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του, το 2000 και μία περιπετειώδης πορεία, με τη σταδιακή ενεργοποίηση των χώρων των περιοδικών εκθέσεων το 2016 και την αναστολή της λειτουργίας του ΕΜΣΤ πριν από ένα χρόνο, προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες εγκατάστασης της μόνιμης συλλογής και η προετοιμασία για την πλήρη λειτουργία του μουσείου. Το ΕΜΣΤ, ως βασικός φορέας δημιουργίας και προβολής του σύγχρονου Πολιτισμού, μπορεί να επιτελέσει τον σημαντικό ρόλο του.

Εγκαινιάζοντας τη νέα εποχή, το μουσείο θα έχει ελεύθερη είσοδο για το κοινό από τις 28 Φεβρουαρίου και για όλο τον Μάρτιο. Το ΕΜΣΤ καλεί το κοινό να συν – διαμορφώσει τη νέα του εποχή, στη μόνιμη στέγη του πλέον, και να το μετατρέψει σε αγαπημένο προορισμό.

New Acquisitions_2017-2018_Photo by Dimitris Bloukas
New Acquisitions_2017-2018_Photo by Dimitris Bloukas

Στις αίθουσες της μόνιμης συλλογής παρουσιάζονται 172 έργα 78 Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, με τρεις κατευθύνσεις: Αναφορές μνήμης – Διεκδικήσεις – Πολιτικές αφηγήσεις, Όρια και διελεύσεις και Ετεροτοπίες – Μυθολογίες του οικείου – Νέες προοπτικές.

Στην Αίθουσα Περιοδικών Εκθέσεων στο -1 παρουσιάζεται έκθεση με τίτλο ΕΜΣΤ Ανοιχτό. Το ΕΜΣΤ και οι ιστορίες του, όπου παρουσιάζεται η ιστορία του μουσείου, μέσα από ένα Οπτικό Χρονολόγιο, από την έναρξη της λειτουργίας του. Οι εκθέσεις, οι δράσεις, τα εκπαιδευτικά προγράμματα και η μετακίνηση του μουσείου από χώρο σε χώρο καθόρισαν την πορεία του μέχρι την εγκατάστασή του στη μόνιμη στέγη του. Το Χρονολόγιο συστήνει ξανά στο κοινό το παρελθόν του μουσείου που διαμόρφωσε το παρόν του. Τους επόμενους μήνες η έκθεση θα πλαισιωθεί με επιπλέον δράσεις.

New Acquisitions_2017-2018_Photo by Dimitris Bloukas
New Acquisitions_2017-2018_Photo by Dimitris Bloukas

Στο Project Room του μουσείου, στο οποίο θα παρουσιάζονται νέα έργα και παραγωγές, φιλοξενείται η βιντεο- εγκατάσταση In Vitro των καλλιτεχνών Larissa Sansour και Soren Lind, μια ταινία διάρκειας 28’, η οποία ήταν η επίσημη συμμετοχή της Δανίας στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2019.

Καθοριστική για τη συνέχιση της δυναμικής πορείας του ΕΜΣΤ υπήρξε η έγκριση της δωρεάς των 3.000.000 ευρώ από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) τον Ιούλιο του 2018, η οποία επέτρεψε την εκτέλεση των εργασιών για την ολοκλήρωση του κύριου στρατηγικού στόχου του μουσείου, της πλήρους λειτουργίας του. Με τη δωρεά του ΙΣΝ υλοποιήθηκαν οι εργασίες διαμόρφωσης των εκθεσιακών χώρων, καθώς και προετοιμασίας και μεταφοράς της Μόνιμης Συλλογής. Επιπλέον, το ΙΣΝ υποστήριξε την προμήθεια εξοπλισμού συμβάλλοντας στη δημιουργία και αναβάθμιση, μεταξύ άλλων, του Χώρου Νέων Μέσων, του Εργαστηρίου Συντήρησης, της Βιβλιοθήκης και του Καλλιτεχνικού Αρχείου, και της Αίθουσας Προβολών.

Το χαρακτηριστικό, παραλληλόγραμμο σχήμα του κτηρίου που είχε αρχικά δημιουργηθεί από τον αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτο, στοχεύει μέσα από την εικαστική του απλότητα, να περιγράψει έναν χώρο, ένα πλαίσιο που δεν αυτοπροσδιορίζεται αισθητικά αλλά ετεροπροσδιορίζεται κάθε φορά από τα έργα των καλλιτεχνών που ζωντανεύουν στο μουσείο.

Στην ανανεωμένη ιστοσελίδα του ΕΜΣΤ θα βρει κανείς πληροφορίες για τα έργα και τους καλλιτέχνες της συλλογής του μουσείου. Η συλλογή αριθμεί περίπου 1.300 έργα, 965 στον τομέα Ζωγραφικής και Τρισδιάστατων έργων, 323 στον τομέα Φωτογραφίας και Νέων Μέσων και 8 στον τομέα Αρχιτεκτονικής και Βιομηχανικού Σχεδίου, 151 Ελλήνων και 105 ξένων καλλιτεχνών. Μέσα στο Μάρτιο αναμένεται να ανοίξει το καφέ και το εστιατόριο του μουσείου.

ΕΜΣΤ, Λεωφ. Καλλιρρόης & Αμβρ. Φραντζή (πρώην εργοστάσιο Φιξ) Αθήνα

Φωτογραφίες: New Acquisitions_2017-2018_ Dimitris Bloukas