Πώς ο κορωνοϊός επηρεάζει σημαντικά τη βιομηχανία της μόδας

Όσο απίστευτο και αν ακούγεται η μόδα ήδη έχει πληγεί από την έκτακτη κατάσταση.

"Παγκόσμια απειλή”, "κίνδυνος πανδημίας”, "μεγάλη θνησιμότητα”. Αυτές είναι μόνο τρεις από τις φράσεις που χρησιμοποιούνται σε συζητήσεις και άρθρα σχετικά με τον κορωνοϊό, ο οποίος δεν είναι απλώς ένα trending topic τον τελευταίο καιρό στα media, αλλά μια πραγματικότητα που φαίνεται πως σταδιακά επηρεάζει πολλούς τομείς. Ανάμεσά τους και η βιομηχανία της μόδας, η οποία τα τελευταία χρόνια στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην κινεζική αγορά.

Πριν από μερικά χρόνια δεν υπήρχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ανατολή. Αυτό σταδιακά άρχισε να αλλάζει και από το 2012 άρχισε να γίνεται σαφές ότι πρέπει να γίνει μια στροφή προς αυτό το έδαφος. Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι είδαμε τις επιρροές της Ανατολής στις τάσεις της μόδας, κιμονό και πολλά ακόμα κομμάτια μετατράπηκαν τα τελευταία χρόνια από must haves μιας σεζόν σε all time classic επιλογές.

O κορωνοϊός έχει επιπτώσεις στη μόδα

Σήμερα, σύμφωνα με μελέτη της Bain & Company, το 35% όλων των luxury προϊόντων κατασκευάζονται είτε στην Κίνα, είτε από Κινέζους τεχνίτες που ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο. Λιγότερο από 2% αντίστοιχα παράγονται σε ΗΠΑ και Ευρώπη μαζί. Αυτό από μόνο του δείχνει πως η βιομηχανία της μόδας πρόκειται να επηρεαστεί σημαντικά αν ο κορωνοϊός δεν περιοριστεί άμεσα. "Πιθανόν να μην έχουμε ρούχα να πουλήσουμε” λέει ο σχεδιαστής Xuzhi Chen, που έχει έδρα στο Λονδίνο αλλά από το 2017 έχει μεταφέρει την παραγωγή του στην Κίνα, μιλώντας στο BBC για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η μόδα εξαιτίας του κορωνοϊού. ​​

Πώς ο κορωνοϊός επηρεάζει σημαντικά τη βιομηχανία της μόδας
Τον περασμένο Νοέμβριο ο Pierpaolo Piccioli επέλεξε να παρουσιάσει την couture συλλογή του για τον Valentino στο Πεκίνο.

Και φυσικά δεν είναι μόνο αυτό. Αεροπορικές εταιρείες αναστέλλουν η μία μετά την άλλη, τις πτήσεις τους από και προς την Κίνα. Πολλές χώρες επιπλέον έχουν κλείσει τα σύνορά τους για τους πολίτες της Κίνας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι στις επερχόμενες εβδομάδες μόδας ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της αγοράς δεν θα εκπροσωπείται, καθώς fashion editors, influencers και επαγγελματίες του χώρου γενικότερα, που προέρχονται από την Κίνα και κινεζικά Μέσα, δεν θα καταφέρουν να ταξιδέψουν και να δώσουν τελικά το παρών στα shows. H απουσία προφανώς έχει μεγάλη σημασία για τη βιομηχανία της μόδας και τα luxury προϊόντα, γι' αυτό και οι υπεύθυνοι ψάχνουν πυρετωδώς εναλλακτικές. "Το αντίδοτο της Camera Nazionale della Moda Italiana για τον κορωνοϊό είναι η τεχνολογία” αναφέρει το WWD σχετικά με την πρωτοβουλία των Ιταλών. Οι διοργανωτές της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου έχουν ήδη ανακοινώσει μία ενέργεια για τους editors από την Κίνα η οποία θα παρέχει live streaming για τα shows αλλά και αποκλειστικό backstage υλικό, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η πλήρης κάλυψή της. Όσο για την τύχη της Εβδομάδας Μόδας της Σαγκάης, που είναι η ανερχόμενη δύναμη, πολλοί θεωρούν σίγουρο ότι θα αναβληθεί, ενώ οι πιο απαισιόδοξοι προβλέπουν την ακύρωσή της γι' αυτή τη σεζόν. 

shanghai fashion week
To φινάλε του show της Ji Cheng στην Εβδομάδα Μόδας της Σαγκάης το 2017. 

Ακόμα μία "απώλεια” στη βιομηχανία είναι και η αναβολή της δημοπρασίας της Kopenhagen Fur, η οποία ανακοίνωσε πως, με δεδομένο ότι η μάχη για τον κορονοϊό είναι ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο, δεν μπορεί να ρισκάρει την υγεία των συμμετεχόντων, μιας και ανάμεσά τους βρίσκονται και πολλοί έμποροι από τη την Κινα. Έτσι η προγραμματισμένη δημοπρασία του Φεβρουαρίου δεν θα γίνει και, αν όλα πάνε καλά, θα προστεθούν κάποιες επιπλέον μέρες σε αυτή που πρόκειται να γίνει τον Απρίλιο.

Γιατί όλα αυτά έχουν σημασία

Η σημασία της έκτακτης κατάστασης και η αγωνία των luxury retailers να βρεθεί μια λύση φαίνεται και στην άμεση αντίδραση γνωστών labels. H L' Oreal έχει ήδη δωρίσει για την βοήθεια της καταπολέμησης του ιού 720000 δολάρια, η Swarovski 430000, και η Estee Lauder και Shiseido από 290000. O όμιλος LVMH έκανε μια σημαντική προσφορά 2.3 εκατομμυρίων δολαρίων στον κινεζικό Ερυθρό Σταυρό ενώ και η Kering έδωσε ένα εκατομμύριο, με τον François-Henri Pinault να δηλώνει αυτοπροσώπως τη συμπαράστασή του στον πληθυσμό που έχει πληγεί από τον κορωνοϊό.

Αν και μοιάζει οριακά αστείο να συζητάει κανείς για τη μόδα και τη luxury αγορά όταν το πρόβλημα είναι ένας ιός με πάνω από 2% θνησιμότητα, οι επιπτώσεις του και σ' αυτό το επίπεδο δεν είναι ασήμαντες. H βιομηχανία της μόδας συμβάλλει στην παγκόσμια οικονομία περίπου κατά 2.3 τρισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, συνεπώς μιλάμε για ένα διόλου ευκαταφρόνητο μέγεθος. Η κατάσταση θα είναι πλήρως αναστρέψιμη αν το φαινόμενο περιοριστεί μέσα στο επόμενο δίμηνο εκτιμά ο François-Henri Pinault μιλώντας σε γνωστό περιοδικό. Μένει να δούμε πώς θα εξελιχθεί αλλά και πώς τελικά θα αντιμετωπίσει η βιομηχανία την κρίση από τις επερχόμενες εβδομάδες μόδας κιόλας.