O διαχρονικός μύθος της Birkin

Η εμβληματική τσάντα του οίκου Hermès έχει ξεπεράσει κάθε τάση και έχει αναδειχτεί σε κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού.

HARPER'S BAZAAR TEAM

Η Suzanne Koller, fashion stylist με έδρα το Παρίσι και ισχυρή influencer, περίμενε δύο χρόνια για να την αποκτήσει. Ως fashion director του "M Le Magazine du Monde", πρώην fashion director της γαλλικής "Vogue" και συνιδρύτρια του περιοδικού "Self Service", μπορεί άμεσα να αποκτήσει οποιαδήποτε τσάντα εμφανιστεί στην πασαρέλα. Όχι όμως την "Birkin" του Hermès.

"Πάντοτε την ήθελα" αναφέρει η Koller, ωστόσο έπρεπε να φτάσει λίγο πριν από τα τριάντα για να νιώσει αρκετά "ώριμη" για μια "Birkin", το κόστος της οποίας την εποχή εκείνη ήταν πάνω από 12.000 ευρώ. "Δεν είχα ποτέ αγοράσει κάτι τόσο ακριβό" παραδέχεται. Είχε κάποιο άγχος για το ποσό, αλλά σκέφτηκε ότι θα μπορούσε να το συγκεντρώσει στα δύο χρόνια που θα χρειαζόταν να περιμένει για να είναι έτοιμη η παραγγελία της: μια "Birkin" σε σκούρο navy blue με λεπτομέρειες σε χρυσό.

Από τότε έχουν περάσει δύο δεκαετίες. "Για μένα η τσάντα "Birkin” ήταν η απόλυτη πολυτέλεια και ήξερα ότι δε θα τη βαριόμουν ποτέ. Είχα πείσει τον εαυτό μου ότι την είχα πραγματικά ανάγκη και πίστευα ότι κάποια στιγμή θα την κληροδοτούσα στην κόρη μου" λέει η Koller. Απλή στον σχεδιασμό, με λιτό παραλληλόγραμμο σώμα, flap για το κλείσιμο και εμφανής ραφή, η "Birkin" αποτελεί πλέον κομμάτι του πολιτισμού μας. Έχει διατηρήσει αμείωτη τη γοητεία της τόσο για το διαχρονικό και υπεράνω τάσεων στυλ της όσο και για τη φήμη της ως η απόλυτη επένδυση. Είναι εξίσου πιθανό να βρεθεί στον ώμο μιας Παριζιάνας fashion stylist, κάποιας διάσημης ποπ σταρ ή να είναι μέρος μιας μεγάλης συλλογής από "Birkin", προορισμένης να προκαλέσει αίσθηση στα social media, όπως στην περίπτωση της Kris Jenner, που έχει μια ξεχωριστή ντουλάπα για τις "Birkin" της, στην οποία υπάρχει μια νέον επιγραφή με τη φράση: "Need money for Birkin".

"Οι τσάντες που δημιουργούμε θέλουμε να έχουν διάρκεια" επισημαίνει η Catherine Fulconis, managing director δερμάτινων ειδών του οίκου Hermès από το 2015. "Θέλουμε μετά από 20, 30, 40 χρόνια να παραμένουν ποθητές". Αυτό συμβαίνει με την "Birkin". Η ιστορία ξεκίνησε το 1984 όταν σε μια πτήση από το Παρίσι στο Λονδίνο η Jane Birkin έτυχε να κάθεται δίπλα στον πρόεδρο του οίκου Hermès, Jean-Louis Dumas. Ήταν ήδη μητέρα τριών παιδιών και προσπαθούσε να χωρέσει σε μια μεγάλη τσάντα μπιμπερό αλλά και όλα τα άλλα απαραίτητα για τα μικρά της. Καθώς συζητούσαν, του παραπονέθηκε ότι δεν έβρισκε μια τσάντα που να τα χωράει όλα. Μέχρι να φτάσουν, ο Dumas είχε ήδη σχεδιάσει την "Birkin". Η ζήτησή της αυξάνεται συνεχώς από την ημέρα που κυκλοφόρησε, αφού πλέον έχει γίνει μύθος. Αν και ο οίκος Hermès επιμένει ότι μπορεί κανείς να μπει σε μια μπουτίκ Hermès και να αγοράσει μια "Birkin", οι λίστες αναμονής είναι μνημειώδεις. Η φήμη της έχει γίνει τραγούδι, επεισόδιο στο "Sex and the City", ενώ το hashtag #birkin στο Instagram έχει πάνω από 5,5 εκατ. αποτελέσματα.

O διαχρονικός μύθος της Birkin
Η Catherine Fulconis στον οίκο Hermès.

Το μυστικό της επιτυχίας της "Birkin" είναι ότι συνδυάζει την άρτια τεχνική
και την ενδιαφέρουσα ιστορία πίσω από τη δημιουργία της με μια αδιόρατη μαγεία. Με ιστορία 184 ετών, ο οίκος Hermès προτιμά να κρατά επτασφράγιστο μυστικό
το πώς κάνει τόσο καλά ό,τι κάνει. Ωστόσο, η Fulconis μετά από 15 χρόνια συνεργασίας μπορεί να αποκαλύψει κάποιους αριθμούς ενδεικτικούς του άψογου αποτελέσματος: Οι τεχνίτες της Hermès χρειάζονται 15 με 20 ώρες για κάθε τσάντα και όλοι τους, ανεξάρτητα από την προηγούμενη εμπειρία τους, πρέπει να περάσουν μια ειδική εκπαίδευση στον οίκο για τουλάχιστον 18 μήνες. Αν προσθέσουμε τις ώρες που χρειάζονται για να κοπεί το δέρμα και για την όλη προετοιμασία καθώς και τον χρόνο που απαιτείται για την εύρεση δέρματος άριστης ποιότητας και την παραγωγή του πρωτότυπου σχεδίου, τότε, όπως σημειώνει η Fulconis, "φτάνουμε στα δύο χρόνια". Απόδειξη της αναζήτησης της τελειότητας αποτελούν η διάσημη ραφή και ο τρόπος που γίνεται καθώς και το Volynka, ένα σπάνιο δέρμα από τους χρόνους της Ρωσικής Αυτοκρατορίας που αναβίωσε από την Hermès όταν ανακαλύφθηκαν κάποια ρολά σε ένα ναυάγιο τη δεκαετία του ’70.

Τσάντα Birkin Hermès

Χρειάζεται, λοιπόν, χρόνος για να φτιαχτεί μια "Birkin", κι αυτό είναι η πιο χαρακτηριστική ένδειξη πολυτέλειας. Από το 2012 ο οίκος Hermès έχει προσθέσει στο δυναμικό του επτά σημεία παραγωγής φτάνοντας συνολικά τα 21 εντός Γαλλίας, με 250 τεχνίτες το καθένα και με το μότο να παραμένει "Ένας τεχνίτης, μία τσάντα", που σημαίνει ότι κάθε τσάντα παράγεται εξ ολοκλήρου από ένα και μόνο άτομο. Λέγεται μάλιστα ότι κάποιοι τεχνίτες έχουν καταφέρει να αναγνωρίσουν σε κάποια από τις βιτρίνες των μπουτίκ Hermès την τσάντα που έφτιαξαν. "Στον Hermès ο χρόνος κυλά φυσιολογικά" λέει η Fulconis. "Δεν πηγαίνουμε πιο γρήγορα απ’ όσο πρέπει, επειδή δε θέλουμε. Η ποιότητα μας καθοδηγεί σε όλα".Το αποτέλεσμα είναι μια τσάντα που, αν και μπορούμε να την κρατήσουμε καθημερινά, είναι προορισμένη να διαρκέσει για μία ή και περισσότερες ζωές, αφού περνά από γενιά σε γενιά. Όσο κι αν φαίνεται περίεργο, η "Birkin", παρότι είναι μια τσάντα που είναι δύσκολο να αποκτήσει κανείς, μπορεί να εξυπηρετεί καθημερινές ανάγκες. Μην ξεχνάμε την αφορμή της δημιουργίας της και την απαιτητική ζωή της Jane Birkin.

Τσάντα Birkin Hermès

Παρόμοιες ανάγκες καλύπτει και για πολλές άλλες σύγχρονες κατόχους της.  Η Jamie Chua, socialite από τη Σιγκαπούρη, με μία από τις μεγαλύτερες συλλογές από τσάντες Hermès, πηγαίνει για τα καθημερινά της ψώνια με μια λευκή "Birkin 30", το μεγάλο μέγεθος που πρόσφατα παρουσίασε ο οίκος. "Αν λερωθεί, την καθαρίζω με Cif και γίνεται σαν καινούρια". Η Ruba Abu-Nimah, creative director στη Νέα Υόρκη, έχει την ίδια "Birkin" για πάνω από δύο δεκαετίες, στην οποία βάζει τα αθλητικά της παπούτσια όταν πηγαίνει στο γυμναστήριο. "Είναι πολύτιμη ως αξεσουάρ, αλλά αυτό δεν αναιρεί την πρακτική χρήση της" δηλώνει. Το κοινό σημείο που συνδέει όλες τις κατόχους "Birkin" –είτε διαθέτουν μία είτε εκατοντάδες– είναι ότι την αγαπάνε όχι μόνο για την αντοχή της (ο οίκος Hermès κάνει και επιδιορθώσεις), αλλά και για το διαχρονικό στυλ της.

Χρόνια τώρα η βιομηχανία της μόδας βασίζεται στη λογική της "it bag" για να αυξήσει τις πωλήσεις. Αυτό σημαίνει ότι κάθε σεζόν μια νέα τσάντα ανακηρύσσεται πρωταγωνίστρια επισκιάζοντας όλες τις προηγούμενες. Καθώς πλέον η κατανάλωση απομακρύνεται από τη σπατάλη και υιοθετεί τη βιωσιμότητα, η επένδυση σε μια "Birkin" γίνεται επίκαιρη και ελκυστική. "Πολλές από τις τσάντες που έχω αγοράσει βγήκαν εκτός μόδας μέσα σε έξι μήνες κι αυτό είναι γελοίο χάσιμο χρημάτων" επισημαίνει η Chua. "Η "Birkin” είναι ίσως η καλύτερη επένδυση που έχω κάνει".

Από τη Leah Chernikoff
Φωτογραφίες: Sophie Green