Η είδηση ότι ο Demna αναλαμβάνει Creative Director του Gucci δεν ήταν απλά ξαφνική και απροσδόκητη, ήταν κατακλυσμιαία. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι κατάφερε να εξαφανίσει από τα feed μας μια ακόμα μεγαλύτερη είδηση της ίδιας ημέρας: την αποχώρηση, μετά από 27 χρόνια, της Donatella Versace, ενός ζωντανού θρύλου της μόδας, από την καλλιτεχνική διεύθυνση του οίκου που ίδρυσε ο αδελφός της Gianni. Υπό αυτή την άποψη θα μπορούσαμε ήδη να δώσουμε τον πρώτο νικηφόρο πόντο στον Όμιλο Kering που χάρη στο shock value έχει φέρει ψηλά στις συζητήσεις όχι μόνο τον Gucci, αλλά και τον Balenciaga- από τον οποίο αποχωρήσει ο γεωργιανός σχεδιαστής.
Τα σχόλια, ασφαλώς, γι' αυτόν τον διορισμό ήταν (σχεδόν κατά 80%) επιφυλακτικά και αρνητικά. Η πλειοψηφία αδυνατεί να δει τη συνάφεια ανάμεσα στην προβοκατόρικη αισθητική του Demna και την εκλεπτυσμένη και σέξι θηλυκότητα του Gucci και οι περισσότεροι θεωρούν ότι η ανάθεση αυτή θα είναι "καταστροφική". Την ίδια στιγμή, δηλώνουν τη χαρά τους για την "απελευθέρωση" του Balenciaga που -σαν ένα κίνημα ανάλογο του "free Britney"- είχαν πάρει μορφή χιονοστιβάδας στα πιο πρόσφατα shows του Demna για τον οίκο- παρά τις θετικές κριτικές που η τελευταία του συλλογή, Fall 2025, έλαβε από τους κριτικούς της μόδας.

Ας δούμε, όμως, τα πράγματα με ψυχραιμία: τι μπορεί να σημαίνει ο διορισμός του Demna στον Gucci; Και σε τι θεωρούμε ότι ποντάρει ο Όμιλος Kering;
Η προσεκτική ανάγνωση των δηλώσεων των στελεχών της Kering και του Gucci δίνει μία πρώτη απάντηση: "Αναβάθμιση σημαίνει εξαιρετική εκτέλεση αλλά και εξαιρετική δημιουργικότητα. Ο Demna είναι σε θέση να ερμηνεύσει τη σύγχρονη κουλτούρα και να ορίσει τι είναι πολυτέλεια σήμερα για τη νέα γενιά και το μέλλον. Το όραμά του για τον Gucci δεν θα έχει καμία σχέση μ' αυτό που έχει κάνει για τον Balenciaga. Η πρόθεσή του είναι να δημιουργήσει κάτι που είναι σωστό για την Gucci" δήλωσε στους δημοσιογράφους ο Stefano Cantinι, CEO της Gucci. Και από τα λόγια του αντιλαμβανόμαστε ότι έχει πλήρη αντίληψη του τι σκέφτεται ο κόσμος για τον διορισμό του Demna στο Gucci γι' αυτό και σπεύδει να διευκρινίσει ότι αυτό που οραματίζεται για τον ιταλικό οίκο δεν θα έχει καμία σχέση με την αισθητική που καλλιέργησε στον Balenciaga. (Να σημαίνει αυτό και αντίο streetwear αισθητική;)
Από την άλλη, o διευθύνων σύμβουλος της Kering, François-Henri Pinault, δήλωσε "Η συμβολή του Demna στη βιομηχανία, στον Balenciaga και στην επιτυχία του Ομίλου υπήρξε τεράστια. Η δημιουργική του δύναμη είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεται η Gucci". Αν και ο Όμιλος δεν δημοσιοποιήσε ποτέ τα έσοδα που ο Balenciaga επί Demna έφερνε στο ταμείο του Ομίλου – για να μπορούμε να κρίνουμε την επιτυχία του σχεδιαστή με βάση τα νούμερα, ωστόσο γίνεται απόλυτα σαφές από τα λόγια του Pinault ότι ποντάρει στην απρόβλεπτη, αμφιλεγόμενη δημιουργικότητά του, την απήχηση που έχει στα νέα κοινά και στην πρωτοπορία. Μία δημιουργικότητα που έχει κριθεί διαχρονικά με διαφορετικούς τρόπους, προσφέρεται για πόλωση απόψεων, όμως πάντα κάνει τα κεφάλια να γυρίσουν προς την κατεύθυνσή της. Ο CEO του Ομίλου Kering έχει υπάρξει ένθερμος υποστηρικτής του Demna, τον στήριξε ακόμα και όταν το σκάνδαλο με την καμπάνια που κατηγορήθηκε ότι προωθούσε την παιδική πορνογραφία έφερε τον Balenciaga ένα βήμα πριν το οριστικό cancel.

H ανάθεση αυτή λύνει κι ένα ακόμα ζήτημα, λίγο πιο απλοϊκό: η μετακίνηση γίνεται εσωτερικά – Gucci και Balenciaga ανήκουν στην Kering- και πιθανότατα θα κάνει τη μετάβαση πιο εύκολη, με την έννοια ότι στελέχη και καλλιτεχνικός σχεδιαστής δεν χρειάζεται να χτίσουν τη σχέση τους από το μηδέν και να μάθουν να συνεργάζονται με αποτελεσματικό τρόπο πριν είναι ήδη πολύ αργά. Με τον Demna τέτοιο είδους "περισπασμοί" ή "εμπόδια" δεν θα χρειαστεί να προσμετρηθούν στην εξίσωση της νέας ανάθεσης.
Πού καταλήγουμε;
Η επιλογή του Demna αποτελεί σαφέστατα μία τολμηρή κίνηση. Με άλλα λόγια, αυξάνει το ρίσκο. Σαν ο Όμιλος Kering, που είδε τα έσοδα του κορυφαίου brand στο πορτφόλιο του να κατρακυλούν τα τελευταία τρίμηνα – να θέλει να τα παίξει "όλα για όλα". Δεν είναι δύσκολο, εξάλλου, να αντιληφθεί κανείς ότι αυτή η ανάθεση διαβάζεται αποκλειστικά με δυο τρόπους: ή θα που θα προκύψει κάτι συγκλονιστικά καλό ή που το αποτέλεσμα θα είναι τελείως απογοητευτικό (ή και καταστροφικό, όπως σχολιάζουν πολλοί). Οι "γκρίζες ζώνες" και το "ντεμί" αποτέλεσμα δεν είναι κάτι που περιμένουμε με τον Demna, με τη δουλειά του οποίου είμαστε πλέον αρκετά εξοικειωμένοι (που σημαίνει ότι θα κριθεί και με πιο αυστηρούς όρους απ' ό,τι ας πούμε κρίθηκε ο Sabbato De Sarno, για τον οποίο η εύλογη περίοδος χάριτος έμοιαζε πολύ φυσιολογικό να συμβεί).
Αυτό που επισημαίνουν οι πιο ενθουσιώδεις μ' αυτή την ανακοίνωση είναι ότι αυτή η συνεργασία μπορεί να αφυπνίσει το δημιουργικό ταλέντο του Demna και όντως να δούμε κάτι πολύ καινούργιο και αυθεντικό στον Gucci. Το "wait and see" όντως μοιάζει με τη σωστή προσέγγιση αυτή τη στιγμή. Εξάλλου, πάνω σε τι έχουμε να πατήσουμε αυτή τη στιγμή για να κρίνουμε; Σε μια γενικότερη αίσθηση, που όμως μπορεί και να μας διαψεύσει.
Ο Demna θα αναλάβει τον Gucci μετά το καλοκαίρι, αφού όπως έγινε γνωστό θα παρουσιάσει την τελευταία του συλλογή για τον Balenciaga στις 6 Ιουλίου, στην haute couture εβδομάδα μόδας. Δεν είναι καν σίγουρο ακόμα αν θα είναι έτοιμος και για τη συλλογή RTW του επόμενου Σεπτέμβρη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το ντεμπούτο του θα αποτελέσει όχι απλά ένα πολυαναμενώμενο show, αλλά ένα ιστορικό γεγονός για τη μόδα. Από κάθε άποψη, θετική ή αρνητική.