Η εβδομάδα μόδας του Μιλάνου έκανε πρεμιέρα με το show της Gucci στην πρώτη μέρα του προγράμματός της. Το show του οίκου για τη συλλογή Fall Winter 2025 διατήρησε τη μεγαλοπρέπεια που αρμόζει σε μια επωνυμία όπως αυτή του Gucci - εντυπωσιακό σκηνικό με ταβάνι από καθρέφτη και πασαρέλα που σχημάτιζε το διπλό G, ζωντανή ορχήστρα που έπαιζε τη μουσική του βραβευμένου με Όσκαρ Justin Hurwitz, διάσημους καλεσμένους όπως η Jessica Chastain και η Daisy Edgar-Jones, στο front row. Όμως, αυτή ήταν μία ακόμα συλλογή του Gucci χωρίς Creative Director. Ή για να το πούμε πιο σωστά, αυτή ήταν μια συλλογή που προφανώς δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει ο Sabato De Sarno, η αποχώρηση του οποίου ανακοινώθηκε μόλις δυο εβδομάδες πριν από το show στο Μιλάνο.

Στις σημειώσεις που συνοδεύουν τη συλλογή Gucci Fall Winter 2025, δεν γίνεται καμία αναφορά στο μέχρι προσφάτως καλλιτεχνικό διευθυντή, παρά μόνο σ' ένα γενικό πλαίσιο που μιλάει για "τους πολλούς κατόχους και φύλακες" του οίκου μέσα στα χρόνια. Η συλλογή αποδίδεται στη ομάδα του στούντιο, η οποία μάλιστα στο τέλος του show εμφανίστηκε με κοινή περιβολή και υποκλίθηκε στους καλεσμένους. Μόνο που η ίδια αυτή ομάδα μέχρι και πριν από 2 εβδομάδες συνεργαζόταν με τον De Sarno και ουσιαστικά αυτό που μοιάζει να κάνει με τη Gucci Fall Winter 2025 είναι να συμπληρώνει τα κομμάτια που έλειπαν με αναφορές στην ιστορία του οίκου, κυρίως από τα '60s και τα '90s.


Gucci, πάλι από την αρχή
Η αποχώρηση του Sabato De Sarno, μόλις 2 χρόνια από τη στιγμή που ανέλαβε τον οίκο, δεν ξάφνιασε ιδιαίτερα τους γνωρίζοντες της βιομηχανίας. Ήταν μάλλον αναμενόμενη, καθώς το ρίσκο του Ομίλου Kering να δώσει τα ηνία σ' ένα λιγότερο δοκιμασμένο στη σκληρή αρένα και τον ανταγωνισμό σχεδιαστή, δεν απέδωσε: οι πωλήσεις του Gucci έπεσαν κατά 24% το τελευταίο τρίμηνο του 2024.
Είχε, βεβαίως, προηγηθεί η πραγματικά σοκαριστική είδηση της αποχώρησης του Alessandro Michele, το 2022, ο οποίος είχε φτάσει με τη "drama" και μαξιμαλιστική αισθητική του, τις μετοχές του οίκου ψηλά. Θέλοντας η Kering να τραβήξει μια οριστική γραμμή ανάμεσα στην "εποχή Michele" και τη νέα εποχή, επέλεξε τον De Sarno, ο οποίος ως άριστος μαθητής κατάφερε να καθαρίσει πλήρως την εικόνα και έστησε ένα ολοκαίνουργιο καμβά με πρωταγωνίστρια πια την κομψή και σέξι μοντέρνα πολυτέλεια.
Η σχεδιαστική ομάδα του οίκου είχε αναλάβει τις δυο συλλογές ανάμεσα στον Michele και τον De Sarno, και τώρα επαναλαμβάνεται το ίδιο με μια διαφορά: δεν ξέρουμε πότε αυτή η ομάδα που καλείται να "σβήσει τη φωτιά" κάθε φορά, θα αποκτήσει ξανά κάποιον leader.


Τι είδαμε στην Gucci FW'25
Όπως είχαμε γράψει και άλλοτε, με αφορμή την πρώτη συλλογή Gucci χωρίς τον Alessandro Michele, ετσι και τώρα η προσπάθεια της σχεδιαστικής ομάδα του οίκου μπορεί να διαθέτει δεξιοτεχνία και συνέπεια, απουσιάζει όμως το όραμα και η συνοχή. Αυτό, δηλαδή, που εξασφαλίζει πάντα ένας επικεφαλής.



Η επιστροφή στα 60s μέσα από κοντά boxy shift dresses, τα ταγέρ με τις pencil φούστες, τις γούνες και τα μαντήλια που δένουν στο λαιμό περασμένα πάνω από καπέλα συνομιλεί με την επιστροφή στα 90s, και την "εποχή Tom Ford", όπως εξάλλου μαρτυρούν οι ολόσωμες βελούδινες φόρμες με το βαθύ ντεκολτέ και το logo Gucci κεντημένο με στρας και τα slip dresses με τμήματα από δαντέλα. Η χρωματική παλέτα έχει κατεβάσει τόνους, από την περίοδο του De Sarno και το Rosso Ancora, διατηρώντας ωστόσο κάποια φωτεινά και φρέσκα combos όπως αυτό ανάμεσα στο πράσινο και το μοβ ή το μπεζ και το γαλάζιο ή το ροζ και το κόκκινο.



Επίσης, καθώς φέτος συμπληρώνονται 70 χρόνια από το λανσάρισμα της iconic Horsebit 1955 τσάντας, τα σχεδιαστές του στούντιο θέλησαν να αποδώσουν φόρο τιμής δημιουργώντας διάφορα αξεσουάρ με Horsebit - και μάλιστα, σε oversized εκδοχή για να δηλώνει ξεκάθαρα την παρουσία του. Χρυσές αλυσίδες με μισό Horsebit κρέμονται από τα σέξι ντεκολτέ, τεράστιες μεταλλικές ζώνες δένουν γύρω από βελούδινα φορέματα και bodysuits, νέες τσάντες έρχονται να δανειστούν το iconic μεταλλικό logo και φυσικά, οι δημοφιλείς slipper με Horsebit, συμμετέχουν σ' αυτή τη γιορτή του εμβληματικού για τη μόδα συμβόλου.

Πού καταλήγουμε;
O Gucci έχει τεράστια αξία ως brand. Αυτό είναι η μεγάλη αλήθεια και ο λόγος που o οίκος δεν έχει ταρακουνηθεί τόσο όσο αναλογεί στη διάρκεια που φαίνεται να μετρά η μετάβασή του σε μία νέα εποχή. Υποτίθεται ότι αυτή θα ξεκινούσε με τον Sabato De Sarno, αλλά τελικά φαίνεται πώς η δουλειά του κατέληξε να γίνει άλλη: να σκεπάσει τελείως τα ίχνη του Michele. Και να επιστρέψει αισθητικά στην εποχή του Tom Ford, την εποχή δηλαδή που έβαλε στον χάρτη των μεγάλων παικτών τη Gucci.
Ο De Sarno δεν τα κατάφερε- όχι εντελώς. Ποιος θα είναι ο επόμενος;* Πολλοί έσπευσαν να σχολιάσουν, μετά το show Gucci, ότι το επόμενο κεφάλαιο της μόδας θα είναι οι ακέφαλες σχεδιαστικές ομάδες και οι κολεξιόν των στούντιο. Μένει να δούμε αν θα μπορούσε κάτι τέτοιο να συμβεί στην πράξη. Η νέα συλλογή της Gucci πάντως, με όλη την καλή της πρόθεση- και το look με χαλαρό ζιβάγκο που προβλέπουμε να γίνεται τάση, δεν μας πείθει - προς ώρας - για την επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος.


*Οι φήμες λένε ότι αυτός θα μπορούσε να είναι ο Hedi Slimane, που είναι ελεύθερος μετά την αποχώρησή του στην Celine.