Το 2024 είναι μια χρονιά που θα συγκινήσει τους λάτρεις της μόδας, τουλάχιστον τηλεοπτικά. Στις 14 Φεβρουαρίου κάνει πρεμιέρα στο AppleTV+ η σειρά The New Look για τη ζωή του Christian Dior και τα παρασκήνια της γαλλικής haute couture στη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ αργότερα μέσα στη χρονιά έχει ανακοινωθεί η κυκλοφορία της σειράς Kaiser Karl (Disney+) για τη ζωή και το έργο του Karl Lagerfeld. Πριν φτάσουμε, όμως, εκεί σήμερα, 19 Ιανουαρίου, έκανε πρεμιέρα στο Disney+ η σειρά για τον κορυφαίο couturier Cristóbal Balenciaga, οι καινοτόμες δημιουργίες του επηρέασαν τη μόδα του του 20ου αιώνα.
Η σειρά "Cristóbal Balenciaga", λοιπόν, που εστιάζει σε μεγάλο βαθμό στη δουλειά του σχεδιαστή μέσα στο ατελιέ, είχε ένα δύσκολο task να αναθέσει στην ενδυματολόγο της: να αναβιώσει τις απίθανες, iconic δημιουργίες του Balenciaga (τουλάχιστον, κάποιες από αυτές). Την "αποστολή" αυτή ανέλαβε η Γερμανίδα ενδυματολόγος Bina Daigeler, που στο βιογραφικό της συναντά κανείς τις δουλειές της για την ταινία Tár και τη σειρά Euphoria, ενώ το 2021 ήταν υποψήφια για Όσκαρ κοστουμιών για την ταινία Mulan. "Υπήρχε πολλή πίεση" θα δηλώσει σε συνέντευξή της στο Harper's Bazaar UK για το πρότζεκτ που εκτός από την αναβίωση των iconic looks από τις πασαρέλες του Balenciaga, περιελάμβανε και τα κοστούμια των πρωταγωνιστών της σειράς. "Ήθελα να δείξω τον απόλυτο σεβασμό γιατί υπάρχει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον γι' αυτή την εποχή της μόδας, και πραγματικά θέλησα να παρουσιάσω αυτά τα απίθανα σχέδια όσο πιο καλά μπορούσα", θα πει.
Αν και γνώριζε τη δουλειά του σχεδιαστή, ωστόσο χρειάστηκε να κάνει μεγάλη έρευνα για να μπορέσει να αποδώσει αυτές τις πρωτοπόρες, μοναδικές δημιουργίες: διάβασε κάθε πιθανό βιβλίο για τον Cristóbal Balenciaga, επισκέφτηκε διάφορες εκθέσεις ανά τον κόσμο, επισκέφτηκε και μελέτησε τα αρχεία του οίκου, όπως κι εκείνα της Chanel και του Dior. Η ίδια θα πει ότι νιώθει τυχερή που κατάφερε να κάνει αυτή την έρευνα, "διαφορετικά το αποτέλεσμα θα ήταν βασισμένο αποκλειστικά σε φωτογραφίες και σκίτσα".
Τα runway looks ήταν τα πιο απαιτητικά, γιατί σε αντίθεση με τα κοστούμια των πρωταγωνιστών που προήλθαν από βιντατζάδικα ή βεστιάρια, έπρεπε να δημιουργηθούν από το μηδέν - και μάλιστα με πολλή προσοχή, αφού είναι από τα πλέον αναγνωρίσιμα σ' ένα ευρύτερο κοινό. Σε συνέντευξή της στην The Telegraph, η Daigeler θα περιγράψει μία από τις πλέον απαιτητικές ανα-δημιουργίες της σειράς: την αναβίωση του νυφικού της Φαμπιόλα του Βελγίου, που ο Balenciaga δημιούργησε τη δεκαετία του '60. Στις σκηνές, μάλιστα, έπρεπε να αποτυπωθούν τρεις διαφορετικές φάσεις από τη δημιουργία του: η toile (η απλή εκδοχή για τις πρόβες), η semi-complete που παρουσιάζει το νυφικό λίγο πριν ολοκλήρωση (στα μισά περίπου) και το τελικό αποτέλεσμα, ένα νυφικό με ουρά περίπου 6 μέτρων.
"Αυτό το φόρεμα ήταν πραγματικά η κορύφωση", θυμάται η Daigeler, "Είχα στο στούντιο 10 άτομα που εργάζονταν πάνω σ' αυτό επί δυο μήνες. Καθαρίζαμε διαρκώς τις ραπτομηχανές και τον χώρο γύρω τους για να μην αφήσουμε κάποιο σημάδι πάνω του. Ο Balenciaga, ως γνωστόν, χρησιμοποιούσε μεγάλες ποσότητες υφασμάτων για τις δημιουργίες του, οπότε για ένα βασιλικό νυφικό χρειαζόμασταν πολύ χώρο". H έρευνα για τα υφάσματα αποτέλεσε, επίσης, μια πρόκληση για την ενδυματολόγο, η οποία, όπως θα πει, στάθηκε τυχερή γιατί είχε στην κατοχή της ένα αρχείο με παλιά υφάσματα για αναφορά: "Κάποιες φορές χρειάστηκε να ενώσουμε διάφορα υφάσματα μαζί για να πετύχουμε το σωστό βάρος, τη δομή και τη γραμμή που χρειαζόμασταν για την αναδημιουργία. Δημιουργήσαμε πολλά πρωτότυπα για να πετύχουμε το σχήμα- είχαμε πολύ υψηλά στάνταρ για το αποτέλεσμα".
Άλλη μία δυσκολία στην οποία χρειάστηκε να ανταπεξέλθει είχε να κάνει με την κατασκευή ενός συγκεκριμένου ρούχου, του διάσημου one - seam παλτό του σχεδιαστή. "Ο Balenciaga δεν έκανε σκίτσα. Προτιμούσε να κόβει το ύφασμα απευθείας πάνω στο σώμα του μανεκέν, οπότε δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία αναφορικά με το πως δημιούργησε κάποια από τα iconic ρούχα του. Ευτυχώς, είχα βοήθεια από κάποιον που γνώριζε πώς κατασκευάστηκε αυτό το παλτό. Προσπάθησα να μην αλλάξω τίποτα".
To "μονόραφο" παλτό >>>
Η Bina Daigeler θα δηλώσει στο Harper's Bazaar UK ότι παρά τη σκληρή δουλειά, αγάπησε κάθε ένα από τα σχέδια που αναβίωσε για τη σειρά "Cristóbal Balenciaga". Ως μοδίστρα και η ίδια, λέει ότι αυτό το πρότζεκ της έμαθε ακόμα περισσότερα για την τέχνη της, τη λειτουργία των οίκων και της ενστάλαξε ακόμα μεγαλύτερο σεβασμό για την couture ραπτική - αλλά και τη σύγχρονη μόδα.
H Bina Daigeler >>>