Τελευταία σφίγγω ανελέητα τη μέση μου. Η εμμονή ξεκίνησε με ένα δερμάτινο πανωφόρι από την πολυαναμενόμενη πρώτη συλλογή της Phoebe Philo: ένα απότομο κόψιμο λίγο επάνω από τους γοφούς δημιουργούσε γωνία σχεδόν 90 μοιρών στο ύψος της μέσης. Επηρεασμένη από αυτό, βρήκα στο eBay ένα vintage δερμάτινο
σταυρωτό τζάκετ με ζώνη. Όταν την έσφιξα τόσο που ο σπλήνας μου έφτασε στον οισοφάγο, δημιουργήθηκε στο κάτω μέρος ένα αξιοπρεπέστατο peplum κι εγώ έμοιαζα με μπουκάλι της κόκα κόλα. Και δεν έχω νιώσει ποτέ καλύτερα!
Η σφιχτή μου μέση δε με περιορίζει, αντίθετα, ο τρόπος που το μπουφάν με αγκαλιάζει μετατρέπει τις μπανάλ υποχρεώσεις μου σε στρατιωτική αποστολή. Είτε γίνομαι λίγο σαν την Γκρέις Τζόουνς, με τα δερμάτινα μπουφάν και τους ώμους που θύμιζαν παίκτη αμερικανικού ποδοσφαίρου, στους διαδρόμους του σούπερ μάρκετ είτε μια απλή λεωφόρος στο Μπρούκλιν μετατρέπεται στη δική μου 5η Λεωφόρο,
λες και το τζάκετ απαιτεί έναν προορισμό, έναν σκοπό σε κάθε μου βήμα. Ποτέ δεν έχω νιώσει τόσο θηλυκή, με τέτοιο έλεγχο των κινήσεών μου, τόσο αισθησιακή. Είμαι μια μέλισσα της μεγαλούπολης, έτοιμη να τσιμπήσει με το κεντρί της.
Στις πασαρέλες για την Άνοιξη 2024 πολλοί έδειξαν την προτίμησή τους στο σχήμα της κλεψύδρας. Ο Daniel Roseberry για τον οίκο Schiaparelli Haute Couture παρουσίασε ένα μαύρο φόρεμα από βινύλιο, "ρουφηγμένο" στο ύψος της κοιλιάς και με ανατρεπτικό στοιχείο τον κεντημένο γιακά σε στυλ Ρουθ Μπέιντερ
Γκίνσμπεργκ. Στην τελευταία της συλλογή για τον Alexander McQueen η Sarah Burton τράβηξε τα βλέμματα στη μέση χάρη σε παλτό και σακάκια που στένευαν ακριβώς σε αυτό το σημείο. Και για το Φθινόπωρο 2024 όμως πήρε το μάτι μου ένα μεσάτο τζιν μπουφάν της Tory Burch, ενώ και στον Bally ο creative director
Simone Bellotti πρότεινε φούστες με το επάνω μέρος σε σχήμα V, όπου το κόψιμο ξεκινούσε από χαμηλά στα πλευρά και κατέληγε στο κέντρο, στον αφαλό. Τη δυαδικότητα της online viral μόδας τη ζούμε πολύ καιρό τώρα, με προτάσεις τύπου "lovecore" (με πυρήνα την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου) ή "Barbiecore" (ντύσιμο
με πυρήνα την Barbie) και δεν υπάρχει χώρος για προσωπική έκφραση. Τίποτα δεν μπορεί να έχει "πυρήνα", ουσία, όταν έχει γεννηθεί στο Διαδίκτυο. Αντίθετα,
η επιστροφή στη μέση έχει. Όπως έγραψε η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Nicolaia Rips, που έχει αντικαταστήσει τα αγορίστικα baggy και τα κοριτσίστικα βολάν της με μεσάτα σακάκια Yohji Yamamoto, "είναι σαν να σε αγκαλιάζουν τα ρούχα σου".
Η Rips δεν είναι η μόνη που έκανε μια τέτοια επισήμανση. "Στον τρόπο που ντύνονται οι γυναίκες υπάρχει μια απτή βάση" λέει η Michaela Clarence, μεταπτυχιακή ερευνήτρια στο Μουσείο Victoria and Albert του Λονδίνου. "Στην αγγλική μόδα του 18ου αιώνα βλέπουμε τη σχέση μεταξύ σώματος και ρούχου,
η οποία υποδηλώνει ένα είδος σκοπιμότητας στο ντύσιμο". Κι αν ο κορσές υπήρξε επιβλαβής για κάποια ζωτικά όργανα και ήταν δεδομένος από την πλευρά των ανδρών, σήμερα συμβολίζει την αυτοέκφραση, ένα είδος απελευθέρωσης
των γυναικών, που επιλέγουν να υπογραμμίσουν σημεία του σώματός τους όπως εκείνες θέλουν.
Το να αισθάνομαι τον πυρήνα μου σημαίνει να αισθάνομαι τον κόσμο γύρω μου. Και η αίσθηση αυτή διαφέρει πολύ από το να θέλω να επιδεικνύω τον πισινό μου ή το στήθος μου, όπως έκανα απελπισμένα στα 20. Τότε δεν είχα τον έλεγχο αν το σουτιέν μου ξεπρόβαλλε ξαφνικά ή η φούστα μου ανέβαινε ψηλότερα απ’ όσο υπολόγιζα. Αντίθετα, ο τονισμός της μέσης διαφέρει, νιώθω ότι αυτενεργώ. Για πολλούς σχεδιαστές η μέση, κυριολεκτικά, βρίσκεται στο κέντρο των σχεδίων τους. Ο Jackson Wiederhoeft του label Wiederhoeft, ο πάπας του κορσέ στη Νέα Υόρκη, αναφέρει ότι στη σχολή τέχνης τα σπουδαιότερα πράγματα για το σχήμα και τη φόρμα τα έμαθε από την Αφροδίτη του Βίλεντορφ, ένα ειδώλιο 11 εκατοστών που δημιουργήθηκε πριν από 29.500 χρόνια και οι καμπύλες του ξεχειλίζουν. Στο πίσω μέρος η μέση ορίζεται με μια γραμμή σε σχήμα V. "Είναι το πρώτο έργο τέχνης επικεντρωμένο στη γυναικεία μορφή" επισημαίνει ο Wiederhoeft. "Ας θυμηθούμε τα εμβληματικά καλλιτεχνικά αρχέτυπα της γυναίκας, όπως η Παρθένος Μαρία ή όποια άλλη φιγούρα κρατά μωρό στη μέση. Είναι το επίκεντρο τόσο πολλών καλλιτεχνικών και εγγενών αξιών".
Η σχεδιάστρια Dilara Findikoglu, η οποία έχει ως έδρα το Λονδίνο και έγινε γνωστή για τους ελκυστικούς κορσέδες της, που φοριούνται σκέτοι ή με T-shirt, δηλώνει ότι για εκείνη μεγάλο μέρος του αισθησιασμού προέρχεται από το κέντρο. Το να ντύνεσαι για να επιδείξεις τη μέση σου δε χρειάζεται να είναι ή να το αισθάνεσαι ως κάτι πολύ έντονο. Μπορεί να είναι μια λεπτομέρεια, που αλλάζει όμως το σύνολο. Τα φορέματα της Batsheva Hay μεταμόρφωσαν τα κομμάτια της Laura Ashley προσδίδοντάς τους μια θηλυκή πινελιά. "Σε αυτού του είδους τα φορέματα η μέση ήταν που με τράβηξε. Αυτό το σχήμα... Λες και ξαφνικά νιώθεις όμορφη και σέξι". Η Hay έχει δίκιο: Αν δεν έσφιγγα τη ζώνη στο μπουφάν μου, θα ήταν σαν να κυκλοφορούσα φορώντας μια τσάντα, ενώ τώρα έχω τον απόλυτο έλεγχο.
Από τη Liana Satenstein