Αντίο Demna, Καλωσόρισες Glenn | Ένα μετρημένο "τέλος εποχής" και ένα διθυραμβικό ντεμπούτο στην Εβδομάδα Μόδας Υψηλής Ραπτικής

Ο Demna παρουσίασε την τελευταία του συλλογή για τον Balenciaga και ο Glenn Martens την πρώτη του για τον Maison Margiela.

Μία καταπληκτική μέρα για τη μόδα ήταν η 4η μέρα της Εβδομάδα Μόδας Υψηλής Ραπτικής στο Παρίσι: η Τετάρτη 9 Ιουλίου χώρεσε στο πρόγραμμά της δυο σημαντικές στιγμές, το "αντίο" του Demna από τον οίκο Balenciaga - και την Haute Couture - και το ντεμπούτο του Glenn Martens στον Maison Margiela με την Artisanal 2025. Τα συναισθήματα αντίθετα, ο ενθουσιασμός ωστόσο μεγάλος γιατί και στις δυο περιπτώσεις νίκησε η μόδα, η μόδα που προσφέρει όραμα. 

H νέα εποχή Maison Margiela 

Ξεκινώντας αντίστροφα, θα πούμε για την Artisanal 2025 με την οποία ο Glenn Martens έκανε το ντεμπούτο του στον Maison Margiela: ποιος είχε αμφιβολία ότι δεν θα παρουσίαζε κάτι τόσο σπουδαίο; Ο Βέλγος Creative είχε δώσει ήδη τα πρώτα δείγματα γραφής του τεράστιου ταλέντου του με την πρώτη του haute couture συλλογή ως guest του Jean Paul Gautlier, το 2022- λίγο αφότου είχε αναλάβει την Diesel. Μάλιστα, κάποια από τα looks της τωρινής συλλογής, όπως η showstopper ογκώδης ντραπέ φούστα από χρυσό σατέν ντουσέζ που φοριέται με κορσέ στο ίδιο χρυσό ύφασμα και ασορτί ολοπρόσωπη μάσκα, θυμίζουν την πρώτη εκείνη προσπάθειά του στην haute couture. 

Αντίο Demna, Καλωσόρισες Glenn | Ένα μετρημένο "τέλος εποχής" και ένα διθυραμβικό ντεμπούτο στην Εβδομάδα Μόδας Υψηλής Ραπτικής

O Glenn Martens κατάφερε με τη συλλογή του να αποδώσει εκπληκτικά τη φιλοσοφία που ακολούθησε ο Martin Margiela στον οίκο του: την ουσιαστική ανατρεπτικότητα, την τέλεια αποδόμηση και αναδόμηση, την άριστη χειροτεχνία, την "ανωνυμία"- έντυσε όλα τα μοντέλα με μάσκες, όπως έκανε άλλοτε ο Margiela. Looks όπως αυτά στα οποία ξεχωρίζουν κορσέ φορέματα ή παλτό από clear plastic υλικό και patchworked τζάκετ από upcycled υλικά, ένα patchworked κορσέ φόρεμα από ανακυκλωμένα πλεκτά, τη φούστα- ποδιά από δέρμα διακοσμημένη με φύλλα χρυσού και ζωγραφισμένη στο χέρι για να θυμίζει Φλαμανδικές ταπετσαρίες, και άλλα παρόμοια, τιμούν την κληρονομία του οίκου που άφησε το καινοτόμο σημάδι του στη μόδα και τη φέρνουν στο σήμερα. Γιατί αυτό ακριβώς κάνει ο Martens μ' αυτή τη συλλογή, φέρνει στο τώρα τη ρηξικέλευθη αισθητική αντίληψη του Margiela. Και δεν θα μπορούσα να κλείσω αυτό το σχόλιο για τη Maison Margiela Artisanal 2025 χωρίς αναφορά στα μοναδικά trompe l'oeil της συλλογής, τη φούστα από φτερά και εκείνα τα νεραϊδένια floor-lenght φορέματα με κορσέ από διαφανές ζέρσεϊ.

Maison Margiela Artisanal 2025

Maison Margiela Artisanal 2025
Maison Margiela Artisanal 2025

Προφανώς και όλοι αναγνώρισαν αμέσως το δυνατό ντεμπούτο του Glenn Martens και την υπόσχεση για συναρπαστική μόδα. Μία μόδα που σε κάνει να ερωτευτείς ξανά. 

Maison Margiela Artisanal 2025
Maison Margiela Artisanal 2025
Maison Margiela Artisanal 2025

Το "τέλος εποχής" στον Balenciaga

Πριν το ενθουσιώδες "καλωσόρισμα", ωστόσο, οι fashion insiders συγκεντρώθηκαν στο couture salon του Balenciaga, στην 10 Avenue George στο Παρίσι, για ένα τελευταίο χειροκρότημα στο Demna. Τελευταίο, βεβαίως, για τον συγκεκριμένο οίκο, τον οποίο υπηρέτησε για μία 10ετία καταφέροντας να τον επαναφέρει στις συζητήσεις της fashion κοινότητας: άλλοτε με τα εκκεντρικά και τολμηρά- αλλά πάντα ευφυή - δημιουργήματά του και άλλοτε με προκλήσεις και τεχνάσματα που όμως κάποτε του γύριζαν μπούμερανγκ στην κριτική: αντί να εστιάζει στη μόδα, εστιάζει στο "shock value", θα ισχυριστούν κάποιοι.  

Balenciaga HC F25
Balenciaga HC F25

Όμως, αυτή η τελευταία του συλλογή για τον οίκο Balenciaga ήταν το ακριβώς αντίθετο από την "αξία του σοκ" ή την προκλητικότητα: απόλυτα μετριασμένη και εστιασμένη στην τεχνική και την αρχιτεκτονική που είναι και τα μεγάλα ατού ως σχεδιαστής. Ο Demna με την εμμονή του στους τεράστιους όγκους, τους υπερτονισμένους ώμους, τις χαχόλικες φόρμες, τα φουτουριστικά αξεσουάρ, ο Demna που άνοιξε την πόρτα της Υψηλής Ραπτικής στο "ταπεινό και ευτελές" streetwear, που όρισε μία ολόκληρη εποχή στη μόδα εμποτίζοντάς της με τα δικά του χαρακτηριστικά, επέλεξε να πει "αντίο" με μία ήσυχη, μετρημένη (για τα δεδομένα του) συλλογή. Δεν έχει σημασία να αναφερθούμε στους μυτερούς γιακάδες που στέκουν "κοκαλωμένοι" είτε μπροστά είτε προς τα πάνω σε καμπαρντίνες και τζάκετ, στα υπερ-μακριά μπατζάκια των παντελονιών που συσσωρεύονται σε σούρες στο τελείωμα , στους στρογγυλεμένους στέρεους ώμους και τις τονισμένες μέσες, στα μυτερά παπούτσια, στις κωνικές σιλουέτες όπως αυτή του νυφικού από δαντέλα, όλα αυτά είναι ο Demna και τα έχουμε δει ξανά στις επιδείξεις του, ωστόσο αυτή η συγκεκριμένη συλλογή έμοιαζε πιο ραφιναρισμένη από ποτέ, ως το απόλυτο τέλειο της αρχιτεκτονικής δομής στο ντύσιμο- στην οποία μην ξεχνάμε θριάμβευσε ο Cristóbal Balenciaga. Η 54η couture συλλογή Balenciaga, τολμώ να πω, ήταν αυτή που βρέθηκε πιο κοντά στην αισθητική Balenciaga από κάθε άλλη που μας είχε προσφέρει ο Demna. 

Balenciaga HC F25
Balenciaga HC F25
Balenciaga HC F25

Το κεφάλαιο "Demna στον Balenciaga" κλείνει. Και μπορεί κάποιοι να θεωρούν ότι "ο Cristóbal θα σταματήσει να στριφογυρίζει στον τάφο του", αλλά δεν μπορούμε να μην αναγνωρίσουμε ότι μαζί με τον σχεδιαστή κλείνει κι ένα ολόκληρο κεφάλαιο της ιστορίας της μόδας. 

Balenciaga HC F25

Balenciaga HC F25
Balenciaga HC F25
Balenciaga HC F25