Ζούμε στην εποχή του déjà vu επειδή οι σχεδιαστές στέρεψαν από ιδέες ή επειδή η νοσταλγία έχει να προσφέρει πολύ περισσότερα από ακόμα μία τσάντα που θα τη φοράνε άλλες τρεις στο ίδιο δωμάτιο – και συχνά, δυστυχώς, θα είναι και ρεπλίκα; Από την ικανοποίηση της ανακάλυψης ενός ξεχασμένου θησαυρού σε ένα vintage store ή, ακόμα καλύτερα, στην ντουλάπα της μαμάς μέχρι την απόλυτη γοητεία του να έχεις κάτι που κανείς άλλος δεν έχει, το vintage γίνεται η "μάρκα" με την οποία κάθε it girl θέλει να είναι ντυμένo.
Ναι, η μόδα του vintage μπορεί να βρίσκεται στο προσκήνιο τα τελευταία 20 περίπου χρόνια, αλλά όχι, η εξοικείωση μαζί του δεν έγινε εν ριπή οφθαλμού. Χρειάστηκαν πολλές insiders του στυλ να ψάξουν για το slinky φόρεμα σε στυλ Carrie Bradshaw από τη σειρά "Sex and the City" ή τα power σακάκια των μαμάδων καριέρας από τη δεκαετία του ’80, για να φτάσουν sites όπως το Vestiaire Collective να βρίσκονται στα apps των it κοριτσιών απανταχού.

Και μπορεί οι οίκοι να εμπνέονται συνεχώς από εμβληματικά τέτοια κομμάτια και να συστήνουν ξανά την αισθητική τους, αλλά οι αληθινές tastemakers θέλουν πάντα το αυθεντικό. Όταν όλοι ψωνίζουν τις ίδιες τάσεις από τα ίδια brands, το προσωπικό στυλ πάει περίπατο και εκεί το vintage έρχεται να προσφέρει κάτι καινούριο. Το να διαθέτεις ένα vintage κομμάτι δε συνεπάγεται ότι κρατάς στα χέρια σου κάτι παλιό ή χρησιμοποιημένο, σημαίνει ότι διαθέτεις στη συλλογή σου κάτι που άξιζε τότε και διέγραψε μια πορεία διαμορφώνοντας τα γούστα της εποχής. Είναι ένα είδος λάφυρου, φορτωμένο με συναισθηματική αξία και στοιχεία ακόμα και διαφορετικής κουλτούρας, όταν προέρχεται από άλλους λαούς, και αυτά τα χαρακτηριστικά μια συνεχώς αυξανόμενη παραγωγή δεν μπορεί να τα χαρίσει στον κάτοχο της μόδας.
Με μια τέτοια μανία για τα vintage κομμάτια, λοιπόν, υπήρχε περίπτωση οι οίκοι που ανήκουν σε μια τόσο ισχυρή βιομηχανία να μην ξεκινούσαν την αναπαραγωγή θρυλικών κομματιών; Chloé, Dior, Balenciaga, Miu Miu και Alexander McQueen είναι μόνο μερικοί από τους οίκους που στις συλλογές για το Φ/Χ 2025-26 ενσωμάτωσαν αρχειακά κομμάτια προκαλώντας αυξήσεις πωλήσεων αλλά και τη διάθεση πολλών να πουλήσουν τα πρωτότυπα αυτά κομμάτια σε εξειδικευμένες πλατφόρμες.

Η διάσημη τσάντα "Paddington" της Chloé, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά επί Phoebe Philo το 2005, εντοπίστηκε στα χέρια πολλών μοντέλων στο catwalk του οίκου. Έπειτα, το T-shirt του John Galliano με το λογότυπο "J’adore Dior" του 2000 επέστρεψε θριαμβευτικά στην πασαρέλα, ενώ η Miu Miu, εκτός από την απόλυτη επιστροφή των Matelassé αξεσουάρ, επανεφηύρε και το σουτιέν-bullet, αγαπημένο στις δεκαετίες του ’40 και του ’50, που έγινε ξανά διάσημο από τη Madonna και τον Jean Paul Gaultier στα ’90s.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει η Amy Bannerman, η pre-loved style director του eBay, ενώ αυτές οι επανακυκλοφορίες είναι εγγυημένα δημοφιλείς, οι πρωτότυπες είναι ακόμη πιο δελεαστικές. Από τις επιδείξεις του Φεβρουαρίου, το eBay αναφέρει ότι οι αναζητήσεις για την τσάντα Chloé "Paddington" αυξήθηκαν κατά 63%, για το Dior T-shirt κατά 60% και για τα bullet bras κατά 57%. "Η αξία μεταπώλησης για την τσάντα Chloé "Paddington” είναι ακόμα σχετικά χαμηλή, αλλά έχει αρχίσει να ανεβαίνει κατακόρυφα και πιθανότατα θα εκτοξευτεί μετά την επιστροφή της στις boutiques" τονίζει η Hanushka Toni, ιδρύτρια του Sellier, επιβεβαιώνοντας ότι για όσες αγαπούν τα iconic κομμάτια η στιγμή της επένδυσης είναι τώρα. Στο μεταξύ, με συγκεκριμένες αποχωρήσεις, όπως αυτές του Jonathan Anderson από τον Loewe και του Matthieu Blazy από την Bottega Veneta, είναι δεδομένο ότι τα σχέδιά τους θα μπουν στη λίστα με τα cult finds. Σημειώστε και τα μυθικά κοστούμια του Giorgio Armani, που είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα συμπληρώσουν τη λίστα.

Κάπου εδώ ας θυμηθούμε ότι την αρχή για την επανακυκλοφορία αρχειακών κομματιών στις επιδείξεις μόδας την έκανε η Maria Grazia Chiuri όταν επανασχεδίασε το iconic "J’adore Dior", λανσάροντας μια σειρά από tank tops που είχε εισαγάγει ο John Galliano στον οίκο. Στη φετινή του έκδοση η δαντέλα και το εφέ μαρμάρου στο logo φέρνουν αυτή τη Y2Κ αίσθηση που τόσο αναζητά η Gen Z στο ντύσιμό της. Ακόμα, η Chloé επανασυστήνει την "Paddington", μια ογκώδη, cool carryall τσάντα που φορούσαν παλιά οι βασίλισσες του boho στυλ, όπως οι δίδυμες Olsen και η Kate Bosworth. Την ίδια λογική ακολούθησε η Kamali και πέρυσι με τα ξύλινα clogs που φόρεσαν όλες οι front-rowers καταλήγοντας στο να γίνουν ανάρπαστα.
Άλλο ένα κομμάτι που ήρθε για να μείνει και σίγουρα έφερε μνήμες σε όλους τους 30something, που κάποτε κυκλοφορούσαν με αυτό το αξεσουάρ επάνω τους σαν δεύτερο δέρμα, είναι το κασκόλ του McQueen με τις χαρακτηριστικές νεκροκεφαλές. Υπεύθυνος σίγουρα για το virality του συγκεκριμένου αξεσουάρ είναι και ο ηθοποιός Timothée Chalamet, που φόρεσε τη vintage εκδοχή του αξεσουάρ από τα ’00s αναβιώνοντας το κασκόλ και μεταφέροντάς το στη συλλογική συνείδηση. Όπου και εκεί θα παραμείνει, ειδικά μετά την επίδειξη του Seán McGirr, όπου τα μοντέλα κρατούσαν τσάντες τυλιγμένες με αυτό το iconic κασκόλ, οι άκρες του οποίου σέρνονταν στο έδαφος. Προσθέστε στη λίστα την τσάντα "Le City", που μας σύστησε ο Nicolas Ghesquière όταν το τιμόνι του οίκου Balenciaga ήταν στα χέρια του, και θα έχετε ένα look βγαλμένο από την γκαρνταρόμπα της Paris Hilton με Juicy Couture φόρμα, αν και θα προτιμούσα το look της Alexa Chung με μια Mulberry τσάντα στο χέρι. Αλήθεια, πόσα διαμάντια έβγαλαν τα ’00s;
