Η επιστροφή του look γοργόνας

Οι γοργόνες, γοητευτικές και επικίνδυνες, σαγηνεύουν και μεγάλοι οίκοι αλλά και νέοι σχεδιαστές βουτάνε στα βαθιά της αναβίωσης του look.

HARPER'S BAZAAR TEAM

Στα φετινά Όσκαρ η Kendall Jenner τάραξε τα νερά όταν εμφανίστηκε με αρχειακό κομμάτι του Jean Paul Gaultier. Οι ειδήμονες αμέσως αναγνώρισαν πως ήταν το ίδιο με αυτό που είχε φορέσει η Μαριόν Κοτιγιάρ το 2008, όταν κέρδισε το Όσκαρ για την ταινία "Ζωή σαν τριαντάφυλλο". Τα απαστράπτοντα λέπια γοργόνας και η ουρά που σάρωνε το χαλί έστειλαν την Jenner στη λίστα με τις καλοντυμένες της βραδιάς. Στο ίδιο πάρτι εμφανίστηκαν με ανάλογες δημιουργίες Bach Mai και Elie Saab η Megan Thee Stallion και η Suki Waterhouse, αντίστοιχα. Αν και είχε φανεί πως τα μακριά mermaid φορέματα είχαν υποχωρήσει έναντι πιο αβανγκάρντ επιλογών στο κόκκινο χαλί, τελικά επανέκαμψαν θριαμβευτικά χάρη στις Hailey Bieber, Doja Cat, Dua Lipa και Julia Fox.

Η επιστροφή του look γοργόνας
Kendall Jenner 
Suki Waterhouse @ 2023 Vanity Fair Oscar Party
Suki Waterhouse

Δεν αποκλείεται η επιστροφή να οφείλεται και στη αναβίωση της "Mικρής γοργόνας" από την Disney. Δεν είναι όμως μόνο το κόκκινο χαλί. Ούτε οι πασαρέλες έμειναν "στεγνές" από γοργόνες. Από τα ανερχόμενα αστέρια μέχρι τους μεγάλους οίκους, οι δημιουργοί βουτάνε στα βαθιά νερά αναζητώντας την έμπνευσή τους και αναδύονται με κάθε είδους θησαυρούς να επιδείξουν, όπως παγέτες που ιριδίζουν και εντυπωσιακές φούστες με ουρά. Το look γοργόνας κολακεύει, είναι απλό και καθαρό, οικείο αλλά και ευφάνταστο. Αντιπροσωπεύει εξάλλου τις διαφορετικές προσεγγίσεις που διασταυρώνονται στον χώρο της μόδας, όπως η θετική ανταπόκριση στη σεξουαλικότητα και στο σώμα, ενώ ανακαλεί τη λάμψη του παλιού Χόλιγουντ με την επιστροφή στις αυθεντικές σειρήνες της μεγάλης οθόνης.

Ταυτόχρονα, το look γοργόνας ανοίγει χώρο σε νέες προοπτικές. Μια νέα γενιά σχεδιαστών αλλάζει τα δεδομένα. Στους Ludovic de Saint Sernin και Blumarine η Άριελ μεγάλωσε και εξελίχθηκε σε άτακτη νεαρή γυναίκα. Για την Α/Κ 2023 ο πρώτος παρουσίασε τα κορίτσια με βρεγμένα μαλλιά (χόρευαν όλη νύχτα εγκαινιάζοντας τα ανθρώπινα πόδια τους;) και λιλιπούτεια φορέματα με λεπτές αλυσίδες. Ο δεύτερος συνδύασε τα τζιν και τα αεράτα σιφόν με bra cups σε μορφή κοχυλιών. Ο Harris Reed έκανε επίσης στροφή προς τη λάμψη του παρελθόντος, αλλά η υπερβολή στις προτάσεις του, αν και σαφώς επηρεασμένη από τον Βρετανό φωτογράφο Σεσίλ Μπίτον, είναι αναμφίβολα της εποχής μας ως προς τη διαφορετικότητα σε μέγεθος, φυλή και φύλο.

Harris Reed S23
Harris Reed SS'23

Blumarine S23
Blumarine SS'23

Παρ’ όλα αυτά, όταν πρόκειται για αναβάθμιση και εξέλιξη του θηλυκού ιδεώδους, κανείς δεν τα καταφέρνει καλύτερα από το τρίο Δήμητρα Πέτσα (Ελληνίδα) του Di Petsa, Dilara Findikoglu (Τουρκοβρετανίδα) και Nensi Dojaka (Αλβανή), νικήτρια του βραβείου LVMH. Αν και οι τρεις έχουν την έδρα τους στο λίκνο της δημιουργικότητας, το Λονδίνο, προέρχονται από διαφορετικό πολιτιστικό υπόβαθρο, έχοντας όμως ένα κοινό στοιχείο: τη δέσμευσή τους στην αναζήτηση διαφορετικών τρόπων έκφρασης της γυναικείας δύναμης. Όσο κι αν τα φορέματα της Dojaka θυμίζουν αέρινα εσώρουχα, το μήνυμα που στέλνουν δεν έχει καθόλου να κάνει με την ευθραυστότητα, αλλά, αντίθετα, η ανάδειξη των καμπυλών και της απαλής επιδερμίδας εκπέμπει απόλυτη αυτοπεποίθηση. 

Dojaka S23
Nensi Dojaka SS'23

Το wet look του Di Petsa φέρνει στο προσκήνιο αυτό που συνήθως θεωρείται ευάλωτο και κρύβεται, αποδίδοντάς του έτσι εξαιρετική δύναμη. Η δουλειά της Findikoglu είναι ταυτόχρονα ρομαντική και gothic, παίζοντας διαρκώς με τις έννοιες της ευπρέπειας και της παράδοσης. Και οι τρεις παρουσίασαν στις συλλογές τους για την A/K 2023 το στυλ της γοργόνας, όχι όμως με διάθεση να μετατρέψουν τα μοντέλα τους σε μυθικές μορφές, αλλά να επενδύσουν στον συμβολισμό πίσω από τον μύθο. Άλλωστε, ο μύθος αυτός έχεις τις ρίζες του στην ελληνική μυθολογία των Σειρήνων, που με το ακαταμάχητο τραγούδι τους παρέσυραν τους ναυτικούς στον θάνατο. Όμορφες, αλλά επικίνδυνες. Ποια γυναίκα δε θα ήθελε να είναι;

Max Mara SS'23
Max Mara SS'23
Moschino SS23
Moschino SS'23
Κείμενο: Jeffrey Yan