Βιταμίνη D | Γιατί είναι τόσο σημαντική;

Η βιταμίνη D είναι μια από τις πιο βασικές βιταμίνες, επειδή αφορά τη συνολική υγεία και ευεξία μας.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη διάρκεια του ηλεκτρονικού Συμποσίου με θέμα "Νόσος COVID-19 & Παιδιατρική Ενδοκρινολογία", που διοργανώθηκε πρόσφατα από το Ελληνικό Κολέγιο Παιδιάτρων, "αν είχαμε όλοι φυσιολογικά επίπεδα βιταμίνης D πιθανώς θα είχαμε τους μισούς θανάτους από τον κορονοϊό!". Αυτό το επιχείρημα αρκεί για να καταλάβει κανείς γιατί είναι τόσο σημαντική η βιταμίνη D για τον οργανισμό!

Μέχρι σχετικά πρόσφατα, οι ειδικοί θεωρούσαν ότι είναι απαραίτητη κυρίως για το σκελετό, καθώς συμβάλλει στην απορρόφηση του ασβεστίου. Είναι όμως πολύ σημαντική και σε άλλα συστήματα του οργανισμού, όπως οι ιστοί και το αίμα. Νεότερες έρευνες έχουν δείξει ότι μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης διάφορων ειδών καρκίνου (ανάμεσά τους και του μαστού). Επίσης, συμβάλει στην πρόληψη του διαβήτη, κυρίως σε νεαρά άτομα, των καρδιαγγειακών παθήσεων και της πολλαπλής σκλήρυνσης.

Η βιταμίνη D παράγεται από το ήπαρ, σαν αντίδραση στην έκθεση στις υπέρυθρες ακτίνες του ήλιου. Για να είμαστε σίγουροι ότι παίρνουμε αρκετή, θα πρέπει να μας "βλέπει" ο ήλιος για τουλάχιστον 10-15 λεπτά δύο φορές την ημέρα, έχοντας ακάλυπτα κάποια σημεία του σώματος (χέρια, πόδια, πρόσωπο). Η χρήση αντηλιακού θα πρέπει να αποφεύγεται αυτά τα λεπτά, καθώς εμποδίζει το δέρμα να απορροφήσει την ακτινοβολία. Υπάρχει όμως και σε κάποιες τροφές, όπως το μουρουνέλαιο, τα λιπαρά ψάρια, το αυγό και τα γαλακτοκομικά. Έτσι, μέσα από τη διατροφή και την επαρκή έκθεση στον ήλιο μπορούμε να εξασφαλίσουμε την απαραίτητη ποσότητα που είναι 600 ΙU για το μέσο ενήλικα. Αποθηκεύεται στο σωματικό λίπος έως ότου ο οργανισμός τη χρειαστεί.

Πώς θα καταλάβετε ότι ενδέχεται να έχετε έλλειψη βιταμίνης D

Παρόλο που ο μόνος σίγουρος τρόπος για να γνωρίζει κανείς εάν έχει τα απαραίτητα επίπεδα βιταμίνης D στον οργανισμό του είναι μια εξέταση αίματος, υπάρχουν κάποια σημάδια που υποδεικνύουν έλλειψη. Αυτά είναι συνήθως τα εξής:

Νιώθετε συνεχώς κουρασμένη: Όταν δεν έχετε αρκετή βιταμίνη D μπορεί να νιώθετε κόπωση, ακόμα κι αν κοιμάστε καλά ή η καθημερινότητά σας δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητική. Επιπλέον, η έλλειψή της μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στον ύπνο -με αποτέλεσμα και πάλι να νιώθετε κουρασμένη.

Δεν έχετε καλή διάθεση: Σύμφωνα με τις έρευνες, υπάρχουν υποδοχείς της βιταμίνης D σε πολλά σημεία του εγκεφάλου, ανάμεσά τους και σε αυτά που σχετίζονται με την κατάθλιψη. Επίσης, έχει διαπιστωθεί ότι όσοι έχουν συμπτώματα κατάθλιψης τείνουν να έχουν χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D. Ωστόσο, δεν έχει διαπιστωθεί επιστημονικά πώς ακριβώς λειτουργεί η σχέση ανάμεσα στη βιταμίνη και τη διάθεση.

Ιδρώνετε πολύ στο μέτωπο: Είναι ένα από πλέον "κλασικά" συμπτώματα έλλειψης βιταμίνης D. Φυσικά, μπορεί να οφείλεται στη ζέστη ή την σωματική καταπόνηση, αλλά αν έχετε διαπιστώσει πως το μέτωπό σας γυαλίζει ενώ δεν κάνετε κάτι κουραστικό ή η θερμοκρασία είναι φυσιολογική, ίσως θα έπρεπε να ελέγξετε τα επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα.

Έχετε πόνους σε μύες και οστά: Οι ενήλικες που δεν παίρνουν αρκετή βιταμίνη D έχουν συχνά πόνους σε μύες και κόκαλα, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες. Επίσης, είναι πιθανό να αισθάνονται το σώμα τους "σφιγμένο" όταν ξυπνάνε.

Είστε επιρρεπής σε κατάγματα: Οι περισσότεροι θεωρούμε ότι όσοι παθαίνουν συχνά κατάγματα δεν έχουν αρκετό ασβέστιο. Κι αυτό είναι σωστό. Υπάρχει όμως η πιθανότητα να φταίει η αδυναμία απορρόφησης του ασβεστίου, για την οποία χρειάζεται η βιταμίνη D.

Οι αθλητικές επιδόσεις σας έχουν υπάρξει καλύτερες: Για να συνέλθουμε γρήγορα από την καταπόνηση που προκαλεί στο σώμα η έντονη άσκηση, χρειαζόμαστε αυτή τη βιταμίνη που καταπολεμά τη φλεγμονή. Εάν δεν έχετε αρκετή, είναι αναμενόμενο να κουράζεστε πιο εύκολα και να μην αποδίδετε τα μέγιστα όταν γυμνάζεστε.

Κολλάτε συνέχεια ιώσεις: Έχετε διαπιστώσει ότι κολλάτε ό,τι μικρόβιο και ιό κυκλοφορεί στον αέρα; Ίσως σας λείπει βιταμίνη D που έχει ανάγκη το ανοσοποιητικό σας για να λειτουργεί αποτελεσματικά.

Πηγή: Madamefigaro.gr