Η Πολωνία "έκλεισε την πόρτα" στις ασφαλείς αμβλώσεις

Οι ειδικοί κάνουν λόγο για καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και οι γυναίκες καλούνται να παλέψουν πάλι για τα αυτονόητα.

Χιλιάδες γυναίκες βγήκαν στους δρόμους της Πολωνίας για να διαμαρτυρηθούν για την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της χώρας που έκρινε αντισυνταγματικές τις αμβλώσεις λόγω προβλημάτων στην ανατομία του εμβρύου. 

Σύμφωνα με τους ειδικούς, με αυτή την απόφαση, η Πολωνία "έκλεισε αποτελεσματικά την πόρτα" στη νόμιμη άμβλωση για τις γυναίκες της χώρας . Εκτιμάται ότι επί του παρόντος το 98% όλων των νόμιμων αμβλώσεων στη χώρα πραγματοποιούνται λόγω σοβαρής και μη αναστρέψιμης βλάβης του εμβρύου.

"Η Πολωνία αποφάσισε να θυσιάσει το ανθρώπινο δικαίωμα των γυναικών σε ασφαλείς και νόμιμες υπηρεσίες υγείας για τον τερματισμό της εγκυμοσύνης, λόγω της προστασίας του δικαιώματος στη ζωή των αγέννητων, κατά παράβαση των διεθνών υποχρεώσεων της για τα ανθρώπινα δικαιώματα", αναφέρει σύμφωνα με το UN News, μία ομάδα ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα, καταγγέλλοντας τη δικαστική απόφαση.

Η απόφαση θα έχει "καταστροφικές συνέπειες για τις γυναίκες και τα έφηβα κορίτσια" που χρειάζονται τον τερματισμό της κύησης, ειδικά εκείνες που είναι σε μειονεκτική θέση κοινωνικοοικονομικά και τις μετανάστριες που δεν έχουν έγγραφα, και ούτε τα μέσα να πάνε στο εξωτερικό για υπηρεσίες άμβλωσης.

Πριν από την απόφαση, η Πολωνία είχε ήδη έναν από τους πιο περιοριστικούς νόμους της Ευρώπης για τις αμβλώσεις, και τώρα έκανε ακόμη πιο περιοριστική την πράξη με σοβαρά εμπόδια και στιγματισμό, σύμφωνα με τους ειδικούς. Ο τερματισμός της εγκυμοσύνης επιτρέπεται μόνο σε τρεις περιπτώσεις: κίνδυνος για τη ζωή ή την υγεία της εγκύου, σοβαρή και μη αναστρέψιμη βλάβη του εμβρύου ή εγκυμοσύνη ως αποτέλεσμα απαγορευμένης πράξης.

Οι εμπειρογνώμονες τόνισαν ότι οι διεθνείς μηχανισμοί για τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν αναγνωρίσει ξεκάθαρα το δικαίωμα των γυναικών στην άμβλωση σε περιπτώσεις θανατηφόρου εμβρυϊκής βλάβης και ότι τα κράτη πρέπει να προβλέψουν τον τερματισμό της εγκυμοσύνης σε περιπτώσεις που η έλλειψη πρόσβασης συνιστά, μεταξύ άλλων, παραβίαση του δικαιώματος ανθρώπινης μεταχείρισης. "Όσοι πιστεύουν ότι η προσωπικότητα ξεκινά τη στιγμή της σύλληψης έχουν την ελευθερία να ενεργούν σύμφωνα με τις πεποιθήσεις τους, αλλά όχι να επιβάλλουν τις πεποιθήσεις τους σε άλλους μέσω του νομικού συστήματος" προσθέτουν οι ειδικοί.

Η Πολωνία "έκλεισε την πόρτα" στις ασφαλείς αμβλώσεις
Getty Images

Οι εμπειρογνώμονες επεσήμαναν επίσης ότι η "εργαλειοποίηση" και η "πολιτικοποίηση" των γυναικών και της υγείας οδηγούν σε διακρίσεις εναντίον τους, ιδίως σε σχέση με το δικαίωμά τους να έχουν πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας και την επακόλουθη πρόληψη της κακής υγείας, συμπεριλαμβανομένης της μητρικής θνησιμότητας και νοσηρότητας.

Αρκεί να θυμηθούμε ότι ήταν μόνο το 2018 όταν οι Ιρλανδοί ψήφισαν "Ναι" στο δημοψήφισμα που έγινε για τη νομιμοποίηση των αμβλώσεων για την κατάργηση του 8ου άρθρο του Συντάγματος της χώρας - ενός νόμου που θεσπίστηκε το 1983. Μέχρι πρότινος, οι γυναίκες στην Ιρλανδία ήταν αντιμέτωπες με εξωφρενικές καταστάσεις που τις σημάδευαν τόσο ψυχολογικά όσο και σωματικά. Στις αρχές του 2020, είδαμε στο αθηναϊκό μετρό, καμπάνια κατά των αμβλώσεων και παρόλο που το Υπουργείο Μεταφορών απέσυρε άμεσα τις διαφημιστικές αφίσες (μετά από κατακραυγή στα social media), η συζήτηση για το ποιος ορίζει τελικά τι θα κάνει μια γυναίκα με το σώμα της δεν σταματά ποτέ.

Από το μέτωπο των ΗΠΑ τώρα, η Amy Coney Barrett ήταν η πρόταση του Donald Trump για να αντικαταστήσει την RBG μετά τον θάνατό της, στο Ανώτατο Δικαστήριο. Σε αντίθεση με την προκάτοχό της, που έμεινε στην ιστορία ως υπέρμαχος για τα δικαιώματα των γυναικών, η 48χρονη Barrett είναι μία αφοσιωμένη Καθολική και η "αγαπημένη" των Συντηρητικών για τις απόψεις της σε θέματα αμβλώσεων και γάμων μεταξύ ανθρώπων του ιδίου φύλου. Με το βλέμμα στο 2021, οι γυναίκες καλούνται να παλέψουν ακόμα μία φορά για τα αυτονόητα, αντιμετωπίζοντας συχνά απέναντί τους άλλες γυναίκες με συντηρητικές, θεοκρατικές και πατριαρχικές απόψεις βαθιά ριζωμένες στο DNA τους και τις νεότερες γενιές να βλέπουν ότι το ζήτημα της αυτοδιάθεσης στο γυναικείο σώμα όχι μόνο δεν είναι κάτι δεδομένο αλλά μπορούν να αποφασίζουν κάποιοι λίγοι άντρες αντί για εκείνες.