Το θέμα του diversity είναι αυτό που απασχολεί το Hollywood τα τελευταία χρόνια και φυσικά δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο και τον θεσμό των βραβείων. Ξεκινώντας μια προσπάθεια για ολοένα και περισσότερους υποψήφιους από διαφορετικές εθνικότητες αλλά και περισσότερες ευκαιρίες εργασίας και σωστής εκπροσώπησης στο Hollywood, η αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου προχωρώντας αργά προσπαθεί να αγκαλιάσει ανθρώπους από κάθε φυλή, φύλο και ηλικία.
Από τότε που ξεκίνησε η ιστορία των βραβείων, το 1929, έχουν τιμηθεί με βραβεία και υποψηφιότητες σκηνοθεσίας 457 ταινίες, εκ των οποίων μόνο οι 7 είχαν γυναίκα σκηνοθέτιδα και μόνο μία κατάφερε να βραβευτεί. Φέτος στα 93α Όσκαρ, η κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας κάνει τη διαφορά, αφού έλαβαν υποψηφιότητα δύο γυναίκες.
Λίγο πριν τα φετινά βραβεία, θυμόμαστε τις γυναίκες που κατάφεραν να ξεχωρίσουν με τη δουλειά τους και το ταλέντο τους, σε μια παραδοσιακά ‘ανδροκρατούμενη’ κατηγορία βράβειων της Ακαδημίας Κινηματογράφου.
H Lina Wertmüller– Seven Beauties
Η Lina Wertmüller κατάφερε 47 χρόνια μετά τα πρώτα βραβεία Όσκαρ να γίνει η πρώτη γυναίκα που έλαβε υποψηφιότητα στην κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας για την ταινία του 1975 Seven Beauties. Η ταινία που ήταν ξενόγλωσση –στα ιταλικά- αφορούσε στην ιστορία του Pasqualino που προσπαθεί να υπερασπιστεί την τιμή της οικογένειάς του στη φασιστική Ιταλία.
Jane Campion –The Piano
Η δημοφιλής ταινία του 1993 The Piano με την εκπληκτική ερμηνεία της Holly Hunter, ήταν αποτέλεσμα του ταλέντου της σκηνοθέτιδος Jane Campion που τελικά πήρε μια υποψηφιότητα για Όσκαρ είκοσι χρόνια μετά την Wertmüller. Η ταινία ακολουθεί τη μουγκή σύζυγο ενός αποίκου στη Νέα Ζηλανδία που έχει πάθος με το πιάνο και τη μουσική.
Sofia Coppola – Lost in Translation
Μπορεί να είναι κόρη του διάσημου σκηνοθέτη Francis Ford Coppola, αλλά κατάφερε αμέσως να αποδείξει ότι έχει ταλέντο. Η Sofia Coppola μετά το Virgin Suicides κατάφερε να πάρει μια υποψηφιότητα για Όσκαρ για την ταινία της Lost In Translation. Η ταινία με τον Bill Murray και τη Scarlett Johansson ακολουθεί έναν ηθοποιό που περνάει μια κρίση ταυτότητας και ξεκινάει μια ξεχωριστή φιλία με μια νεαρή απόφοιτο του Yale όταν συναντιούνται στο ίδιο ξενοδοχείο στο Τόκιο.
Kathryn Bigelow – The Hurt Locker
Η Kathryn Bigelow κατάφερε εκτός από μια υποψηφιότητα να πάρει και το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας για την ταινία The Hurt Locker. Το θρίλερ του 2009 με τον Jeremy Renner και τον Ralph Fiennes κέρδισε επίσης Όσκαρ στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας και Σεναρίου.
Greta Gerwig –Lady Bird
Η Greta Gerwig κατάφερε με το Lady Bird να κερδίσει κοινό, κριτικούς αλλά και μια υποψηφιότητα για Όσκαρ σκηνοθεσίας. Με πρωταγωνίστρια την Saoirse Ronan, η ταινία ακολουθεί μια έφηβη που προσπαθεί να επιβιώσει στο σχολείο και να εξερευνήσει τη σχέση της με την μητέρα της.
Emerald Fennell -Promising Young Woman
H Emerald Fennell έλαβε μια υποψηφιότητα για την ταινία της Promising Young Woman στα 93α Όσκαρ στην κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας αλλά και μια υποψηφιότητα στην κατηγορία Καλύτερου Σεναρίου. Η ταινία ακολουθεί μια σερβιτόρα (Carey Mulligan) που προσπαθεί να εκδικηθεί την σεξουαλική επίθεση που δέχτηκε μια φίλης της.
Chloe Zhao – Nomadland
Το Nomadland είναι από τις πιο πολυσυζητημένες ταινίες του 2020 κι όχι άδικα. Η Chloe Zhao που κέρδισε μια υποψηφιότητα για το βραβείο σκηνοθεσίας στα Όσκαρ έγραψε ιστορία ως η πρώτη γυναίκα ασιατικής καταγωγής και ως η δεύτερη γυναίκα που πήρε Χρυσή Σφαίρα στην κατηγορία Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Η ταινία ακολουθεί μια γυναίκα που ταξιδεύει σε όλη την Αμερική δουλεύοντας αφού έχασε το σπίτι της και τον άντρα της.