Cindy Sherman | Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης υποδέχεται περισσότερα από 100 από τα μοναδικά της έργα

Η πρώτη μουσειακή έκθεση στην Ελλάδα με φωτογραφικά έργα της δημιουργού που διερευνά εδώ και δεκαετίες τη γυναίκα πίσω από τα στερεότυπα και τα αβάσταχτα δεδομένα είναι γεγονός.

Στην περίπτωση της Cynthia Moris Sherman, το καλούπι έσπασε έναν παγωμένο Ιανουάριο του 1954. Η τέλεια ατελής φύση και η άνευ ορίων δημιουργικότητα της συνθέτουν ένα νέο σύμπαν. Φουτουριστικό, εκλεπτυσμένο, με Pop διάθεση και μία ανατρεπτική ματιά απέναντι σε κάθε εχέγγυο. Δεν επιδιώκει να είναι κατ' ανάγκη διαφορετική. Είναι απλά ο εαυτός της. Κι εκεί ακριβώς συνίσταται η γοητεία του είναι της, το οποίο μετουσιώνεται τρυφερά σαν χάδι στις εικόνες και τις φωτογραφίες της.

Cindy Sherman | Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης υποδέχεται περισσότερα από 100 από τα μοναδικά της έργα
Cindy Sherman, Untitled #92, 1981, Χρωμογενική εκτύπωση, 61 x 121,9 εκ., © Cindy Sherman, με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της Hauser & Wirth

Για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες, η Cindy Sherman δεν δίστασε να θέσει στο προσκήνιο της τέχνης της, την έννοια της ταυτότητας. Το αδιαπραγμάτευτο ατού της. Άλλωστε, άμα τη ρωτήσεις, θα σου απαντήσει ότι δεν θα μπορούσε να είναι τίποτα άλλο πέρα από τον εαυτό της. Και τα στιγμιότυπα που ο ταχύς νους της συνθέτει και οραματίζεται, όσα αποκρυσταλλωμένα απολαμβάνουμε στα εμβληματικά πορτρέτα της. Παίζοντας με τις εικόνες και τα πολιτιστικά στοιχεία της τέχνης, των φύλων και της φωτογραφίας, η Cindy Sherman δημιούργησε εικόνες που μαεστρικά ακροβατούν ανάμεσα στο χιούμορ και τη κοινωνική κριτική, την υπερβολή και την ισορροπία, τον μαξιμαλισμό και την εκκεντρικότητα.

Στην πραγματικότητα, ανέκαθεν ενδιαφερόταν να πειραματιστεί με διαφορετικές ταυτότητες και να τις φτάσει στα όριά τους. Κανείς δεν θα μπορούσε να περιμένει τίποτα λιγότερο από το κορίτσι που σε μία από τις πρώτες συνεντεύξεις της δήλωσε ότι: "μακάρι να μπορούσα να αντιμετωπίζω κάθε μέρα ως Απόκριες, να ντύνομαι και να βγαίνω στον κόσμο ως κάποιος εκκεντρικός χαρακτήρας". 

Cindy Sherman Μουσείο Κυκλαδικής
Cindy Sherman, Untitled Film Still #21, 1978, εκτύπωση ζελατινο-αλογονούχου αργύρου, 20,3 x 25,4 εκ., © Cindy Sherman, με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της Hauser & Wirth

Λίγο μετά τη μετακόμισή της στη Νέα Υόρκη, δημιούργησε τα Untitled Film Stills (1977-80), ένα εκ των εμβληματικότερων καλλιτεχνικών ορόσημων της δεκαετίας του '70. Η Sherman ήρθε στο προσκήνιο στα τέλη της δεκαετίας του 1970 ως μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας Pictures Generation μαζί με καλλιτέχνες όπως οι Sherrie Levine, Richard Prince και Louise Lawler. 

Στράφηκε στη φωτογραφία κατά τη διάρκεια των σπουδών της στο Κρατικό Κολλέγιο του Μπάφαλο στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Το 1977, λίγο καιρό αφού μετακόμισε στη Νέα Υόρκη, ξεκίνησε τη διεθνώς αναγνωρισμένη σειρά 70 ασπρόμαυρων φωτογραφιών Untitled Film Stills. Σε αυτή τη σειρά, η Sherman ενσαρκώνει πολλούς στερεοτυπικούς γυναικείους χαρακτήρες εμπνευσμένους από εικόνες του Χόλιγουντ, τα φιλμ νουάρ και τις B movies. Χρησιμοποιώντας διαφορετικά κοστούμια και σκηνικά για να μεταβάλει την εμφάνισή της και να δημιουργήσει φωτογραφίες που μοιάζουν με διαφημιστικές εικόνες ταινιών, η καλλιτέχνιδα διερευνά τη σχέση μεταξύ τεχνάσματος και ταυτότητας στην καταναλωτική κουλτούρα, κάτι που απασχολεί έκτοτε την πρακτική της.

Cindy Sherman Μουσείο Κυκλαδικής
Cindy Sherman,Untitled #96, 1981, Χρωμογενική εκτύπωση, 61 x 121,9 εκ., © Cindy Sherman, με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της Hauser & Wirth

Σήμερα, τα έργά της υπόσχονται μία τετ α τετ συνάντηση με το φιλόμουσο κοινό της Αθήνας. Περισσότερα από εκατό δημιουργήματα της Cindy Sherman πρόκειται να παρουσιαστούν στην έκθεση με τίτλο "Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα" που διοργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης από 30 Mαϊου μέχρι 4 Νοεμβρίου 2024 στο Μέγαρο Σταθάτου. Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα, στην οποία θα παρουσιαστούν έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών Untitled Film Stills (1977-1980), καθώς και από τις σειρές Rear Screen Projections (1980), Centerfolds (1981) και Color Studies (1982). 

Η Sherman μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει σε διαφορετικά σκηνικά, αναλαμβάνοντας η ίδια όλους τους ρόλους που απαιτούνται για τη δημιουργία των έργων της. Η έκθεση εστιάζει στη γυναίκα, στην ταυτότητα και στην απεικόνισή της, διερευνώντας, μέσα από τους χαρακτήρες των έργων της Sherman, μεγάλο εύρος των γυναικείων στερεότυπων και θέτοντας ερωτήματα που παραμένουν πάντα επίκαιρα.