Ο Maximilian Davis συμμετείχε κάποτε σε ένα βιντεοκλίπ, όπως έμαθα από την τραγουδίστρια και φίλη του Kelela, καθώς συζητούσαμε για την εποχή που πρωτογνωρίστηκαν πριν από αρκετά χρόνια στη νυχτερινή ζωή των κλαμπ του ανατολικού Λονδίνου, όπου σύχναζαν σπουδαστές των εικαστικών σχολών ή των σχολών μόδας. Ήταν το 2017 και ο Davis, creative director σήμερα στον Ferragamo, ήταν ένας από αυτούς. Μόλις είχε αποφοιτήσει από το London College of Fashion. Είχε μετακομίσει στο Λονδίνο από το Μάντσεστερ, όπου μεγάλωσε σε μια δεμένη οικογένεια, με ρίζες από το Τρινιντάντ και την Τζαμάικα. Η μόδα από νωρίς κατείχε σημαντικό ρόλο στη ζωή του, αφού η μητέρα του ήταν μοντέλο, ενώ ο πατέρας του και μία από τις μεγαλύτερες αδελφές του είχαν σπουδάσει σχέδιο μόδας και η γιαγιά του τον είχε μάθει να ράβει.
"Όταν ήμουν πιο νέος και μετακόμισα στο Λονδίνο, σύχναζα στα κλαμπ και μου άρεσε η μουσική ως αίσθηση ελευθερίας" μου λέει ο Davis σε μια τηλεφωνική κλήση από τα κεντρικά του Ferragamo στη Φλωρεντία. "Το clubbing έφερνε πραγματικά κοντά τους ανθρώπους. Ήταν εκεί που εξερευνούσαμε και ζούσαμε τη μουσική, αλλά κι εκεί που βλέπαμε πώς ντύνεται ο κόσμος και ποιες ήταν οι τάσεις. Αυτό ήταν για μένα ένα σημείο αφετηρίας. Τότε άρχισα να διαμορφώνω τον κύκλο των ανθρώπων γύρω μου, βγαίνοντας έξω".

Αυτό το είδος κινητικής και κοινοτικής ενέργειας είναι που έφερε τον 28χρονο σήμερα Davis στον Ferragamo. Απ’ όταν ανέλαβε, τον περασμένο χρόνο, ενστάλαξε μια άλλη ζωντάνια στον οίκο –που μετράει 96 χρόνια παρουσίας και είναι κυρίως γνωστός για τα υποδήματα και τα δερμάτινα είδη – εισάγοντας ένα μείγμα ελευθερίας και επισημότητας, όπως το διαμόρφωσε από τη σκηνή των κλαμπ του Λονδίνου, αλλά και από τα έθιμα και τις παραδόσεις της Καραϊβικής μέσα στα οποία μεγάλωσε. Ο Ferragamo του Davis αποπνέει μια αίσθηση φρεσκάδας και οικειότητας, τόσο δελεαστικής που να τραβήξει νέους πελάτες, αλλά και τόσο ραφιναρισμένης που να διατηρήσει τους παλιούς πιστούς. Στη συλλογή Φθινόπωρο 2023 διατηρήθηκε η εξαιρετική ποιότητα σε κομμάτια όπως λαμπερά φορέματα γεμάτα πτυχώσεις που εφαρμόζουν στο σώμα, καθώς και σε πληθωρικά γούνινα πανωφόρια. Είναι αυτό που ο Maximilian Davis αποκαλεί συνδυασμό "κομψότητας και άνεσης", που, όπως ισχυρίζεται, προκύπτει από τις καταβολές του της Καραϊβικής.


Αυτό που προσφέρει το ταλέντο του Davis στο άτομο που φοράει τα ρούχα του είναι να του εμφυσήσει αυτοπεποίθηση. "Πάντα θεωρούσα ότι το χρώμα, το ύφασμα και η φόρμα του ρούχου μπορούν να καθορίσουν τη διάθεση των ανθρώπων. Σε κάθε συλλογή ανατρέχω στο αρχείο προσπαθώντας να χρησιμοποιήσω την ιστορία του Ferragamo ως εφαλτήριο. Αναμφίβολα, όμως, η δική μου αισθητική, το δικό μου DNA εκφράζονται, είτε όσον αφορά το tailoring είτε όσον αφορά την κομψότητα του ρούχου – με όρους όμως της μαύρης φινέτσας και της μαύρης κουλτούρας".
Σήμερα αρκεί κάποια διασημότητα να φορέσει Ferragamo για να θεωρηθεί αστέρι του στυλ. Στο Λος Άντζελες το περασμένο φθινόπωρο η Μικαέλα Κόελ, στην πρεμιέρα της ταινίας "Black Panther: Wakanda Forever", βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της δημοσιότητας φορώντας βραδινό φόρεμα με κουκούλα καλυμμένη ολόκληρη από μικροσκοπικά κρύσταλλα από τη συλλογή Άνοιξη 2023 του Davis. Η Beyoncé κατά τη διάρκεια της περιοδείας της "Renaissance" εμφανίστηκε με αρκετές μοναδικές δημιουργίες Ferragamo διά χειρός Davis. Τον Μάιο η Kylie Jenner φόρεσε στο Παρίσι μίνι φόρεμα με μαντίλι φορεμένο σαν κουκούλα, κρατώντας ένα pouch σε μέγεθος παλάμης με μεταλλικό χερούλι, προκαλώντας φρενίτιδα στο TikTok.


Η συλλογή Ferragamo Α/K 2023 ολοκληρώθηκε με μια τριάδα μοντέλων με φορέματα απαράμιλλης ομορφιάς, που με έναν περίεργο τρόπο κάλυπταν τα πάντα και τίποτα, με το ρούχο να πηγαινοέρχεται στο πάτωμα σαν πινέλο σε πίνακα ζωγραφικής του 17ου αιώνα. Σύμφωνα με την Paloma Elsesser, που φόρεσε ένα από αυτά στο Φεστιβάλ των Καννών, "το φόρεμα αυτό αντιπροσωπεύει όλα όσα ο Max ξέρει να κάνει καλά. Υπάρχουν αισθησιασμός και θηλυκότητα, αλλά μαζί με δύναμη. Ένιωθα πολύ ισχυρή". Όταν ρωτάω την Kelela για όλα τα ρούχα Ferragamo που έχει φορέσει, περιγράφει ένα παρόμοιο συναίσθημα: "Ο Ferragamo σε κάνει να αισθάνεσαι σκληρό καρύδι! Υπάρχει μια ωριμότητα αλλά είναι και πολύ σέξι ταυτόχρονα. Νομίζω πως όλοι θέλουν να αισθάνονται έτσι κάποια στιγμή" εξηγεί.

Αυτό το είδος της έντασης που σε ανεβάζει θα είχε στο μυαλό του και ο Marco Gobbetti, CEO του Ferragamo, όταν εξέπληξε τον κόσμο της μόδας τον Μάρτιο της περασμένης χρονιάς επιλέγοντας τον Davis ως creative director. Ήταν η πρώτη μεγάλη κίνηση του Gobbetti στην προσπάθειά του να εμπνεύσει νέα ζωή στο brand πολυτελείας μετά την άφιξή του από τον Burberry το 2022. Ωστόσο, οι fashion editors και όσοι γνωρίζουν τον κόσμο της μόδας είχαν ήδη υπόψη τους τον Davis –είχε αποφοιτήσει από τη σχολή πριν από λίγα χρόνια – χάρη στο δικό του επιτυχημένο label, το Maximilian, το οποίο είχε ξεκινήσει το 2020. Το Maximilian, το οποίο διέκοψε ο Davis όταν πήγε στον Ferragamo, κατά τη διάρκεια των δύο χρόνων ζωής του είχε ήδη συγκεντρώσει ενθουσιώδεις οπαδούς, όπως οι Rihanna, Dua Lipa και Kim Kardashian. Η ελπίδα ήταν ο Davis να μεταφέρει λίγο από αυτό το ρεύμα και στον Ferragamo, που θεωρούσε απλώς έναν οίκο υποδημάτων του οποίου τα παπούτσια άρεσαν στη μητέρα του. "Αυτό που νομίζω πως έλειπε ήταν το ακατέργαστο, η τόλμη και η ενέργεια του δρόμου" αναφέρει ο ίδιος. Αυτό πάντως που λείπει τώρα από τον Ferragamo είναι το "Salvatore" στο logo, το οποίο αναδιαμορφώθηκε με διαφορετική κεφαλαία γραμματοσειρά, αντικαθιστώντας τη διάσημη χειρόγραφη υπογραφή του ιδρυτή του οίκου.


Ο Salvatore Ferragamo, γεννημένος το 1898 σε ένα χωριό στην περιοχή της Καμπανίας στην Ιταλία, σχεδίασε το πρώτο του ζευγάρι παπούτσια σε ηλικία 9 ετών, όταν ανακάλυψε ότι η οικογένειά του δεν είχε να πληρώσει για ένα άσπρο ζευγάρι που χρειαζόταν η μία αδελφή του για την πρώτη της κοινωνία. Τα έφτιαξε ο ίδιος με δανεικό ύφασμα και κλωστή. Στα 11 ήταν ήδη μαθητευόμενος δίπλα σε έναν υποδηματοποιό στη Νάπολη και το πρώτο του κατάστημα το άνοιξε στα 13. Τρία χρόνια αργότερα συνάντησε τα αδέλφια του στις ΗΠΑ, όπου μετά από σύντομο πέρασμα από ένα εργοστάσιο παπουτσιών στη Βοστόνη εγκαταστάθηκε μαζί τους στη Σάντα Μπάρμπαρα της Καλιφόρνιας.
Ο Ferragamo κατέληξε στο Λος Άντζελες, όπου άνοιξε το Hollywood Boot Shop το 1923, σχεδιάζοντας παπούτσια για ταινίες του βωβού κινηματογράφου. Αργότερα έγινε γνωστός ως "ο υποδηματοποιός των σταρ" με πελατεία όπως η Τζόαν Κρόφορντ, η Γκρέτα Γκάρμπο και η Τζούντι Γκάρλαντ. Ο Ferragamo είχε σχεδιάσει τις δεκάποντες γόβες "Viatica" που φορούσε η Μέριλιν Μονρό στο "Μερικοί το προτιμούν καυτό" (1959). Όταν η Όντρεϊ Χέπμπορν εμφανίστηκε χορεύοντας στη σκηνή της ταινίας "Αστείο μουτράκι" (1957) με μαύρα σουέντ loafers, τα παπούτσια έγιναν αμέσως εμμονή. Χάρη στον Ferragamo, έγιναν δημοφιλή τα cage sandals, οι πλατφόρμες, το τακούνι στιλέτο και τα πέδιλα-πλατφόρμες. Μετά τον θάνατό του το brand παρέμεινε στην οικογένεια διατηρώντας την εμπορική επιτυχία, τα τελευταία όμως χρόνια ήταν περισσότερο γνωστό για την πλούσια ιστορία του παρά για την έντονη παρουσία του, γεγονός που ο Davis κατάφερε να αλλάξει μέσα σε ενάμιση
χρόνο, χωρίς όμως να απαρνηθεί την κληρονομιά του Ferragamo, ειδικά όσον αφορά τα αξεσουάρ. Το δικό του ψηλοτάκουνο "Altaire" με τα λεπτά λουράκια δημιουργήθηκε με έμπνευση το κλασικό Opanka. Οι τσάντες "Wanda" είναι παραλλαγές σχεδίου του 1988, αφιερωμένου από τη Fiamma, κόρη του Ferragamo, στη μητέρα της.
Ο Davis δεν παραλείπει, επίσης, να επισημάνει ότι η πατρίδα του Ferragamo, η Φλωρεντία, θεωρείται η γενέτειρα της Αναγέννησης. "Πάντα κάνω αναφορές στην Αναγέννηση όχι μόνο σε θέματα τέχνης, αλλά και ως κίνημα και τρόπο ζωής". Ο Davis αισθάνεται άνετα να δημιουργεί μέσα στον δικό του στενό κύκλο. Την τέχνη του ραψίματος την έμαθε, όπως λέει ο ίδιος, εξερευνώντας τη συλλογή κοστουμιών του πατέρα του. Η εμμονή του ήταν τέτοια, που η μητέρα του τον έστειλε στο Μάντσεστερ τα πρώτα χρόνια της εφηβείας του να μαθητεύσει για το καλοκαίρι δίπλα σε έναν οικογενειακό φίλο που ήταν ράφτης. "Πέρασα όλες μου τις διακοπές μαθαίνοντας να κόβω, να συναρμολογώ και να ράβω ένα σακάκι" θυμάται. Για τον Davis όλα έχουν να κάνουν με την οικογένεια. Την ίδια εγγύτητα έχει διατηρήσει και με την οικογένεια της επιλογής του, την ομάδα των δημιουργών που γνώρισε όσο έβγαινε στο Λονδίνο: την casting director Mischa Notcutt (που τον σύστησε στην Kelela) και τον στυλίστα Ibrahim Kamara, με τους οποίους έχει συνεργαστεί στις επιδείξεις του Maximilian και στα lookbooks, καθώς και στον Ferragamo, όπως και τη makeup artist Virginie Moreira και τον φωτογράφο Rafael Pavarotti – όλοι φίλοι από την εποχή του clubbing. "Νιώθω ότι οφείλεται και σε αυτούς το γεγονός ότι με πρόσεξαν στη βιομηχανία της μόδας και στον Ferragamo" αναφέρει. "Είναι άνθρωποι που δε θα εγκατέλειπα ποτέ".

"Υπήρξε στο Λονδίνο μια αληθινή κοινότητα έγχρωμων ανθρώπων που προέρχονταν από διαφορετικό υπόβαθρο" λέει ο Kamara, σήμερα editor in chief στο περιοδικό Dazed και art-image director στο Off-White. "Οι ιστορίες μας ήταν κοινές, επειδή ήμασταν outsiders. Συναντηθήκαμε στα κλαμπ και είναι ωραίο που παραμένουμε ακόμη φίλοι, είμαστε ακόμη μαζί. Ήξερες τότε ότι όλοι θα συνέχιζαν και θα έκαναν σπουδαία πράγματα και τώρα πολλοί κάνουν αυτό που ήθελαν". Στην πρώτη παρουσίαση του Davis στον Ferragamo η Elsesser, που επίσης τον ξέρει από την εποχή της νεότητας, κάθισε στην πρώτη σειρά, σπάνιο για εκείνη, αφού δε συμμετέχει συχνά σε επιδείξεις. "Δεν παρίσταμαι συνήθως σε fashion shows, αλλά τότε είχα σκεφτεί πως αυτή ήταν σημαντική. Πήγα για να στηρίξω τον φίλο μου και να καθίσω μαζί με όλους τους κοινούς μας φίλους" λέει.
Την Elsesser δεν την εκπλήσσει το γεγονός ότι τον Davis εξακολουθούν να τον περιστοιχίζουν πρόσωπα από τα πρώτα χρόνια. "Σε μια εποχή όπου στο Instagram βομβαρδίζεσαι από ανθρώπους αναξιόπιστους είμαι ευγνώμων να είμαι φίλη του, με έναν αυθεντικό τρόπο. Αυτό το κλίμα καλλιεργεί. Είναι πολύ ανθρώπινος". Οι δημιουργίες του Davis στον Ferragamo δεν είναι πιεστικές, είναι περισσότερο μια πρόσκληση να γίνουμε μια πιο λαμπερή εκδοχή του εαυτού μας. Όταν αναφέρω τη λέξη "σέξι" για να περιγράψω μία από τις ombré τσάντες "Wanda", κοκκινίζουμε και οι δύο σαν σχολιαρόπαιδα που μόλις μοιράστηκαν ένα μυστικό στο FaceTime. "Θα προτιμούσα η λέξη να περιγράφει ένα συναίσθημα παρά μια εικόνα. Κάποιος μπορεί να είναι σέξι φορώντας φαρδιά φόρμα και μποτάκια. Εξαρτάται από το πώς τα ρούχα τον κάνουν να αισθάνεται" λέει ο Davis και προσθέτει: "Θέλω να κάνω τους ανθρώπους να αισθάνονται με έναν τρόπο, και όχι να τους εξαναγκάζω να έχουν μια εμφάνιση. Νομίζω πως αυτό λειτούργησε".
Κείμενο: Tara Gonzalez
Οι συλλογές Ferragamo διατίθενται στην ομώνυμη μπουτίκ.