Είναι σχεδόν απίθανο να μην έχει κάποιος ακούσει τη λέξη Tik Tok τα τελευταία χρόνια. Η σχετικά καινούργια πλατφόρμα social media αποκτά συνεχώς καινούργιους χρήστες, ενώ τα βίντεο μικρού μήκους στα οποία νέοι άνθρωποι φαίνονται να κάνουν lip syncing, να χορεύουν ή να αστειεύονται έχουν κατακτήσει το διαδίκτυο. Άλλες γνωστές πλατφόρμες μάλιστα, συνειδητοποίησαν την ανάγκη για τη δική τους απάντηση και δημιούργησαν γρήγορα τις δικές τους ανταγωνιστικές απαντήσεις. Σιγά μα σταθερά, οι οίκοι μόδας σταματούν να αντιστέκονται και αρχίζουν να παίρνουν μέρος στο χορό (κυριολεκτικά και μη) γεμίζοντας τα προφίλ τους με περιεχόμενο ενός καινούργιου τύπου.
Πάνω από μια δεκαετία έχει περάσει από τότε που το ίντερνετ μπήκε στη καθημερινότητα μας και τα πάντα έχουν αλλάξει από τις πρώτες μέρες του Myspace ή του Facebook. Το περιεχόμενο μόδας που πολύ διστακτικά άρχισε να γίνεται διαθέσιμο online, κατέληξε να έχει γίνει απαραίτητο για τη στρατηγική μάρκετινγκ των εν λόγω εταιρειών. Κάπου όμως μεταξύ των influencers, του photoshop και των πολλών διαφημίσεων, η αποτύπωση της ζωής online φάνηκε να προβάλλει μόνο τα επιφανειακά τέλεια και ίσως ψεύτικα στοιχεία, με πολλούς να κατηγορούν το διαδίκτυο ως πηγή ψεύτικων στάνταρ.
Έχοντας πρόσβαση στο διαδίκτυο από τη παιδική τους ηλικία, η γενιά Gen Z (1996-2015) υπήρξε η πρώτη που είχε τόσο μεγάλη έκθεση στην απεικόνιση της ζωής ως μια ουτοπία. Αν και στο παρελθόν παραδοσιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης - όπως περιοδικά και η τηλεόραση - πρόβαλλαν επίσης μια μοντελικά όμορφη ζωή, σήμερα η καθημερινότητα του Instagram απεικονίζει influencers, εταιρείες και καθημερινούς ανθρώπους ως μια συνεχής αψεγάδιαστη βιτρίνα. Πολλοί νέοι κουρασμένοι από τη καλοστημένη ομορφιά και τα υπερβολικά στάνταρτ αναζητούσαν ένα ξέγνοιαστο τρόπο να δημιουργήσουν περιεχόμενο και να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Γεννημένο στη Κίνα, το TikTok απέκτησε γρήγορα φανατικούς οπαδούς στη Δύση, οι οποίοι ελκύονται από το χαρούμενο, δημιουργικό και άκρως εθιστικό τρόπο με τον οποίο οι χρήστες του δείχνουν τη καθημερινότητα τους. Η μεγαλύτερη όμως διαφορά αυτής της πλατφόρμας από άλλες αποτελεί ο αλγόριθμος της, ο οποίος προτείνει βίντεο στους χρήστες με βάση το είδος του περιεχομένου που τους αρέσει και όχι το πόσο δημοφιλής είναι ο δημιουργός. Τα βίντεο στο TikTok φαίνονται να είναι αυθόρμητα και συνήθως περιλαμβάνουν ομαδικές δοκιμασίες χορού, προσωπικές σκέψεις, συμβουλές και περιγραφές γεγονότων. Δεν χρειάζεται λοιπόν κανείς να απορεί γιατί το 60% των χρηστών του TikTok είναι νέοι της γενιάς Gen Z, ενώ το υπόλοιπο αποτελείται κυρίως από Millennials.
Οι οίκοι πολυτελείας, όντας συνδεδεμένοι με την αποκλειστικότητα, τη σοβαρότητα και τον πλήρης έλεγχο δεν ήταν οι πρώτοι που θα δοκίμαζαν αυτή τη νέα πλατφόρμα. Το είδος περιεχομένου του ΤικΤοκ σπάει το "γυάλινο” πρόσωπο τελειότητας που έχουν, ενώ οι ηλικιακά νεαροί χρήστες του δεν είναι συνήθως αυτοί που θα ξοδέψουν χιλιάδες ευρώ για τη τελευταία τσάντα ή φόρεμα ενός οίκου. Αυτό όμως δε σημαίνει πως δεν υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους η παρουσία της υψηλής ραπτικής σε αυτό το περιεχόμενο είναι απαραίτητη.
Τα στατιστικά είναι συγκλονιστικά: η γενιά Gen Z αποτελεί 25% της ολικής αγοραστικής δύναμης στο πλανήτη, ενώ οι λίγο μεγαλύτεροι τους, οι Millenials, αποτελούν αυτή τη στιγμή 40-45% όλων των αγορών πολυτελείας, κάτι που θα συμβεί και με τη η Gen Z μέχρι το 2045. Είναι προφανές λοιπόν πως οι εταιρείες πρέπει να απευθυνθούν σε αυτούς τους καταναλωτές. Σημαντικό είναι ακόμα να αναφερθεί πως το "όνειρο πολυτελείας"- ο λόγος δηλαδή γιατί κάποιος είναι διαθέσιμος να ξοδέψει περισσότερο για ένα επώνυμο αντικείμενο αντί κάποιου άλλου- χρειάζεται μέχρι και 10 χρόνια συνεχούς μάρκετινγκ με κάθε γενιά μέχρι να εδραιωθεί στο τρόπο σκέψης των ανθρώπων. Συνεπώς η σωστή στιγμή για να αρχίσει η επικοινωνία με ένα 25χρονο είναι όταν αυτός/ή είναι περίπου 15 χρονών, ακριβώς δηλαδή στην ηλικία των χρηστών του TikTok.
Οι εταιρείες μόδας όμως έχουν κάποια ακόμα στοιχεία υπόψη. Το καταναλωτικό ταξίδι για παράδειγμα, έχει αναμφίβολα αλλάξει. Περίπου το 60% των ανθρώπων ψάχνει πλέον για έμπνευση ή για να ανακαλύψει νέα brands αποκλειστικά στο διαδίκτυο. Πραγματικά όχι μόνο η κατανάλωση online περιεχομένου συνεχίζει να αυξάνεται με ακραίους ρυθμούς, αλλά οι άνθρωποι πραγματοποιούν αγορές απευθείας μέσω social media όπως δηλώνει περίπου το 25% των online χρηστών στις ΗΠΑ. Η τεράστια αγοραστική δύναμη σε συνδυασμό με το γεγονός πως το TikTok αποτελεί τη Νο1 κατεβασμένη εφαρμογή με περισσότερους από 700 εκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως, έχουν δημιουργήσει το πιο εύφορο έδαφος για όποια εταιρεία θέλει όχι μόνο να μεγαλώσει αλλά και να διατηρήσει τις πωλήσεις της, και οι οίκοι μόδας άρχισαν ήδη επενδύουν.
Η καινούργια συλλογή του οίκου Celine παρουσιάστηκε σε γνωστό στάδιο του Μονακό, με τον οίκο να δείχνει στιγμιότυπα στο TikTok και να προτείνει στους χρήστες να ανακαλύψουν περισσότερα με δημιουργικούς τρόπους, ενώ ο γνωστός οίκος Moncler ζήτησε από τους ακολούθους του να πάρουν μέρος σε μια δοκιμασία, στην οποία χρησιμοποιούν διάφορα αντικείμενα όπως μαξιλάρια για να αντιγράψουν το look των διάσημων φουσκωτών παλτό του.
Πέρα από τις επαγγελματικές ευκαιρίες όμως, το κύριο θέμα φαίνεται να είναι η αλλαγή ρότας στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες θα πρέπει να απευθύνονται στους ανθρώπους. Υψίστης σημασίας αποτελεί η ανάγκη του να μιλάνε την ίδια "γλώσσα” που στη περίπτωση της γενιάς Gen Z είναι το ίντερνετ και τα social media. Ευχάριστο και λιγότερο στημένο περιεχόμενο είναι αυτό που ζητάει ο κόσμος και αυτή η διαφορετική κατεύθυνση μπορεί να αναμιχθεί εύκολα με την υπόλοιπη στρατηγική κάθε οργανισμού, ο οποίος θέλει να γίνει μέρος της ζωής της επόμενης γενιάς των καταναλωτών του. Οι νέοι άνθρωποι μπαίνουν στο προσκήνιο δηλώνοντας ευθέως τις ανάγκες τους και ζητώντας μια νέα οπτική στο μέλλον. Ο κόσμος της μόδας δεν μπορεί παρά να ακούσει και να αναδιαμορφωθεί.
Who is who
Με εργασιακή εμπειρία στη μεγαλύτερη εταιρεία τεχνολογίας του κόσμου, η Demi Karanikolaou συνεργάζεται με τα πιο γνωστά διεθνή publications και οίκους μόδας, βοηθώντας τους να χτίσουν τη ψηφιακή τους στρατηγική. Όντας στη καρδιά των εξελίξεων η αρθρογραφία της στο Harper's Bazaar στοχεύει στο να ρίχνει φως στη στροφή της βιομηχανίας προς το digital.
