Ενήλικοι στην Αίθουσα | Η πολυαναμενόμενη ταινία του Κώστα Γαβρά στους κινηματογράφους

Η ιδέα πίσω από την ταινία και η ανάγκη για τη δημιουργία της.

Η νέα πολυαναμενόμενη ταινία του Κώστα Γαβρά Ενήλικοι στην Αίθουσα (Adults in the Room) έρχεται στους κινηματογράφους στις 3 Οκτωβρίου από την ODEON. Το τελευταίο πόνημα του σκηνοθέτη, αλλά και ο ίδιος, αφορίστηκαν από ένα μεγάλο μέρος του κοινού, πριν ακόμα η ταινία κυκλοφορήσει στις σκοτεινές αίθουσες. 

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ο Χρήστος Λούλης και ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης, ως Γιάνης Βαρουφάκης και Αλέξης Τσίπρας αντίστοιχα,  πλαισιώνονται από ένα καστ ελλήνων και ξένων ηθοποιών. Τη μουσική υπογράφει ο δις βραβευμένος με Όσκαρ, κινηματογραφικός συνθέτης, Αλεξάντρ Ντεσπλά.

Η πλοκή

Πίσω από κλειστές πόρτες, μια ανθρώπινη τραγωδία εξελίσσεται. Ένα παγκόσμιο θέμα, μια ιστορία ανθρώπων παγιδευμένων σε ένα απρόσωπο δίκτυο εξουσίας. Οι σκληροπυρηνικές συναντήσεις του Eurogroup επιβάλλουν στην Ελλάδα μια δικτατορία λιτότητας δίχως να νοιαστούν για την επιβίωση των Ελλήνων. Μια κλειστοφοβική παγίδα δίχως διαφυγή ασκεί πίεση στους πρωταγωνιστές των διαπραγματεύσεων ώστε να προκαλέσει διχόνοια μεταξύ τους. Μια τραγωδία σύμφωνα με την αρχαία ελληνική έννοια όπου οι χαρακτήρες δεν είναι ούτε καλοί ούτε κακοί, αλλά καθοδηγημένοι από τις συνέπειες της δικής τους αντίληψης για το τι είναι σωστό να κάνουν.

Ενήλικοι στην Αίθουσα | Η πολυαναμενόμενη ταινία του Κώστα Γαβρά στους κινηματογράφους
Ο Κώστας Γαβράς στα γυρίσματα της ταινίας

Η ανάγκη για τη δημιουργία της ταινίας

"Δεν ήταν τόσο έμπνευση όσο κάτι προφανές, μία ανάγκη. Εν είδει επιλόγου στην οικονομική κρίση 10 χρόνια μετά το ξέσπασμά της το 2008, φαίνεται ότι έχουμε ξεχάσει πως υπεύθυνες για αυτήν είναι οι κυβερνήσεις που διοικούσαν αυτή τη χώρα εδώ και 30 χρόνια, η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ και το ΠΑΣΟΚ. Εκείνες άφησαν να αναπτυχθεί, από ανικανότητα ή και λόγω του πελατειακού τους πνεύματος, ένα κολοσσιαίο χρέος 320 δισεκατομμυρίων. Ένα χρέος αδύνατο να αποπληρωθεί. Εν τω μεταξύ, η Γαλλία και η Γερμανία συνέχιζαν χωρίς ενοχές να πωλούν τα προϊόντα τους, αυτοκίνητα κλπ, αλλά κυρίως εκείνα της πολεμικής βιομηχανίας σε μια χώρα που ήξεραν ότι είναι υπερχρεωμένη. Όσο για την Ευρωπαϊκή Ένωση, το άφηνε να συμβαίνει. Το 2015, η Μισέλ έκανε την παραγωγή μιας ταινίας στη Θεσσαλονίκη, εν μέσω κρίσης, την εποχή που έκλεισαν οι ελληνικές τράπεζες. Στις 14 Ιουλίου λοιπόν, μου έστειλε μια συνέντευξη του Γ. Βαρουφάκη στον ξένο Τύπο κάνοντας ένα σύντομο σχόλιο: "Εδώ υπάρχει θέμα για την ταινία." Από την αρχή της κρίσης αισθάνθηκα ότι η χώρα έμπαινε σε μια από αυτές τις δραματικές καταστάσεις που κατά καιρούς έχει περιέλθει το Έθνος από την ίδρυση του ελεύθερου κράτους το 1821. Η ιδέα της ταινίας γεννήθηκε όταν συνειδητοποίησα ότι η πλειοψηφία του ελληνικού λαού είχε παγιδευτεί σε μια φτωχοποίηση και υποβίβαση" επισημαίνει ο Κώστας Γαβράς.

Η επιλογή των προσώπων

"Δεν έκανα ακριβή "αναπαράσταση" αλλά ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά θα έπρεπε να μοιάζουν όπως η ηλικία, το ύψος, ο σωματότυπος. Το φιλμ είναι μια σκέψη, ένα δοκίμιο, προσαρμοσμένη σε μια κινηματογραφική λογική που φέρει όλους τους περιορισμούς χώρου και χρόνου. Είναι η σημασία των γεγονότων που με απασχολεί και όχι οι ανέκδοτες ιστορίες… Σε αυτή την ιστορία, αυτό που με ενδιαφέρει είναι η ανθρώπινη περιπέτεια. Πώς αυτά τα γεγονότα επηρέασαν την πολιτική, κοινωνική και οικονομική ζωή της κοινωνίας, και όχι μόνο της Ελληνικής. Είναι μια προσωπική και πολιτική επιλογή. Πρόκειται για μια τραγωδία" καταλήγει ο σκηνοθέτης.