Fashion case | Η άνοδος των influencers μεγαλύτερης ηλικίας

Γνωρίστε τις ώριμες influencers που αποδεικνύουν ότι το στιλ δεν έχει ηλικία και παλεύουν για το age inclusivity στη βιομηχανία της μόδας.

Τα τελευταία χρόνια η αισθητική των influencers έχει αλλάξει πολύ. Οι εικόνες με τους φοίνικες, τα παστέλ και τα πολύχρωμα κοκτέιλ είναι κάπως πιο σπάνιες. Πλέον δεν κυριαρχούν οι τέλειες λήψεις–αν και η υψηλή αισθητική πάντα τραβάει την προσοχή- και όλα αυτά τα αψεγάδιαστα στιγμιότυπα μοιάζουν να μην είναι σύγχρονα και σίγουρα δεν είναι καθόλου μοντέρνα. Αντίθετα, το νέο κύμα των influencers γεμίζει το feed μας με φωτογραφίες χωρίς φίλτρα, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό, δίνοντας στους followers μια πιο ειλικρινή ματιά για τη ζωή τους. 

Χωρίς επεξεργασία και πιο πραγματική. Αυτή η αισθητική είναι η ανερχόμενη δύναμη και προέρχεται από fashion influencers που έχουν περάσει τα 35. Αυτό το concept μέχρι πριν από λίγο καιρό δεν φαινόταν εφικτό, αλλά να που είναι. 

"Οι followers μας θέλουν κάτι διαφορετικό" λέει η Lyn Slater. Οι 730 ακόλουθοι που έχει στο λογαριασμό της στο Instagram @IconAccedental, είναι η απόδειξη ότι οι influencers σαν κι αυτήν αφήνουν πλέον το στίγμα τους στη βιομηχανία. 

"Οι χρήστες του Instagram πλέον ψάχνουν για κάτι αληθινό και αυθεντικό, αυτό δίνει αξία σε έναν influencer πλέον και αυτό θα δίνει αξία για πολύ καιρό ακόμα" εξηγεί και προσθέτει πως η πανδημία εγείρει ερωτήματα για το ρόλο αυτόν. "Η "δουλειά" του influencer αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις αυτή τη στιγμή."

Για πολύ καιρό το να μεγαλώνει κανείς σήμαινε ταυτόχρονα ότι γίνεται αόρατος και η  μόδα έπαιζε το ρόλο της σ’ αυτό. Η νεότητα ήταν φετίχ στις καμπάνιες και στις σελίδες των περιοδικών. Τα περισσότερα brands σταματούσαν να σχεδιάζουν ρούχα για τις γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας. Μια μερίδα καταναλωτών λοιπόν παραγκωνιζόταν συστηματικά όσο η βιομηχανία έμενε πιστή στην ιδέα ότι όσο μεγαλώνουμε χάνουμε το ενδιαφέρον μας για τη μόδα. 

Ναι, influencers σαν τη Slater θα μπορούσαν να εμπνεύσουν αυτή την αλλαγή. Αντιπροσωπεύουν ένα βαθύτερο μήνυμα μέσα από το feed τους, αυτό του δυναμισμού και του inclusivity, μιας ιδέας που συνεχώς κερδίζει έδαφος στα social media. 

"Η άνοδος του age diversity έγινε ακόμα πιο εύκολη μέσα από τα social media. Από τη δική μου διαδρομή μπορώ να πω ότι όντως έπαιξαν σημαντικό ρόλο" εξηγεί η influencer Grace Ghanem, της οποίας το γκρι bob βλέπουμε συχνά στις εβδομάδες μόδας. 

"Το διαδίκτυο βοηθάει να φτιάξουμε μια κοινότητα με γυναίκες που σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο, ακόμα και νεότερες που εμπνέονται και βλέπουν ότι η γοητεία τους δεν έχει ημερομηνία λήξης. Οι χρήστες του Instagram θέλουν να βλέπουν influencers με τους οποίους που μπορούν να σχετιστούν και να εμπνευστούν για τη δική τους ζωή" σημειώνει. 

Η Jenny Kee, που το feed της είναι γεμάτο με φωτεινά χρώματα, συμφωνεί ότι τώρα θέλουμε να δούμε κάτι διαφορετικό. "Διασκεδάζω όντας μια ώριμη και δημιουργική influencer και το γεγονός ότι έχω την "άδεια" να έχω παιχνιδιάρικο στιλ, είμαι 73."

Ανεξάρτητα από τους followers όμως, λογαριασμοί σαν αυτούς, έχουν όντως επιρροή στις πιο δυνατές βιομηχανίες του κόσμου; "Εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ομορφιά και στη μόδα έχουν αρχίσει να μας προσέχουν και να συνειδητοποιούν τη σημασία και τη δύναμη του να εκπροσωπούνται από κάθε ηλικία” λέει η Ghanem, τονίζοντας το στίγμα που θα μπορούσαν να αφήσουν αυτές οι γυναίκες μακροπρόθεσμα. 

Με όλα αυτά να είναι δεδομένα, δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει ότι η μόδα είχε πολλές στιγμές που υμνούσε την ηλικία με κάθε τρόπο. Πολυτελή labels όπως οι Celine και Saint Laurent, επέλεξαν μεγαλύτερες γυναίκες για τις καμπάνιες τους, ενώ icons όπως η Lauren Hutton περπάτησαν στην πασαρέλα της Bottega Veneta. Πιο πρόσφατα, Emilia Wickstead και Preen δέχτηκαν στο casting για τα φθινοπωρινά τους shows γυναίκες στα 50 και 60. 

Fashion case | Η άνοδος των influencers μεγαλύτερης ηλικίας
Μοντέλα στις πασαρέλες των Emilia Wickstead και Preen στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου για τον ερχόμενο χειμώνα. 

Παρόλα αυτά, παραδοσιακά, ως επί το πλείστον η βιομηχανία δεν δίνει την προσοχή που θα έπρεπε στις μεγαλύτερες γυναίκες, οι οποίες έχουν συνήθως και την πιο μεγάλη αγοραστική δύναμη. Μόνο ένα μοντέλο στα 200 ήταν πάνω από 50 ετών, στις πασαρέλες της σεζόν Άνοιξη/Καλοκαίρι 2020. 

"Έχει υπάρξει βελτίωση στις εκπροσώπηση των μεγαλύτερων γυναικών, αλλά ακόμα είναι πολύ πίσω σε σχέση με άλλες εκδοχές του diversity. Η αλλαγή βέβαια στη βιομηχανία της μόδας δεν μπορεί να γίνει μέσα σε μια νύχτα" λέει η Ghanem.

"Υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος μέχρι να συμπεριληφθούν οι πιο ώριμες γυναίκες" συμφωνεί η Slater. "Υπάρχουν πολλές φωτογραφίες και καμπάνιες που στοχεύουν στο να είναι inclusive, αλλά τα μοντέλα αντιπροσωπεύουν τη διαφορετικότητα με άλλους τρόπους και όχι με την ηλικία. Δεν έχουν γίνει συστηματικές προσπάθειες για να συμπεριληφθούν και μεγαλύτερα άτομα.

Φυσικά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι κάποια brands το κάνουν σωστά. "Όταν ένα brand αγκαλιάζει την ομορφιά της γυναίκας σε κάθε ηλικία με τη φιλοσοφία και την ταυτότητά του, δεν μοιάζει με trend” εξηγεί η Ghanem που περπάτησε στην πασαρέλα της Devaux.

Devaux
H Grace Ghanem στην πασαρέλα της Devaux. 

Υπάρχει πρόοδος. Το Fashion Spot διαπίστωσε πως υπήρχαν 39 μοντέλα που είχαν περάσει τα 50 στα spring/summer 2020 shows το περασμένο φθινόπωρο.

Δεν είναι απλώς ο αριθμός των ώριμων μοντέλων που αυξάνεται, αλλά και η μέση ηλικία της πασαρέλας. Σύμφωνα με το Fashion Model Directory, η μέση ηλικία ήταν τα 23 χρόνια το 2019 –από τα 21 που ήταν το 2014, με αντίστοιχη αύξηση και στο diversity και στους καταλόγους και τα lookbooks και τις διαφημιστικές καμπάνιες. 

Το brand Rixo που έχει έδρα στο Λονδίνο προσπαθεί να είναι όσο πιο inclusive μέσα από τα vintage-inspired σχέδιά του που κολακεύουν κάθε γυναίκα, ανεξάρτητα από την ηλικία και το σωματότυπό της. 

"Για μένα η βιομηχανία είναι πολύ πίσω" λέει η συνιδρύτρια Henrietta Rix, που, σαν σχεδιάστρια πιστεύει ότι μπορεί πάντα να κάνει περισσότερα. "Όταν δουλεύουμε με μοντέλα στα 60 και τα 70, καταλαβαίνουμε πως γνωρίζουν πολύ καλά τον εαυτό τους. Έχουν μια ευθύτητα και καταλαβαίνεις πως έχουν ζήσει τη ζωή τους. Μεγαλώνοντας ξέρεις πολύ καλύτερα το σώμα σου, νιώθεις άνετα και αυτό είναι κάτι που πρέπει να αναδεικνύουμε και να υμνούμε."

"Σίγουρα βελτιώνεται η κατάσταση και εξαπλώνεται σε άλλες βιομηχανίες όπως αυτή της ομορφιάς. Πηγάζει από ένα στερεότυπο που προωθείται στους καταναλωτές. Το marketing ήταν πάντα anti-ageing αντί να γιορτάζει την ηλικία όπως της αξίζει" προσθέτει. 

Επιπλέον η βιομηχανία έχει μια τάση να εφαρμόζει στερεότυπα στις μεγαλύτερες γυναίκες, ειδικά όταν μιλάμε για το τι θα ήθελαν να φορέσουν, παρατηρεί η Ghanem. 

"Μπορούμε να χαρακτηριστούμε με έναν τρόπο που δεν θα χαρακτηρίζονταν οι πιο νέες γυναίκες" εξηγεί. "Όταν συμμετέχω σε καμπάνιες με νεότερα μοντέλα, το brand συνήθως επιλέγει πιο κλασικά και συντηρητικά και όχι τόσο μοντέρνα σύνολα για μένα, επειδή είμαι μεγαλύτερη. Εκτός από τα προφανή, το μίνι φόρεμα και το crop τοπ ας πούμε, δεν νομίζω ότι υπάρχουν ρούχα για κάποια συγκεκριμένη ηλικία. Οι γυναίκες πρέπει να ντύνονται με βάση τη διάθεση και την προσωπικότητά τους και όχι με βάση την ηλικία τους."

Εκτός από το παραπάνω η Slater εξηγεί πως το να κατηγοριοποιεί κανείς τις γυναίκες με αυτόν τον τρόπο μειώνει την ταυτότητά τους. Αντί να κάνει τη μόδα πιο inclusive τη διαχωρίζει. "Είμαι ακόμα μία Instagramma. Αυτό εκμηδενίζει την ατομικότητά μου και δημιουργεί συνειρμούς, ότι ας πούμε όλες μας είμαστε μαμάδες και γιαγιάδες. Δεν αναγνωρίζεται κανένα από τα κατορθώματά μας σαν influencers. Υπάρχει πάντα και αυτό το "Δεν είναι υπέροχες, αυτές οι πιο μεγάλες γυναίκες που είναι τόσο στιλάτες στην ηλικία τους;" λες και είναι κάποιο κατόρθωμα."

Έχοντας αυτό υπόψιν, τι μπορεί να μάθει η βιομηχανία από αυτές τις γυναίκες; Είναι πολύ απλό. Καταναλωτές όλων των ηλικιών αγαπούν τη μόδα και τα brands πρέπει να αρχίσουν να εξυπηρετούν τις ανάγκες τους. 

"Οι μεγαλύτερες γυναίκες θα έπρεπε να έχουν την ελευθερία και να μην περιορίζονται από στερότυπα. Έχουμε κερδίσει το δικαίωμά μας να έχουμε το στιλ μας" λέει η Kee. "Η βιομηχανία έχει αναγνωρίσει το ζήτημα και μας παίρνει πλέον στα σοβαρά."

Φαίνεται πως ο κόσμος της μόδας –με αργό ρυθμό- έχει αρχίσει να ακούει. Η Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης είχε τα περισσότερα μεγάλης ηλικίας μοντέλα στη σεζόν spring/summer 2020, 15, το Παρίσι 14, το Λονδίνο επτά και το Μιλάνο τρία, σύμφωνα με το The Fashion Spot. 

"Υπάρχουν κάποια brands που υιοθέτησαν τη συνήθεια να δείχνουν συχνά διαφορετικές γενιές μοντέλων στις καμπάνιες τους. Το λατρεύω αυτό γιατί είναι αληθινό, αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα" εξηγεί η Slater. "Άνθρωποι κάθε ηλικίας αγαπούν τη μόδα... η εγγονή μου στην ηλικία των τριών ήξερε ήδη τι της αρέσει να φοράει. Για μένα δεν έχει νόημα να επικεντρώνεσαι σε δημογραφικά στοιχεία όταν σε όλο τον κόσμο μπορεί να βρίσκεται ένας πιθανός αγοραστής."

Εγείρει ένα σημαντικό ζήτημα, το ότι σε κάθε γενιά υπάρχουν αυτοί που ενδιαφέρονται για τη μόδα και πως η βιομηχανία πρέπει να το καταλάβει και να συνειδητοποιήσει πως η δύναμη βρίσκεται στο να εκπροσωπείται κάθε ηλικία. Η Ghanem κλείνει τέλεια λέγοντας τι θα θέλαμε να δούμε όλοι: "Οι αλλαγές συμβαίνουν σιγά σιγά, αλλά είμαι βέβαιη πως σε λίγα χρόνια οι διαφορετικές ηλικίες στη μόδα και στην ομορφιά θα είναι είναι ο κανόνας.

Ελπίζουμε να έχει δίκιο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ