Πώς μια μέρα η τεχνολογία θα διαμορφώσει τον τρόπο που αγοράζουμε

Το μέλλον στο shopping και οι αυξανόμενες ανάγκες των καταναλωτών.

Όταν ο barista του αγαπημένου σας coffee shop θυμάται πώς πίνετε τον καφέ σας, νιώθετε ξεχωριστή. Αυτή η προσωποποιημένη εμπειρία εξυπηρέτησης είναι το ζητούμενο της σύγχρονης εποχής και δεν θα αργήσει να έρθει στο shopping. Φανταστείτε πώς είστε στο έτος 2050 και μπαίνετε στο αγαπημένο σας μαγαζί, όπου σκανάρεται το δακτυλικό σας αποτύπωμα ή ο αμφιβληστροειδής σας. Αντί να αναζητάτε το τέλειο εκπτωτικό κομμάτι ή να κάνετε ατελείωτο browsing, όλα γύρω σας είναι ήρεμα και υπέροχα οργανωμένα ανάλογα με το προσωπικό σας γούστο.

Όπως ακριβώς με την παραγγελία του καφέ σας, έτσι και το κατάστημα γνωρίζει τι θέλετε πραγματικά πριν ακόμα το ζητήσετε. Σκανάροντάς σας, το μαγαζί ξέρει το μέγεθός σας, την αγάπη σας για το βελούδο και το πόσο αντιπαθείτε το κίτρινο χρώμα.

Το experience μετράει

Μπορεί τα παραπάνω να ακούγονται κάπως υπερβολικά για την εποχή μας, όμως δεν είναι καθόλου απίθανο να γίνουν μια μέρα πραγματικότητα. Οι καταναλωτές δείχνουν περισσότερο την προτίμησή τους στην εμπειρία παρά στην παροχή υπηρεσιών, αναζητώντας καταστήματα που προσπαθούν να προσφέρουν το κάτι επιπλέον. Η αλυσίδα καταστημάτων Flannels, που μετράει ήδη 45 μαγαζιά στο Ηνωμένο Βασίλειο και φιλοδοξεί να τα αυξήσει στα 100 μέσα στα επόμενα χρόνια,  αποτελεί ένα τέτοιο παράδειγμα. Το μυστικό της; Τα υψηλά επίπεδα υπηρεσιών, καθώς πωλητές και στυλίστες γνωρίζουν ακριβώς τις προτιμήσεις των πελατών τους.

Περίπου 3 χιλιάδες καταστήματα σε ακριβούς δρόμους του Λονδίνου έκλεισαν μέσα στο πρώτο μισό του χρόνου, επιβεβαιώνοντας πώς ζούμε σε απαιτητικούς καιρούς. Όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν να κάνουν τις αγορές τους online, καθώς επωφελούνται από τις ευκολίες της τεχνολογίας.

RELATED STORY

Στο Mayfair, οι δρόμοι "παρακολουθούν". Τα GPS δεδομένα των smartphones χρησιμοποιούν τις λειτουργίες εντοπισμού θέσης που είναι ενσωματωμένες σε αμέτρητες εφαρμογές για να παρακολουθούν το χρόνο παραμονής των πελατών σε ένα κατάστημα, εξηγεί σε άρθρο του το Business of Fashion. Είναι η τεχνολογία που βοηθά τα καταστήματα του μέλλοντος να κατανοήσουν τον πελάτη τους, γεγονός με το οποίο δεν μπορούν να συμβαδίσουν όλοι.

Ένα στα δώδεκα βρετανικά καταστήματα έκλεισε μέσα στα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με ενδελεχή έρευνα της Guardian. Καταστήματα με φυσική παρουσία ακροβατούν καθημερινά -  τα Debenhams ανακοίνωσαν πως κλείνουν κάποια flagships, μαζί με το Miss Selfridge που έκλεισε πρόσφατα τη ναυαρχίδα του στο Λονδίνο. Πρόσφατα, το Topshop έβαλε λουκέτο στα καταστήματά του στις ΗΠΑ, αποφεύγοντας έτσι να τεθεί υπό επιτήρηση η εταιρεία. 

Τα προσιτά αγαπημένα καταστήματα της μόδας προσπαθούν να συμβαδίσουν με τα εξειδικευμένα online shops όπως το ASOS (που συνεργάστηκε με τους Sims για να δημιουργήσει ψηφιακά ρούχα) ή το Zara που χρησιμοποίησε την εικονική πραγματικότητα για να παρουσιάσει με ολογράμματα τα νέα του κομμάτια. Τώρα, οι καταναλωτές ξοδεύουν το 20% των χρημάτων που έχουν για shopping, online, σύμφωνα με το BBC. Εάν οι επιχειρήσεις βλέπουν 20% λιγότερες πωλήσεις στα καταστήματά τους και το σταθερό κόστος τους να αυξάνεται, τότε τα περιθώρια κέρδους πιέζονται, γεγονός που αποτελεί αγώνα για την επίτευξη των στόχων. Το ίδιο συμβαίνει και στο luxury fashion.

Ο οίκος Burberry λάνσαρε ένα χαρακτηριστικό στην εφαρμογή του με το οποίο ο χρήστης μπορεί να διακοσμήσει εκ νέου το περιβάλλον του με σχέδια εμπνευσμένα από τον οίκο. Ο Balmain επένδυσε σε ακουστικά εικονικής πραγματικότητας στο κατάστημα του Μιλάνου και τώρα χρησιμοποιεί μοντέλα virtual reality. Αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο - βλέπουμε περισσότερους bloggers εικονικής πραγματικότητας να καταλαμβάνουν το Instagram, ακόμα και να απασχολούν τη βιομηχανία της μόδας.

Ο Matthew Drinkwater, επικεφαλής καινοτομίας στο London College of Fashion, εξηγεί πώς δεν έχουμε επιλογή παρά να καλωσορίσουμε την τεχνολογία στο shopping.

"Πολλά καταστήματα έχουν πάψει να είναι relevant εξαιτίας αυτού και νομίζω ότι ο ρυθμός έχει αλλάξει, είναι τόσο γρήγορος που δεν έχουν άλλη επιλογή από το να τον ακολουθήσουν" σχολιάζει.

Ένας μεγάλος αριθμός καταστημάτων προσπαθεί να ανταπεξέλθει με τον συνεχώς εξελισσόμενο διαδικτυακό κόσμο. Η Browns East αλλάζει την τακτική του κλασικού shopping, συνδυάζοντας τη μόδα, την τέχνη και την τεχνολογία για να δημιουργήσει το κατάστημα του μέλλοντος. Οι πελάτες καλωσορίζονται στο café που στεγάζεται στο κατάστημα και νιώθουν περισσότερο σα να έχουν βρεθεί σε μια κουζίνα παρά σε ένα μαγαζί ρούχων. Το Browns East εστιάζει περισσότερο στην εμπειρία παρά στο shopping, με αποτέλεσμα να διοργανώνονται τακτικά supper clubs και διακριτικά events.  Δεν υπάρχει χάος,  υπερφορτωμένα rails ή σωροί ανεπιθύμητων ρούχων. Τα ρούχα και τα προϊόντα κρέμονται και παρουσιάζονται ως τα έργα τέχνης που είναι πραγματικά. Το Mindfulness έχει προτεραιότητα. Το κατάστημα προσφέρει μια απόδραση από την πολυσύχναστη πόλη μέσω της αίθουσας virtual reality meditation, όπου οι πελάτες μπορούν να μεταφερθούν σε ένα ήρεμο μέρος.

RELATED STORY

Η επόμενη μέρα

Η τεχνολογία έχει βελτιώσει ακόμη και την υπηρεσία προσωπικών αγορών. Ένας μαγικός καθρέφτης, ο οποίος μοιάζει σε αντίληψη με την ντουλάπα της ταινίας Clueless, συνιστά νέα στυλ και στη συνέχεια ζητά από τους στυλίστες να τα φέρουν στον προσωπικό σας θάλαμο. "Όλοι γνωρίζουν πολύ καλά πώς πρέπει να αλλάξουν τα στατιστικά στοιχεία, πόσο μολύνει το περιβάλλον η βιομηχανία και πόσα απόβλητα δημιουργούνται" εξηγεί ο Drinkwater. "Υιοθετώντας την τεχνολογία που αναδύεται (3D printing, εκτυπώσεις που μειώνουν τις σπατάλες) μπορεί να βοηθήσει σε όλο αυτό". Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς το shopping χωρίς να αγγίζει και να βλέπει δια ζώσης τα ρούχα. Ωστόσο, πριν από λίγες δεκαετίες, το ενδεχόμενο των online αγορών φάνταζε αρκετά ξένο, αλλά τώρα αποτελεί μέρος της καθημερινότητάς μας. 

Credit: Getty Images