Fashion as a token: Τα NFTs και η επόμενη μέρα της τέχνης

Ως NFT μπορούμε να ονομάσουμε ένα ηλεκτρονικό έργο τέχνης, αλλά και ένα ηλεκτρονικό ρούχο ή υπηρεσία.

Ο κόσμος μας άλλαξε ριζικά με το ίντερνετ. Η βιομηχανία της μόδας φαινόταν να είναι διστακτική στις αλλαγές, αλλά σταδιακά ο τρόπος με τον οποίο ανακαλύπτουμε και αγοράζουμε καινούργια προϊόντα πραγματοποιείται κατά μεγάλο μέρος online. Ξαφνικά, οι εταιρείες έπρεπε να σχεδιάσουν λεπτομερείς ψηφιακές στρατηγικές με το βίντεο να παίζει μεγάλο ρόλο στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζουν και προωθούν τα προϊόντα τους. Σχεδόν όλοι από εμάς έχουμε πλέον εξοικειωθεί πλήρως με έννοιες όπως το online shopping, τα social media και το youtube. Παρόλα αυτά, πολλοί άνθρωποι άρχισαν να μαθαίνουν πρόσφατα για πιο νέες τεχνολογίες όπως τα διαδικτυακά νομίσματα-κρυπτονομίσματα (Bitcoin, Ether κτλπ.), τη περίοδο που οι τιμές τους εκτοξεύτηκαν και η φήμη τους μεγάλωσε κατακόρυφα. Ο σεισμός που προκάλεσε το Bitcoin στην οικονομία όμως, έχει κάτι το αντίστοιχο στο κόσμο της τέχνης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κανένας δεν έχει σταματήσει να μιλάει για τα λεγόμενα NFTs (Non Fungible Tokens, ή αλλιώς Μη Ανταλλάξιμα Νομίσματα), τα οποία αποτελούν ένα ψηφιακό τύπο περιουσιακού στοιχείου, του οποίου ο ηλεκτρονικός κώδικας αναπαριστά και διασφαλίζει την ιδιοκτησία σπάνιων ψηφιακών αγαθών τα οποία συνήθως είναι έργα τέχνης ή συλλεκτικά ψηφιακά αντικείμενα. Στον κώδικα τους συμπεριλαμβάνονται και στοιχεία που αποδεικνύουν πως είναι μοναδικά, αδιαίρετα, σπάνια και περιγράφουν κάθε κίνηση δημιουργίας ή πώλησης τους. Σαν NFT μπορούμε να βρούμε από γνωστά έργα ψηφιακής τέχνης, μέχρι και ψηφιακούς χαρακτήρες ή ακόμα και ρούχα τα οποία μπορούν να φορεθούν μέσα σε ηλεκτρονικά παιχνίδια. Η ιδέα αυτή, μπορεί να φανεί περίπλοκη σε όσους δεν συλλέγουν έργα τέχνης ή δεν παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια. Παρόλα αυτά, στον "κρυπτόκοσμο” η αξία αυτών των ηλεκτρονικών έργων αποφασίζεται με παρόμοιο τρόπο όπως αυτή της  παραδοσιακής τέχνης. Τα πάντα έχουν να κάνουν με τα επίπεδα ζήτησης και διαθεσιμότητας, ενώ η εικονική-ηλεκτρονική πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί μέσα από το gaming, είναι μια τεράστια αγορά με τις δικές της ιδιαίτερες ανάγκες.

Η βιομηχανία της μόδας, αν και συνήθως σκεπτική στις αλλαγές, είναι συνδεδεμένη στενά με τις τέχνες, αλλά και με το e-commerce. Φυσικά, αυτό οδήγησε τους πρώτους οίκους και μεγάλες προσωπικότητες μόδας να παρουσιάζουν τα παραδείγματα NFT τους με διάφορες μορφές, αφού ως NFT μπορούμε να ονομάσουμε ένα ηλεκτρονικό έργο τέχνης, αλλά και ένα ηλεκτρονικό ρούχο ή υπηρεσία. Πιο κοντά στα κλασικά έργα τέχνης, η Kate Moss πρόσφατα διέθεσε προς πώληση μια σειρά από τρία διαδικτυακά έργα, σε συνεργασία με το MITNFT, τα οποία παρουσιάζουν την ίδια σε προσωπικές στιγμές. Ο ιδιοκτήτης του έργου θα παραλάβει προσωπικό μήνυμα από το γνωστό μοντέλο καθώς και αναφορά ιδιοκτησίας στο instagram. Ιστοσελίδες και πλατφόρμες όπως το OpenSea έχουν αναλάβει τον ρόλο της πώλησης και διακίνησης αυτών των έργων, ενώ ακόμα και οι κλασικοί παίκτες στον τομέα των δημοπρασιών όπως το γνωστό Christies μπήκαν και αυτοί στην αρένα.

Στην αντίθετη πλευρά, ενδιαφέρον είναι και ο συνδυασμός των δύο κόσμων, όπως στην περίπτωση της εταιρείας Clothia, της οποίας τα προϊόντα διατίθενται παράλληλα σε ηλεκτρονική και φυσική μορφή, ενώ κάθε κομμάτι είναι μοναδικό. Το πιο επαναστατικό παράδειγμα είναι φυσικά τα ρούχα-έργα που έρχονται αποκλειστικά σε διαδικτυακή μορφή. Ο οίκος Gucci τάραξε τα κύματα όταν παρουσίασε τα πρώτα του digital sneakers. Τα ηλεκτρονικά παπούτσια μπορούν να φορεθούν μόνο μέσω κάμερας και κοστίζουν 12 δολάρια - μια μεγάλη διαφορά από τις τιμές των συνηθισμένων προϊόντων του οίκου. Ενώ σε πρώτη ματιά, τα "διαδικτυακά παπούτσια” μπορεί να ακούγονται ως μια παράξενη έννοια, βγάζουν νόημα αν κάποιος σκεφτεί πως σχεδόν όλοι μας ζούμε μια παράλληλη διαδικτυακή ζωή, με συχνές αναρτήσεις στα social media. Τα μεγάλα brands πολυτελείας χρειάζονται κάποια προϊόντα με πιο προσιτές τιμές, ώστε να ελκύουν περισσότερο κόσμο να θέλει να πάρει μέρος στο "όνειρο” που πουλάνε, κάτι που κάνουν μέχρι τώρα τα κραγιόν, αρώματα ή τα μικρά αξεσουάρ. Τα digital προϊόντα, όπως τα διαδικτυακά παπούτσια του Gucci, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον ίδιο λόγο, κάνοντας το brand διαθέσιμο και ποθητό από ακόμα μεγαλύτερο κοινό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πολλοί βλέπουν επίσης τα NFT σαν υποσχόμενες επενδύσεις. Το 2021 έχει δει τεράστια κεφάλαια να ανταλλάσσονται με τα ψηφιακά αυτά προϊόντα, με κάποιους να κάνουν ακόμα και σχόλια περί περί περιπτώσεων ξεπλύματος χρήματος. Παρόλα αυτά, είτε κάποιος βλέπει τα NFT ως επενδύσεις είτε απλά ως ένα επαναστατικό τρόπο αγοράς και ιδιοκτησίας τέχνης και μόδας, το μόνο που είναι σίγουρο είναι το απίστευτο εύρος δυνατοτήτων που προσφέρουν. Στον τομέα των ηλεκτρονικών αγορών και του e-commerce, η τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας θα συνεχίσει να αναπτύσσεται στο εγγύς μέλλον, κάνοντας δυνατό στους πελάτες να "δοκιμάσουν” κάτι online πριν το αγοράσουν. Με βάση τα δεδομένα που έχουμε σήμερα, δεν θα ήταν περίεργο να πούμε πως τα επόμενα χρόνια, ίσως δούμε ένα σχετικά μεγάλο μέρος των εσόδων των εταιρειών μόδας να προέρχεται από αυτά τα ψηφιακά προϊόντα και τις υπηρεσίες, αλλάζοντας ριζικά τις παραδοσιακές ιδέες περί αντικειμένων και ιδιοκτησίας."

Who is who

Με εργασιακή εμπειρία στη μεγαλύτερη εταιρεία τεχνολογίας του κόσμου, η Demi Karanikolaou συνεργάζεται με τα πιο γνωστά διεθνή publications και οίκους μόδας, βοηθώντας τους να χτίσουν τη ψηφιακή τους στρατηγική. Όντας στη καρδιά των εξελίξεων  η αρθρογραφία της στο Harper's Bazaar στοχεύει στο να ρίχνει φως στη στροφή της βιομηχανίας προς το digital.  

Demi Karanikolaou