Green Path | Ποιο είναι το αποτύπωμα της μόδας στο περιβάλλον

Από τις στρατηγικές ενέργειες της βιομηχανίας της μόδας μέχρι τις δικές σας απλές καθημερινές επιλογές, νέοι δρόμοι χαράσσονται προς ένα βιώσιμο μέλλον.

Ναι, μπορεί οι υπερατλαντικές πτήσεις, η αλόγιστη χρήση πλαστικών και ενεργοβόρων ηλεκτρικών συσκευών, ακόμα και η καθημερινή οδήγηση από και προς τη δουλειά να επιβαρύνουν το περιβάλλον, όταν πρόκειται όμως για τη μόδα, οι επιπτώσεις, αν και τεράστιες, είναι λιγότερο γνωστές στο ευρύ κοινό. Η άποψη που ήθελε την αειφόρα μόδα να αφορά μόνο basic κομμάτια από οργανικό βαμβάκι ή λινό καταρρίπτεται και η μόδα ξεκινά ένα stylish ταξίδι, με τις γούνες και τα εξωτικά δέρματα να φαίνονται πια "ντεμοντέ" ακόμα και για τους οίκους που τα καθιέρωσαν. Όσο οι καταναλωτές επενδύουν σε όλο και περισσότερα ρούχα, η αυξανόμενη αγορά για φθηνά ενδύματα καταστρέφει το περιβάλλον.

Αντίδοτο σε αυτή την οργιώδη παραγωγή, τα ειδικά σχεδιασμένα τμήματα σε διαδικτυακά καταστήματα, όπως το Net Sustain του Net-a-Porter, το σήμα conscious choice στα αειφόρα κομμάτια του Matches Fashion και η ενότητα Pre-Owned ρούχων και αξεσουάρ του Farfetch. Από την άλλη, εταιρείες με παραγωγή on demand, e-shops πώλησης ή επινοικίασης ρούχων και αξεσουάρ (Vestiaire Collective), ακόμα και παραγωγές συλλογών που βασίζονται αποκλειστικά σε deadstock (απομεινάρια υφασμάτων προηγούμενων σεζόν) ή βιοδιασπώμενα υλικά έρχονται να ελαχιστοποιήσουν το αποτύπωμα άνθρακα της βιομηχανίας χωρίς συμβιβασμούς στο στυλ.

Τα Selfridges αξιοποίησαν την ιδέα του Corner Shop για να αναδείξουν τα πιο καινοτόμα sustainable brands μέσα από την πρωτοβουλία "Project Earth". Τα πολύχρωμα loungewear της Pangaia ήταν εκεί για να συστήσουν τα καινοτόμα και βιώσιμα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένα. Ένα από τα πιο απαιτητικά στην κατανάλωση νερού για την παραγωγή του ύφασμα, το ντένιμ, βρίσκει στα brands Re/ Done, E.L.V. Denim και DL1961 τον τρόπο να δείχνει ακόμα πιο cool μέσα από την παραγωγή reworked jeans ή την αξιοποίηση τεχνολογιών που ελαχιστοποιούν τη χρήση του νερού. Από τις high fashion δημιουργίες των Conner Ives και Germanier μέχρι τα κομμάτια των Theory και Asket για τη σύνθεση μιας capsule οικολογικής γκαρνταρόμπας αλλά και τις φτιαγμένες με διαφάνεια δημιουργίες των brands Reformation και Faithfull The Brand, όλα δείχνουν ότι στις πιο hot ετικέτες που εμπιστεύονται τυφλά οι fashion insiders η βιωσιμότητα πρωταγωνιστεί. 

Tο πόσο αγαπάτε και φοράτε τα ρούχα σας, το πώς τα φροντίζετε και τα συντηρείτε είναι ο αληθινός τρόπος να διασφαλίσετε ότι η μόδα μπορεί να μετατραπεί σε πραγματικά αειφόρα. Μερικές ιδέες που προωθούν τη βιωσιμότητα της μόδας είναι η ανταλλαγή ρούχων σε κάθε ευκαιρία, η μεταπώληση ή η ανακύκλωσή τους σε ειδικούς κάδους αλλά και η παράταση ζωής με έξυπνες και ευφάνταστες μεταποιήσεις. Όσον αφορά τη φροντίδα των ρούχων, η αλλαγή της θερμοκρασίας του πλυντηρίου στους 30 βαθμούς Κελσίου αυστηρά αλλά και η αποφυγή χρήσης ενεργοβόρων συσκευών, όπως το ηλεκτρικό σίδερο και το στεγνωτήριο ρούχων, είναι πολύ σημαντικές για την προστασία του περιβάλλοντος. Αγοράστε υφασμάτινες τσάντες για τα ψώνια στην πόλη, επιλέξτε επαναγεμιζόμενες συσκευασίες skincare/make-up, ελαχιστοποιήστε ή αποφύγετε το στέγνωμα των μαλλιών με πιστολάκι. Αυτές είναι μόνο μερικές από τις πολύ μικρές, αλλά με μεγάλο αντίκτυπο αλλαγές στις καθημερινές συνήθειες που συμβάλλουν στη σωτηρία του πλανήτη μας.

Τέλος, η εκπαίδευση γύρω από τα θέματα εξοικονόμησης ενέργειας είναι σημαντική. Την αρχή κάνει ο ψηφιακός σύμβουλος εξοικονόμησης ενέργειας της ΔΕΗ, ΔΕΗ
myEnergyCoach, μέσω του οποίου παρακολουθείτε την κατανάλωση ενέργειας, το πώς επιμερίζεται μεταξύ των συσκευών, ενώ δίνει εξατομικευμένες συμβουλές για να
εξοικονομήσετε αποτελεσματικά ενέργεια και κόστος.

Το αποτύπωμα της βιομηχανίας της μόδας σε αριθμούς

• Ο μέσος άνθρωπος σήμερα αγοράζει 60% περισσότερα ρούχα απ’ ό,τι πριν από 15 χρόνια, αλλά φοράει το κάθε ένδυμα, κατά μέσο όρο, δέκα φορές πριν από την απόρριψή του.

• Η βιομηχανία της μόδας παράγει 150 δισ. ενδύματα ετησίως, από τα οποία το 87% (40 εκατ. τόνοι) καταλήγει σε χωματερές και μολύνει την ατμόσφαιρα κατά τη
διαδικασία της καύσης του.

• Ευθύνεται για το 4% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου – ποσοστό ίσο με αυτό των εκπομπών της Γερμανίας, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου μαζί. Ανεξέλεγκτα, η παραγωγή από τον κόσμο της μόδας θα αντιπροσωπεύει το 26% όλων των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050.

• Ισοπεδώνει 150 εκατ. δέντρα για τις ίνες κυτταρίνης. Την ίδια στιγμή το δέρμα που χρησιμοποιείται στα αξεσουάρ μόδας παράγεται από τα βοοειδή, που, βοσκώντας στα
δάση του Αμαζονίου, έχουν οδηγήσει στην αποψίλωση τεράστιων εκτάσεων.

• Σύμφωνα με έκθεση του 2017 της Διεθνούς Ένωσης για τη Διατήρηση της Φύσης (IUCN), το 35% όλων των μικροπλαστικών (πολύ μικρά κομμάτια πλαστικού που
δε βιοδιασπώνται ποτέ) στον ωκεανό προέρχεται από το ξέπλυμα συνθετικών υφασμάτων, όπως ο πολυεστέρας.

• Η βιομηχανία της μόδας ευθύνεται για το 20% της βιομηχανικής ρύπανσης των υδάτων παγκοσμίως, γιατί για την παραγωγή ενός τζιν χρειάζονται πάνω από 7.500 λίτρα νερό. Η ποσότητα αυτή θα αρκούσε για να πίνει ένα άτομο 8 ποτήρια
νερό την ημέρα επί 10 χρόνια.

Διαβάστε Επίσης